Långnosad perser
Hej!
Jag undrar om det finns någon perseruppfödare därute vars katter har lite längre nosar, dvs. det mer klassiska utseendet. Gärna i färgen colourpoint. Funderar på att skaffa en katt till hösten men som sagt, jag föredrar de lite med lite längre nos framför de riktigt "plattnosade".
Tack på förhand!
Ska tilläggas att jag även är intresserad av exotiskt korthår. Alla tips, oavsett colourpoint eller andra teckningar/färger uppskattas. Har förstått att chinchillapersern oftast har lite längre nosar men det vore roligt att se om det fanns långnosar i andra färger också :)
Framförallt är det rasernas temperament som jag fastnat för, de verkar vara mycket kärvänliga och trevliga katter :)
denna uppfödare har långnästa kattungar till salu i colourpoint för tillfället
http://www.morkmardens.dinstudio.se/text1_1.html
mvh
Sajtvärd på Perser iFokus
denna uppfödare har ofta kullar och har även några avelskatter som har längre nos, kanske något?
även denna uppfödare har ofta kattungar och ibland långnästa kattungar.
#3 Tack så hemskt mycket för hjälpen, vilka sötnosar! :)
det var så lite så 🙂 besök www.spexus.se där har du uppfödarlista. det föds hela tiden långnästa kattungar i vanliga kullar så det gäller bara att kolla runt hos dem olika uppfödarna på listan så hittar du säkert det du letar efter förr eller senare 😉 Lycka till!
övriga som har långnäst till salu nu:
chinchilla/shaded/golden:
http://www.rosengangen.se/available.html
http://www.yamacatos.se/start.htm
http://www.twintorp.se/Welcome_sv.htm
http://www.machillas.se/kattungar.htm
vitfläck:
http://lightvalleys.se/till%20salu.htm (längst ned en exot hona)
http://headturners.se/#home (inga bilder på sidan men kontakta för info)
Solid:
http://www.kattakombens.com/index.php/litters/current (svartsköldpadds exot honan)
Åh gud så söta, jag smälter! :)
Hur länge har du varit med perser? Hur är din upplevelse av rasen?
Jag har ingen tidigare erfarenhet men tycker att de verkar vara helt fantastiska, relativt lugna till sättet och lätta att hantera. Sedan krävs det givetvis en hel del pälsvård och så vidare men det ställer jag gärna upp med, det är ju bara ytterligare ett sätt att umgås med katten :)
Tusen tack igen för din hjälp!
jag har levt med perser i snart 10 år nu, föder upp choklad och lila främst i vitfläck under stamnamnet hypknox's
är även grundare/ordförande för svenska perser och exotic ringen www.spexus.se
så dessa raser ligger mig varmt om hjärtat.
man kan beskriva rasen med denna bild
dem är lugna, harmoniska keliga, pussglada, hjälpsamma (tror dem), smått korkade, inte så smidiga men det gör inget när man har farten uppe.
dem hittar ofta en person som dem tyr sig till och som blir deras människa. lämnar dig aldrig, väntar utanför toa, sover på huvudkudden, tvättar ditt hår etc.
även om dem har sin favorit så är dem alltid lika pigga på att se vem som kommer på besök och det skall alltid traktortrampas på gäster (spinna samtidigt som man gostrampar i knät)
pälsvård är ett bad med föning 1 gång per 1-2 månader, däremellan kamma om man tycker det behövs, man behöver inte sitta i timmar varje dag ;) katten är van vid bad från uppfödaren och denne lär dig gärna hur man gör.
en till bild på en sömntuta, min lilla bebis här hemma som somnade efter fotografering ❤️
Åh gud vilka godingar <3 De låter som riktiga charmtroll! :)
Hur är de att resa med och introducera för nya miljöer? Är de enkla att ta med sig om man ska resa bort, anpassningsbara etc? Det hade varit trevligt att kunna ta med sig katten hem till vänner och så vidare, allt för att stimulera och umgås med den så mycket som möjligt.
Nu längtar jag verkligen efter en egen liten tuss!
Den här uppfödaren hade annons ute alldeles nyligen.
De har/hade en alldeles ljuvlig hona med längre nos som jag själv gärna hade köpt om jag hade haft möjlighet. Gudomligt söt! 🙂
Ja verkligen, de är supersöta! Helt fantastiska små nosar :) Tack för tipset!
