Undran
Jag kan inte svara på hur vanligt det är, men vissa raser verkar vara mer drabbade än andra. Perser är en sådan ras. Förr i tiden trodde man att det var kopplat till herpesvirusinfektion, men den teorin har man mer och mer gått ifrån. Vad som händer är att det först blir ett litet sår på hornhinnan, som sedan läker av med den svarta pigmentbildningen. Varför läkningen sker på det viset vet man inte heller.
Två av mina katter (perser) har drabbats genom åren. Den första opererades med den enda teknik som fanns på den tiden (runt 1990), med en lambå över hornhinnan. Det blev ganska snyggt, men ett kvarstående svagt ärr. Den andra katten råkade ut för corpus nigrum i början av det här året. Då det är en väldigt fin katt ville jag försöka allt för att rädda hennes utställningskarriär. Hon opererades med en ny speciell teknik på Strömsholms djursjukhus. Tyvärr lyckades inte operationen, så hon fick ett ärr hon med.
Om någon av dina katter har råkat ut för corpus nigrum och du funderar på operation rekommenderar jag Strömsholm. Där finns det väldigt skickliga ögonveterinärer med stor vana av dessa operationer. Att just min katts operation inte lyckades var ren otur bara och berodde inte på någon oskicklighet från kirurgens sida.