Tandsättning
Hur ser tandsättningen ut på kattungar? Jag minns inte hur det var innan mina katter fick sina permanenta tänder, jag har tittat på kattungar idag och de har de undre huggtänderna på utsidan om de övre huggtänderna, och på mina stora katter är det tvärtom.
Är båda bettyperna korrekta, eller är det så att det när de får mer framskjuten haka, så att de undre huggtänderna kommer närmare varandra och alltså hamnar innanför de övre huggtänderna?
Med huggtänder menar jag alltså de tänder som kommer på sidorna om de små minitänderna som är längst fram i munnen.
Tacksam för svar!
Ingen som vet??
Hejsan !
Jag ska se om jag kan svar riktigt här..
Dom övre ska gå rakt ner så att dom under kommer precis innan för.
Så ska det vara på dom vuxna med.
Kan det vara så att överkäken inte är tillräckligt bred så därför kommer undertänderna utanför ? Eller att underkäken är så bred så att det är det som gör det?
Hakan växer ju å skjuts fram så därför är det bra med ett litet överbett så att hakan kan växa å bettet blir fint och korrekt som vuxen speciellt på hanar där den växer extra å breddar ut sig mer.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Tack för ditt svar,
Det är övertänderna som inte sitter så brett isär, vid ihopbit, så hamnar de innanför undertänderna, men går rakt upp så att säga. Undertänderna sitter brett istär och kommer utanför.
När hakan kommer längre fram så gör ju även tänderna det, men då måste ju överkäkens huggtänder bredda för att undertänderna ska komma innanför.
Är detta något jag måste oroa mig för? Jag vill såklart ställa ut katten.
Är det vanligt att det är såhär på kattungar? Frågan är ju om undertänderna kommer att hamna innanför när hakan skjuts fram på den litet äldre katten. Blir överkäken bredare?
övertänderna går rakt ner förstås :), skrev fel.
Det här med tänderna det är en gåta…du får hålla lite koll..det kan ju vara så att om dom har ett överbett så når ju inte undertänderna fram så att dom kan hamna rätt men gör det förhoppningsvis senare..hur gamla är dom?
Kolla så att dom har alla fram tänder som ska sitta imellan hörntänderna för ibland kkan det bli så när det det fattas någon sådan liten tand.
Det är ju så svårt att veta något ting innan dom gör ett tandbyte runt 4-6 månader.
Jo de har säkert alla tänderna, nu har jag inte räknat dem, men det är en erfaren uppfödare och hon har inte notarat något fel. Antagligen kommer undertänderna komma innanför när hakan skjuter fram. De är bara 10 veckor. Jag har tingat en hane för avel och utställning och då är det ju extra viktigt att allt blir rätt :)
Tack för svar!!
Ja det förstår jag..Vad kul med en liten…önskar dig all lycka.
jag har noterat detsamma på flera av mina småttingar nu. O när de nya tänderna kom på kom de alldeles som de skulle hehe
vet inte om jag har blivit mer observant nu…eller om det bara är dessa som har sett ut så här
Ah, tack ska du ha! Jo, jag antog att det borde vara så på kattungar eftersom alla i denna kull har så och det vore konstigt om alla hade fel när mamma och pappakatt är rätta i munnen.
Det är ju rätt logiskt när man tänker på det, då hakan skjuter fram först senare.
Men då så,, då tänker jag inte oroa mig över detta längre :)