Avelshane söker avelshona
Hej. Vi har en perserhane som vi kan tänka oss att avla på. Vi har inga kontakter, så hör av dig om du har en hona och söker en avelshane. Vår perserkatt är svart och har stamtavla. Bilder kan skickas. Vi bor i Örnsköldsvik.
Kristin & Patrik
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vilka tester är gjorda på honom?
HCM,PKD och blodgruppering?
Hur gammal är han och har han någon kull sen tidigare?
Stolt ägare till tre La permer
Han är född 2006-04-20, har ingen kull sedan tidigare.
Enda testerna vi har gjort på honom är en besikning som gjordes
strax innan vi köpte honom, och då hade han inga fel iallaf.
hcm,pkd och blodgruppering är det något vi måste göra?
Mvh /Kristin
Måste och måste Det enda man MÅSTE är ett testikelintyg.Men om han ska gå i seriös avel så tillhör jag dem som tycker att de testerna är ett måste.Har han föräldrar som är testade med DNA fria för PKD så behöver man inte göra det Men ska han ända blodgrupperas så kan man lika gärna testa PKD samtidigt.
Stolt ägare till tre La permer
Har du köpt honom som sällskap eller till avel/utställning? En god idé är att prata med uppfödaren och få råd och tips.
Personligen skulle jag aldrig använda en hane som inte är meriterad(utställd) och testad för bl a HCM och PKD. Det kostar så mycket att föda upp en kull. Inte bara i pengar utan i tid och känslomässigt engagemang så ska man para en hona är det smart att använda en hane som tillför rasen goda yttre och inre egenskaper.
Du bör också testa för olika sjukdomar som t ex FeLV och kattsnuva. Eventuella honor bör också vara testade då de annars kan smitta din katt som sedan i sin tur för smittan vidare.
Om du trots allt vill fortsätta med att leta honor till katt så önskar jag dig lycka till
. Har du anmält honom till någon utställning i år? Då vi bor ganska nära vore det kul att få se honom.
Hälsningar
Kerstin i Umeå

#2 besiktning görs på alla kissar innan flytt och visar bara om den har något synligt fel
Håller med #4. prata med din uppfödare. hon/han kan hjälpa dig med vad du bör tänka på och om han är passande för avel.
Lycka till.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus