Perser/exot en lågbudgetkatt?
Nu har jag ju då inte dessa raser (fick omplacera min EXO-hane även om jag håller koll på katter inför ev framtida behov till min Selkirk-avel, så om någon får en snygg med lite mycket näsa så hojta till ;) ) men något jag reagerar över är dessa låga priser?
Att en extra lovande, rastypisk och korrekt unge kan betinga mycket om den ens kommer ut till salu förstår jag men priset överlag?
~3000-4000 för en registrerad ung, ännu inte flyttklar kattunge? Jag har sett flera som ligger i den nivån och det har jag inte sett i några andra raser däremot blandraser.
Vad är det som gör att just perser och exot slumpas bort till dessa låga priser? Bostadsort? Låg kvalité? Defekta katter? För många uppfödare dvs överproduktion? Okunnighet? Eller är man rädd för att bli sittande med dom?
Och om det är så att det är sällskapskatter som betingar dessa rea-priser, är det kastrering innan leverans som gäller? Något säger mig att det inte är dom dyrare, attraktivare katterna som hamnar som föräldrar till alla dessa blandraser på blocket…
Real stupidity beats artificial intelligence every time

Har samma funderingar jag också.
Hur 17 kan man sälja en kattunge så billigt?Hur får man ihop det.
Det lär ju inte ens täcka upp kattungens faktiska kostnad.
parningsavgift,kattungeavgift,reg,besikting osv kostar ju betydligt mer än 3000.
Sen tillkommer ju meritering och hälsokoll av föräldrarna.
Stolt ägare till tre La permer
Och jag kan tillägga att jag är jävligt trött på folk som mailar och tror att de ska pruta på priset eller rent ut sagt ska ha katterna gratis 😡Tror att den senaste månaden har jag fått ett tiotal sådana mail, eller när jag sagt att en sällskapskatt kostar 5 tusen så svarar dom inte mer …
Jag tror det är många saker som spelar in varför perser har ett lägre pris, en stor del är nog att folk varken hinner eller vill hålla på med pälsvård.
Perser och Exoter är idag ingen exklusiv ras, det har kommit såå mycket nya raser som är ovanliga och "häftigare" och givet kan man ju då ta ett högre pris.
Att det skulle bero på defekter, överproduktion eller okunskap hos uppfödare eller dålig kvalitet kan vi utesluta direkt. Det är en sån liten procent så det inte ens är märkbart.
Perser och Exoter är helt enkelt inte populärt längre, kan bero på okunskap och fördomar eller som jag sa innan pälsvården.
I Usa toppar fortfarande Persern som den mest populäraste rasen i alla fall :)
Katter till avel och utställning ligger lika högt i pris som era raser :)
En del har jag sett som har för mycket nos om uttrycket tillåts som säljs till sällskap lite billigare än 5.000 kr. Men jag håller med. Det är väldigt billigt med både perser och exotic.
Att det sen finns BYB som försöker att få 4.000 spänn för en perser utan stamtavla är hutlöst förutom att det är oserisöt.
#2 Det klart dom gör när dom hittar för 3000 på blocket, tyvärr.
Vad är normalpris på en "bra katt som kanske inte är en showstopper"? 6000? 8000? 10000?
Dom enda som kommenterat priset på mina kattungar (från 7000 och uppåt) har varit ju perser"folk/uppfödare".
Såhär delar vi ju oftast in det
Show/Breeder
Show/ Pet
Breeder
Pet
Priset varierar om du köper i Skandinavien eller utomlands, och om det är hona eller hane. Men om vi säger hane till avel i Sverige ligger priserna ca- 8-15 tusen. Då kanske du få ge 8 tusen för en som håller till avel och 15 för en som håller för både utställning och avel. Sen finns det ju också några storfräsare som tar det dubbla. Linjer har en stor betydelse också.
Som någon redan sagt så finns det många andra raser att konkurrera med numera. De som vill ha lite längre päls väljer ofta raser som har längre nos som t ex NFO, MCO och RAG. Perserns korta nos är tyvärr inte jätteattraktiv i gemene mans ögon.
Själv älskar jag långhåriga katter men jag skulle aldrig köpa en perser om den inte var av klassisk typ med längre nos. Jag tycker helt enkelt att de är så otroligt mycket finare och skulle gärna betala 8-9000 för en sådan.
# 7 Smaken är som baken, delad 😃Känner samma sak för NFO, RAG, de tilltalar mig inte alls 😐
Intressant diskussion som varit uppe på tapeten förr här på forumet.
Tror inte att det handlar om att vi inte har en populär ras, vi är ju ändå topp 5 i sverige och raser som är långt mindre populära kostar betydligt mer.
snittet på Perser/exot är 5-6000 kr för sällskapskatt, ett rimligt pris för en raskatt enligt min mening, jag skulle inte gå ned i pris så vida katten inte hade en defekt, tex svansknick, då kan jag sänka till 4000.
Dessvärre finns det en del som tar 3-4000 för sina katter. jag vet att många persre och exot uppfödare inte lägger ut sina katter på blocket då dem redan har dem sålda sedan innan, men vi lade ut en kull förra året och satta 6000 kr för kattungarna i den, det prutades hejvilt och det var ett evigt gnäll om att katterna var så dyra gentemot många andra på blocket som kostade 3000 och också hade stamtavla etc. hade ett par som var så förälskade i exot hanen i kullen men som sedan tog en annan bara för prisets skull. Nu hade vi då kunnat prutat ned priset om vi varit desperata, men det gjorde vi inte, veckan efter kom en underbar familj och köpte honom för det utsatta priset utan gnäll och gnöl.
Hade alla tagit samma pris, 5-6000 kr, så hade köparna inte haft synen att en perser/exot ska kosta 3-4000 och då hade vi inte behövt ha denna diskussion för då hade priset varit självklart. Men nu är det så att det finns en hel del perser/exot uppfödare som prompt vill ta 3000 för sina kattungar och varför vet jag inte.
dock undrar jag verkligen över om alla andra ras uppfödare får sina katter sålda för de priser dem anger på blocket, tycker det är ofta man ser att dem fått gå ned från 6000 till 4000 på ragdoll, skogkatt etc. sedan har jag hört många uppfödare som kör köp 2 betala för en av dem raserna som får större kullar, som tex MCO, ragdoll, detta visar dem inte på blocket.
men det är ju så, konsumenten vill ju alltid köpa en vara så billigt som möjligt men som ändå håller samma kvalitet, och då är det självklart att dem väljer katten för 3000 istället för 6000, för dem spelar inte linjer eller hur dyra föräldrarna var att köpa in någon roll.
jag skulle i vilket fall som helst inte sänka mina priser, rätt hem kommer till slut, ett pris är ett pris och det är vad jag värderar mina katter till.
vad jag anser om att dumpa priser för man har bråttom att bli av med kattungarna för man ej har plats eller väntar fler ungar, man får helt enkelt anpassa sin avel efter säsong och efterfrågan, får man inte katterna sålda får man vackert vänta med att ta ny kull till tidigare kull är såld. Perser och Exotic får inte så många ungar per kull, i snitt 3-4 (fler än 3 anses många) handlar om att planera varje kull så man vet att man har tid och plats för eventuella senflyttare. Men min erfarenhet är att köpare finns det gott om, denne exot pojk som skulle säljas hade vi 5 olika köpare som kom och tittade men som vi nekade. Tror att vi perser/exot uppfödare oftare nekar köpare också och är mer nojiga för nia hemmet då en perser kräver mycket pälsvård och många köpare är inte införstådda med det. Så köparna finns men handlar om att hitta rätt köpare.
nu blev det en roman som vanligt haha
Sajtvärd på Perser iFokus
det du säger är inte sant, jag hör mer positiva kommentarer om perserns utseende än negativt, kanske i vissa kretsar och att du anser att det är fult, men det stämmer inte att gemene man föredrar den längnästa.
jag gjorde även en undersökning här på PIF om just denna sak och dem flesta föredrog den moderna typen av perser före den traditionella.
hade den traditionella varit så fruktansvärt populär och efterfrågad som många hävdar så kan jag lova att det hade kryllat av uppfödare av just traditionell perser, och det gör det inte, det finns en och annan och det är ju jätte toppen att det finns dem och att dem kan fylla den marknaden där den moderna persern inte går hem. men att säga att gemene man inte tycker om dem är inte rätt.
dem frågor jag som ordförande i perser och exotic ringen får från intresserade är angående hälsan. Dem älskar perserns utseende och vill ha en perser/exot men vet inte om dem vågar skaffa en för dem har hört och läst det ena eller det andra. 99% av dem som då slagit till och valt att bilda sin egen uppfattning har aldrig ångrat sitt val och insåg att dessa rädslor angående andning etc var något baserat på vad dem hört och inte på vad dem själva upplevt.
om man tittar på statistiken över registrerade katter förra året så ökade perser från 700 reggade katter året innan till 730, jag tror det har med informations spridning, kanske att nya rasringen bildades?
andra mycket populära raser backade med -100 reg.
nu skall man inte stirra sig blind på antalet reg för dem visar inte hur många som köper katt utan just hur många som registreras. Med andra ord kan det ju ha varit en uppfödare som massproducerat ungar men som inte fått dem sålda om man nu skall tänka rent krasst.
Som sagt det låga priset har ingenting med utseendet att göra för man köper ju ändå den katt man vill ha, om du letar efter en perser så letar du ju efter en perser och det är den katten du vill ha. hade man inte velat haft det utseendet hade man ju inte ratat den för 6000 men köpt en liknande för 3000, då hade man ju letat vidare efter en långnäst eller en annan ras.
Det har som sagt aldrig varit något problem att få kattungarna sålda, men det handlar om till rätt hem.
plus, hade folk varit så sugna på att betala 8-9000 för en långnäst perserkattunge, hur kommer det sig då att det är just dem långnästa ungarna i kullarna vi får sätta ned i pris? it makes no sense!
#10 Faktum är att "vanligt" folk inte vet om att det finns olika typer av perser och därför tittar de inte ens på rasen om de vill ha en med längre näsa. De går direkt på de mer långnästa raserna istället.
Jag visade en bild på en klassisk perser för några bekanta nyligen och dom blev väldigt förvånade. Är det en perser?, sa dom, en sån skulle jag kunna tänka mig.
Det kanske är svårt att förstå när man själv är väldigt inne i rasen men så här ser det faktiskt ut i verkligheten. Det finns en anledning till varför andra raser går förbi persern i popularitet. Naturligtvis har det med pälsvården att göra också för alla vill inte ha långpälsade katter.
Du säger att det kan vara svårt för en person som är väldigt inne i rasen, jag tvivlar inte att dina bekanta sa detta, men du menar alltså att du har mer fakta än mig som är insatt i kattvärlden? angående registrerings statistik, historik etc? du kanske tror att jag är förblindad av min egen ras och lever med skygglappar? jag har rätt stor koll på vad folk anser och inte anser då jag arbetat i djurbutik ett rätt bra tag och hör folks kommentarer, vad dem letar efter, etc, så jag vet vad gemene man tycker och anser. du kan inte dra alla över en kam och säga att folk tycker rasen är ful och föredrar långnästa katter bara för att du hört ett antal säga detta och för att du själv anser detta. eller för den delen basera en nedgång av antalet reg på en sådan sak. det finns många faktorer, både historiskt, konkurrens mässigt, trendmässigt etc.
så varför har vissa långnästa raser som är våra mest populära minskat med 100 och fler reggade katter detta år, medan persern ökat? plus om man slår ihop antalet plattnosade raserna perser och exotic skulle dem antagligen gemensamt klättra på popularitets stegen (om vi nu bara ser till att dem skulle vara opopulära för att folk tycker dem ser ut som stryk) skulle den traditionella vara så efterfrågad skulle fler uppfödare gå över till att avla den och då skulle ju antalet registreringar skjuta i höjd enligt dig, så ditt argument håller inte. och som sagt så är det verkligen inga problem att få katterna sålda, det är långnäsorna vi sitter kvar med, varför föder inte fler upp traditionellt om efterfrågan är så stor?
jag säger inte att persern inte är en ras som väcker känslor och att utseendet är för alla, långt ifrån, jag vet att det är en extrem ras med ett udda utseende som många inte uppskattar, men att säga att det är därför dem är så billiga och att folk inte vill betala för dem är fel, en naken katt är inte heller för alla men dem tar utan problem 10 000 och uppåt för sina katter, så har inget med utseendet att göra.
att persern sjunkit i popularitet handlar om många faktorer, att den förr var ensam långhårig ras innebar att den inte hade någon konkurrens på marknaden, nu finns det många andra raser, att den fått platt nos har gjort att den förlorat många köpare men också att den har vunnit nya som köper den just för dess utseende, där är det +-0 tror jag.
konkurrens, okunskap och PKD som slog ut stora delar av avelsbasen är vad jag tror är orsaken till dalade registreringar, men hoppas trenden från förra året håller i sig och att vi ökar nu igen.
detta har inget med prissättning att göra och ska heller inte ha någon betydelse.
du får ursäkta om jag lät hård eller så, men dels blir jag trött på att detta med utseendet skall dras upp åter igen, och sedan att man säger att jag är blind för vad efterfrågan är här i landet, tro mig jag är väl medveten.
ta även med detta i beräkning, perser och exotic får mindre kullar än andra populärare raser, bara för att en ras har många registreringar betyder inte det att kattungarna säljer som smör, jag ser som sagt många av dem mest populära raserna som får sänka priser på blocket och har svårt att få kattungarna sålda (ja jag är vän med uppfödare av andra raser så jag vet hur deras situation ser ut).
Och detta med populäraste ras och att sjunka i popularitet etc, det gör väl varken den ena eller den andra katten sämre eller fulare? för den som köper en katt och väljer just den katten kommer den alltid vara finast och värd sitt pris. Jag tycker inte att det skall vara någon tävling, visst är det roligt om det blir fler perser reggade men jag bryr mig faktiskt inte om ifall dem ligger på 2a plats eller 20e plats, jag älskar min ras och tycker man att mina katter är fula kan man vända sig till nån av de många andra raserna som har både lång nos och lång päls och ser ut som traditionell perser, vi har 2 raser med platt ansikte och över 100 med långt ansikte, nog kan vi väl låta alla få ha sitt tycke och smak och välja en katt efter vad man själv vill ha utan att det ska kommas med pekpinnar om att det ena är bättre eller sämre?
Sedan detta att folk inte vet att det finns långnästa perser, jag har snarare upplevt tvärt om där jag bor, det enda dem vet är att dem har lång päls, säger man sedan att ja och platt ansikte får man ofta höra men guuud oo dem är så söta vill ha en sån. så beror nog lite på vart man bor och med vilka man pratar med tror jag!
Det finns fler långhårsraser idag än perser och persern har fått dåligt rykte om ni ursäktar pga problem med ögon och näsa. Detta att ett försäkringsbolag inte ersätter operation av tårkanalerna tror jag det var. Sen är det med smaken som med baken den är delad.
Personligen så älskar jag den klassiska persern men vill inte ha en långhårig katt så det blev britter istället. Det finns perser i den också😃Och numera så finns det dessutom uppfödare av långhåriga britter. Tidigare så kunde det hända att en uppfödare kunde få en kull där en del var långhåriga och fick sälja dem lite billigare. Men nu betingar de samma pris som andra britter.
Sen tror jag också att perser är något som man gärna säger att det finns i en långhårig huskatt utan att ha något belägg för det. Numera även skogis och ragdoll och birma och för att inte tala om maine coon. Och så fort det kommer någon BYB som avlar hejvilt på någon långhårig katt och säljer dyrt utan stamtavla och påstår att det är än den ena eller den andra rasen i kattungrna så ser folk dessa annonser och köper deras kattungar eftersom de ändå inte ska ställa ut dem😂Precis som om det vore grejen med en rasren katt. Men det är vad folk i allmänhet tror att man gör med sina raskatter. Jag har en som varit på kattutställnig och dessutom fått pris men det var innan jag köpte honom😃
Själv går jag däremot gärna på kattutställning utan mina katter🙂
krävs inga ursäkter 😉 ögon och andningsproblem är något vi perseruppfödare har som ansvar att alltid ta i beaktande.
Det är inget som skall hymlas med eller viftas bort att rasen under årtionden avlades med liten tanke på hälsa. I dagsläget kan jag säga att många hälsoproblem rasen drogs med förr är bortavlade och som inom alla raser arbetar man för att avla bort de problem som finns kvar. Men det tar lång tid att återställa ett rykte som blivit så befläckat under så många år, och jag förstår att folk har den bilden av persern då det är en lång period under dess moderna historik som dessa problem, därför är det väldigt viktigt att vi sprider information och visar våra katter så folk får ett motstycke och chans att ställa frågor och även få svar på dem. Dagens perser och exotic är levnadsglada och över lag friska katter och kan andas allderles utmärkt, men hur ska man veta det om man aldrig träffat dessa katter?
men vi släpper detta nu och återgår till prissättning, jag anser inte att en katts utseende ska ha någon betydelse för priset, med andra ord anser jag inte att det är skäligt att perser skall ha ett lägre pris än andra raser bara för att den anses ful.
Blev lite nyfiken och gick in på blocket, kolla på priserna på NFO.
Skiljer sig inte nått markant emot vad Perser ligger ute för, skrämmande är ju mängden av blandisar 😡
http://www.blocket.se/jonkoping?q=Norsk+Skogkatt&cg=6080&w=3&st=s&c=0&ca=17&is=1&l=0&md=th
Ser t.o.m att perser ligger högre i pris än NFO .
#12 Det handlar inte om fakta utan om vad folk "känner". De flesta kattköparna är inte insatta i rasavel utan gör sin bedömning på mycket ytligare grunder. Man kan tycka vad man vill om det men så är det.
ok, och du har träffat och pratat med alla kattungeköpare då antar jag?
jag tycker ingenting om att vissa väljer en annan ras än perser, men jag vet att jag har kö på mina kattungar och att jag får dem sålda utan problem just för att dem är precis det vad mina kattunge köpare letar efter, lika så är det för 100 tals andra perser/exot uppfödare i landet.
persern är världens mest populära ras och otroligt många älskar dess utseende även om nu du och dina bekanta tycker dem är fula som stryk men så är det.
som sagt, dem som inte gillar plattansikten kan välja och vraka mellan flertalet långhåriga raser med lång nos, eller som du själv en blandras, låt dem göra det. Men låt också dem som älskar plattnosar får välja dem just för att dem har det utseendet som flera tusen svenska nöjda perserägare älskar! du kan ju inte komma med ett påstående att alla ska känna lika, då skulle vi ju endast ha ett fåtal raser då som ser ut som norsk skogkatt och slopa allt annat som är udda för att "gemene man" tycker att det är fult. nej så funkar det inte. alla har vi olika tycke och smak och låt oss ha det, vill man inte ha en plattnost perser köper man inte det och då behöver man inte ens bekymra sig över att betala en summa pengar man inte anser katten är värd, men vill man ha en plattnäst perser betalar man det pris som är begärt utan att pruta och tro att dem ska kosta lika som en blandras. punkt
dessutom tycker jag då att alla dem som köper "perserkatter" från byb med argumentet att dem vill ha en långnäst perser och det inte finns att få tag på hos registrerade uppfödare kan ta sig en extra titt runt bland reg uppfödare och gynna dem få då som föder upp perser av traditionell typ istället för att gynna BYB, men det är ju en annan diskussion antar jag.
#18 Har jag trampat på en öm tå eftersom du tar så illa upp?
Finns ingen människa i världen som har möjlighet att prata med alla kattungeköpare, varken du eller jag.
Jag känner inte en enda människa som sysslar med kattavel men jag känner många helt vanliga människor som gillar katter. 98% av dom har huskatter och resterande 2% har NFO och RAG. De vet ingenting om perser och de gör sin bedömning efter vad de ser i media och på bilder. Det som visas fram i media är inte den klassiska typen utan avarterna och det är det som vanliga människor bildar sig en uppfattning på. Den må vara felaktig men det är så verkligheten ser ut.
Gemene man har ingen koll på kattraser och jag som har en långhårig huskatt får ofta frågan om det är en skogis trots att katten inte har den minsta likhet med en NFO. De ser ut som ufon när jag säger att det är en huskatt men de har inte större kunskap helt enkelt. Majoriteten av kattköpare tillhör den kategorin.
men du missar hela poängen med det jag skriver, du kommer med ett påstående i en tråd om varför perser prissätts så lågt. ditt påstående är att gemene man (alltså majoriteten av befolkningen) tycker att persern är ful. jag tolkar det som ditt argument för att dem prissätts så lågt, med andra ord att folk helt enkelt inte vill ha dem.
jag försöker förklara att populäritet och prissättning inte bör gå hand i hand då andra mindre populära raser prissätts högre.
varpå du vidhåller att detta är förklaringen till både popularitets fall och prisfall.
du säger själv att du inte har någon kunskap om rasavel eller vad kattungeköpare söker, hur kan du då komma med ett påstående baserat endast på dig själv och på din bekantskapskrets?
som uppfödare och insatt i rasvärlden och försäljare av raskatter vet jag mycket väl vad folk efterfrågar, och ja du trampar på en öm tå när du säger ett sådant okunnigt påstående som att jag skulle vara blind för verkligheten och inte veta ett skvatt om vad folk där hemma i stugorna tycker och känner, det finns en efterfrågan på perser och exotic som jag som uppfödare har långt mer insikt i än dig.
har det skett ett missförstånd ber jag om ursäkt för min hårda ton, men när du kommer med påståenden om rasavel som du faktiskt inte har koll på eller angående mig så går jag till försvarsposition.
# 16 Det var inte så många NFO där som var renrasiga utan det var NFO-blandingar. Känner att jag måste göra en raid mot Blocket igen och anmäla alla annonser med felaktig rubrik.
Mnen det ärf ärrre människor som skaffar katt numera enligt undersökningar då de inte vill vara bundna samtidigt som BYB har ökat. Jag avser då blandrasaveln.
Följdfråga då. Hur hindrar ni att ungar av sällskapskvalité inte hamnar i avel för det är ju inget jag som uppfödare vill iaf, för som sagt, jag tror ju att det är dom billiga katterna som hamnar hos BYB.
Jag har en känsla av att persern/ exotic har ökat i pris det senaste året. En rastypisk perser/ exotic ligger mellan 6-8000kr däremot om det finns defekter är priset lägre. Defekter som tex snedhet. Jag upplever inte heller att det är svårt att bli av med ungarna. Fast blocket är helt fel ställe att annonsera.
ja, är det just en perser man vill ha så betalar man ju för det, vill man absolut inte ha en modern perser så spelar det ju ingen roll om den så skulle kostat 1 kr, man köper den iaf inte.
ju mindre det finns av en vara ju dyrare blir den.
mycket bra fråga! och det gäller väl samma problem inom alla raser. själv förespråkar jag tidig kastrering och att kanske låta ungen få flytta vid 4 mån och och uppåt istället färdigkastrerad.
vissa köpare blir ju avskräckta av att skriva på ett avtal, jag vet vissa uppfödare som skriver in att köparen stäms mot vite om katten används i avel. Det här hjälp i många fall för mig när jag förmedlat katt och då tagit upp frågan själv med köparen och förklarat läget och hur kontraktet kommer se ut, då har många tvivel aktiga personer dragit sig ur, kanske för dem känner att det blir för krångligt och att dem kommer ha ögonen på sig, andra har inte haft en aning om att man inte får ta kullar som sällskapsköpare och istället letts in på fodervärdsskap för att intresset för en kull är stark.
men egentligen finns det ju inget annat sätt man kan skydda sig mot byb än att kastrera katten innan flytt, och det är ju omdiskuterat.
tyvärr räcker inte alltid ett högt pris på katten, ofta anser köparen då att dem har rätt att få ta en kull när dem lagt så stor summa pengar på en katt.
#20 Om du visar "vanliga människor" ett foto på en modern siames med superlång nos och enorma fladdermusöron så kommer de troligen att reagera negativt på den bilden med. Eftersom raskattsavel inte har funnits lika länge som hundavel finns det inte samma vana vid olika typer av modeller på huvud och kropp, vilket gör att man har huskatten som ett slags referens och jämför allt med den.
Jag vet att det ofta påstås att vanligt folk inte gillar den moderna perserns utseende, men själv har jag aldrig upplevt några sådana reaktioner. När jag ställer ut mina katter visar jag dem ofta för publik som kommer förbi, och jag har aldrig varit med om en negativ reaktion. Tvärtom brukar många säga att katterna är söta. Bifogar en bild på min hona Alice, som hör till dem som brukar få positiva kommentarer av publiken.
jag är inte alls partisk när jag säger att hon är jätte söt 😍
Men folk som går på utställningar vet ungefär hur de olika raserna ser ut så det förstår jag.
Problemet är detta med sällskapsköpare som tar en kull antingen för att de köpt den billigt eller för att de köpt den dyrt. Jag vet en som fick frågan om varför hen inte fick ta någon kull på katten som svarade att det är inte något avlesmaterial och då hade den kostat mer svarade denne. Fick så frågan, men hu ska jag få igen mina pengar då? Dvs man tror att man ska få igen pengarna för en katt som man köper för sällskap. Vederbörande fick inte köpa någon katt av denne uppfödare.
Haha, vill ju se den som efter alla utgifter tror sig gå plus på en kull. 😂
Jag tar 7000 för en sälis EXO i färgerna shaded silver och golden. Jag har aldrig osålda kattungar, så det kan inte bero på priset.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
# 29 Varenda BYB
# 30 Det kan bero på färgen.
Fast själv skulle jag ha en svart britt och det slutade med att en blå somnade i min famn😃
http://kattforum.se/viewtopic.php?f=1&t=219322
Såklart att inte ni hör vad som är i gemene mans "tunga" ;-)
Man brukar normalt ej vilja såra ngn som har en katt/ras - men bakom ryggen - och i folkmun - så jo - folk i ALLMÄNHET föredrar absolut Klassisk perser ;-)
ja jösses amalia, om jag skulle räkna upp dem ord som flyger från "gemene mans " tunga som är dem mest otrevliga och nedvärderande sakerna man kan få höra som djurägare, så skulle dem inte få plats på mina händer och fötter.
uppenbarligen finns det gott om "ogemene man" som köper moderna perser runt om i världen då rasen är den mest populära i hela världen.
En enkel ekvation, ingen efterfrågan = ingen produktion
men nu handlade inte denna tråd om vad gemene man vill ha utan varför man prissätter en katt med minimi priser.
dessutom är vi väl alla gemene man? eller vad räknas man till? man föds ju inte med en perser i handen och inpräntat att den här rasen är vacker, intresset är ju något som växer fram under livets gång precis som vilken annan "gemene man" som bestämmer sig för en katt. Vi alla har ju börjat som sällskapsköpare och fallit för rasen för att vi tycker den är fin, men vi kanske aldrig räknats till gemene man?
Oki, den stora massan då då ;-)
den stora massan föredrar dem kortnästa då dem är nr 1 kattras i världen, det borde säga en hel del. att vi sedan i sverige föredrar naturligare raser må så vara. Men seriöst, vi får alla långnästa kattungar och liksom uppfödaren i den länk du lade in så är det just långnäsorna vi sitter kvar med och får gå ned i pris. Det finns dem som tycker dem är jätte vackra och svarar på annonsen, dem är gudomligt söta det är ingen som säger något om det! Men dem som köper perser köper perser just för dess utseende, dem som inte gillar deras utseende och tycker att den klassiska persern var vackrare väljer en skogkatt, mco eller annan långhårig långnäst katt och det är helt och hållet ok för mig. Jag tycker det finns plats för allas tycke och smak.
men man måste faktiskt koppla antalet uppfödare och köpare runt om i världen av modern perser kontra traditionell perser och det är ytterst få som förder upp traditionellt, just på grund av att marknaden inte är så stor. visst finns det en marknad och då är det ju jätte bra att att det föds långnästa ungar, men verkligheten är denna, folk som skriver och frågar mig om kattunge hänvisning frågar inte efter långnästa kattungar, jag har haft en som gjort det och det var för att hon var rädd att katten inte skulle kunna andas och hade inget med utseendet att göra.
jag vet vad folk tittar efter, jag står på utställningar och möter besökarna, diskuterar och tar emot frågor, mina inlägg är baserade på fakta och inte personligt tyckande.
sedan läste jag någon kommentar i tråden att persern var långnäst för 20 år sedan. alltså jag vet inte vilka katter man syftar på men persern har avlats för samma ideal sedan 20-30 talet när den "moderna" persern utvecklades, dessförinnan hette rasen angora och hade en helt annan rasstandard och ett utseende mer likt dagens turkisk angora.
katter från 1975 (alltså 38 år sedan)
http://www.pandecats.com/blast/jadon_sundae.shtml
http://www.pandecats.com/blast/wilorose_happy.shtml
http://www.pandecats.com/blast/dior_napoleon.shtml
kattunge från 1950
hona från 1960
så snälla, jag ber, kan vi slippa denna diskussion om långnäst kontra kortnäst för den leder aldrig någon vart! dem som tycker långnäst är fint får tycka det, men jag med många många många älskar persern för hur den ser ut idag och kan inte tänka oss någon annan ras, VARFÖR måste jag/vi alltid behöva försvara att vi tycker om dessa katter? du finner aldrig dessa diskussioner på någon annan kattsida om andra raser minst lika extrema, och heller inte om man tittar på hund sidorna här på iFokus. jag är trött, ledsen, sårad, arg, och allt annat negativt man kan vara på att ständigt få höra hur fula mina katter är här inne och på andra forum. Vi älskar våra katter och dem är familjemedlemmar precis lika mycket som vilken annan katt som helst.
Självklart kan man inte tillgodose allas smak å tycke, och tur är väl det att alla inte tycker lika.
En sak till det finns inget som heter Klassisk Perser, bara nån som hittat på det begreppet……
Bakåtsträvare finns det gott om 😉
Jag tycker vi ska avla tillbaka alla katter till vildkatt 😃
för dem är myyyyyyycket finare än alla raser som finns nu.
skämt å sido. det finns INGEN ras som ser ut exact som den gjorde i grundandet, ta en till på tex Maine coon för läääääänge sedan och jämför nu. och så kan man sitta och säga ända tillbaka till vildkatt stadiet så har vi inga raser så behöver ingen bekymra sig längre om vad som är fint eller fult.
# 33 Men av alla dem som köper perser så finns de som köper en som inte har helt platt nos eller hur? Och det är i världen och där ser inte alla persrar ut som de gör här. Det är bara att googla så finner man. Jag vet att i Danmark finns en som avlar på klassisk perser som varit akvit på det forum som # 32 talar om.
I SVERAK finner man att perser är nr 5 bland raser som registrerats
http://www.sverak.se/SVERAK/Om_katt/index_om_katt.htm
En släkting till mig hade en perser som var vit med blå ögon som hon köpte på 1960-talet. Det var den mest plattnosta katt jag sett. Så det är inget nytt att de är platta i nosen. Den hade heller inga problem med näsa eller ögon kan jag tillägga. Vad den kostade då har jag ingen aning om.
exact! det finns ju dem som föder upp "klassisk" perser, och det skrev jag tidigare, att letar man och kanske ber om hjälp så hittar man, och då slipper köpa en katt från en BYB uppfödare utan stamtavla som vare sig gynnar katterna eller persern som ras.
# 23 Anser du att det är mest Perser i blandisarna på blocket? Det kan jag tyvärr inte hålla med dig om .
Jag tror att alla uppfödare som inte har ett vinstsyfte, gör vad dom kan för att inte deras katter ska hamna hos BYB.
Ett sett är ju att vara nogrann med vem man säljer till och ha kontakt med köparen och vara ett stöd för dom.
# 40 Absolut och det finns också en och annan som inte har så kort nos hos vanliga uppfödare också. Att köpa av en BYB gynnar ingen mer än just den BYB.
Själv tycker jag om en perser med lite längre nos än vad som anses vara standard men jag gillar inte att hålla på med pälsar. Men en exotic med nos kan jag tänka mig.🙂 Jag hade en huskatt som var långhårig en gång och som inte tyckte om att bli kammad. En fick hålla henne med kraghandskar och en fick kamma och det var morr och fräs och klös och bit för den som höll😃Man trodde aldrig katten skulle förlåta en men så fort som kammen lades åt sidan så blev hon som vanligt igen.
Men jag har mina 3 britter, med all sin underull, så jag har min beskärda del av kamningen i alla fall men de uppskattar den i alla fall.
#36, #38 Bra rutet, Mallabralla 👍
För min del tycker jag att alla hundar borde se ut som vargar. Det är helt onaturligt med taxar, boxer, afghaner, mops, cocker spaniel och allt vad de heter. Nej, fram för den enda sunda och naturliga looken: vargen!
(Obs ironi).
Även jag är hjärtligt trött på detta eviga tjat om "klassisk" perser. Jag har varit med sedan 80-talet och kan intyga att persern redan då var "modern" i typen. Det var bara silverkatterna som fortfarande såg ut som turkisk angora, något som bland annat Erna såg till att ändra på 🙂.
Även på 1960-talet så såg en del persrar ut som de som finns nu som jag skrev.
#31 Och det lär dom ju bli varse om sen, kring hurdana förmögenheter man gör sig :P
# 45 Det finns ett par i Sverige som man beräknar har gjort minst 150.000 på att sälja BYB av olika rasinblandningr och som köper och säljer katter. Jag såg en på ett forum som varnade för detta och de är mycket manipulativa.
Sen har vi en i Skåne som ständig söker efter katter som har lite längre päls och som avlar på dem och som även annonserar ut sina fertila hanar för parning. Hen lär också göra en del pengar.
Sant, men om man som uppfödare får en förfrågan så kan man ju spalta upp vad allt kostar, dvs hälsotester, stamnamn, registreringar, foder osv.
BYB är ett gissel och enda sättet att få det under kontroll är att inte släppa sällskapskatter okastrerade. Utan katter ingen avel och nej, där är billiga perser/exoter inte en fördel.
Jag har aldrig sett liknande prissättning inom min(a) raser.
På Fsacebook finns nu flera grupper som handlar om oseriösa uppfödare. "Bad Catteries around the World" är en internationell grupp, medan "Oseriösa kattuppfödare" är en svensk/nordisk grupp. Båda är ganska nystartade. Om ni känner till BYB och/eller andra uppfödare som det behöver varnas för kan ni väl skriva där? Fast nu är vi väldigt OT.
#48 Såna skvallersidor ger jag inte mycket för, faktiskt.
Men nånstans kommer ju katterna ifrån, eller hur? Och det verkar ju tyvärr som att tänket hos många verkar vara att ett så lågt sällskapspris är "normen".
#49 Skvallersidor? Det handlar om fall av grav vanvård av djur och oseriösa försäljningar, där sjuka katter sålts för höga priser över halva jordklotet. På "Bad Catteries" är det inte tillåtet att lägga ut information om uppfödare annat än om man har personlig erfarenhet samt kan visa upp bevis i form av veterinärintyg, fotografier etc.
bra sagt frånföregfånde talare.
ha en bra dag. kram
#7: Jag håller med. Jag har mångårig erfarenhet av perser. Min allra första perser hade lång nos, det var på slutet av 80-talet. En klassisk perser med stamtavla. Han var frisk och fin och hade inte några som helst problem med andningen.
Det här var innan man börjat "möblera om" utseendet på persern. Har ägt ett antal perser efter det. Så även nu. Min perserkille har otroligt fin personlighet, men har tyvärr nosen mellan ögonen och rinnande ögon.
Då han nu är en äldre herre söker jag nu föryngring. Svårt att hitta perser över huvud taget. Det verkar inte finnas så många uppfödare av perser numera, eller har jag fel?
Jag vill inte köpa en katt som har nosen mellan ögonen, det är inte sunt!