Mina katter är sociala och orädda och dom följer mer än gärna med om man ska någonstans. Dom brukar följa med till vänner och även vara med till djuraffären vilket dom uppskattar en hel del då dom får massor med uppmärksamhet och personalen brukar ge dom lite godis :) Att gå ut i koppel tycker mina också om att göra, lägger in en bild på min Zilvra som älskar att vara ute i koppel. Två utav mina katter bor hos min mamma och ibland så tar jag med mig mina och åker hem till henne och då är det bus och lek som gäller :) Alla mina har kommit till mig som vuxna och det har alldrig varit några problem så skaffar du en kattunge och vänjer den sakta men säkert så tror jag att det kommer att gå galant!!! Men tänk på att blir du borta en längre stund så behöver katten mat,vatten och en låda.
///Mickan
Haha, vilken sköning! :) Det låter bra! Alltid roligt att få en liten inblick i hur andra har det med sina katter, och det verkar ju till syntes gå hur bra som helst med sele på en perser ;)
Tack Mikaela!
Visst är hon underbar hon var 7år när hon kom till mig och hon hade alldrig haft ett halsband på sig och jag trodde hon skulle lägga sig ner och inte röra sig ur fläcken när jag tog ut henne för första gången men hon gick presis som en hund :) Jag och Zilvra bukar gå ut och gå långpromenader på ca 40 minuter….
Jag har alldrig använt sele på en katt i hela mitt liv….. Jag använder halsband för jag tycker att selarna tovar pälsen i onödan och jag har inte en ända katt som rör sig ur fläcken med sele…. Jag använder ställbara valphalsband i nylon som är ca 1cm breda :)
///Mickan
alla har ju sina personligheter och vissa gillar ju inte att resa utan vill vara i hemmets trygga vrår. men jag tror att man kan lära dem genom kärlek och tålamod till att åka, så gör man ju när man skall lära upp dem till utställning, men det finns ju dem som absolut inte vill ut och fara och då får man ju respektera det, men det gäller nog oavsett ras.
Ja hon är jättefin! :) Okej, då förstår jag. Jag har inte hört om koppel på katter innan, bara sele därav missförståndet :) I vilket fall en mycket söt kisse!
Nej det är ju klart att alla har sin egen personlighet, men jag tänkte om det fanns någon allmän uppfattning om rasen som lättanpassad/lätt att ta med till nya omgivningar, som det kan finnas om andra raser :)
Givetvis ska man inte tvinga med sig en liten katt som inte vill, man får ju som du säger försöka att träna dem i lugn och ro i första hand :)
du menar så!
det är ingen äventyrlig ras, det kan jag inte säga, men dem är väldigt lättanpassade. på utställning är dem de katter som ter sig mest lugnt och sansat, så dem är väldigt lätthanterliga och finner sig i den situation dem är i.
nu pratar jag så klart generellt, men det är inga explosiva katter som protesterar med sprattel och skrik.
men dem är lite mesigt nyfikna, men oftast så länge deras människa är med så känner dem sig trygga och utforskar sakta den nya miljön.
Hej! Jag har två tjejer till salu, de är nu 10 v. Dom har varken lång eller för kort nos utan något mellanting 🙂En vit och en svartvit .
För bilder och mer info maila mig
Haha, tack för att du hjälpte mig att räta ut det frågetecknet :) Mesigt nyfikna kan jag absolut leva med, låter ju som jag ;)
Hej! Jag skickade precis iväg ett mail till dig, ska bli kul att se de små liven! :)
jo man väljer ju ras lite efter hur man är själv ha ha
Okej, nu är jag här och skriver igen, kan ju inte hålla mig från det, ni är ju så trevliga!
Jag är såklart införstådd i att en perser fäller en del och så även exoten, men släpper den ena mer päls än den andra? Kan man minska fällningen på något sätt genom tex. en speciell kost eller tätare bad, borstningar etc? Jag har som sagt ingen tidigare erfarenhet av rasen men jag tyckte mig läsa någonstans här att "inga frågor är för dumma" :)
vad roligt att du känner att du kan ställa frågor till oss 😃
en perser fäller mer 1-2 gånger om året, en exotic fäller heeeeeeela tiden.
persern fångar du upp dem lösa hårstråna när du kammar. bad, bra kost och kamning hjälper ju självklart för att få bort dem döda hårstråna så att nya friska kan komma ut igen.
men en exotic fäller mer än en perser.
Tack! Då vet jag det också :)

Vilken trevlig tråd att läsa.
Väntar perserbäbisar till midsommar. Höggradigt vitfläcliga. Gå in på min hemsida och titta. www.coolgrimsperser.n.nu
Åh, hon är superfin! :)
Tack för tipset, jag ska gå in och kika på din sida :)
Har försökt maila dig men fått mina mail returnerade, vet inte om du mottagit något? Har du någon annan mailadress man kan nå dig på? :)
Min mailadress är katarina.thell@glocalnet.net
Jag vet inte vad som är fel. Jag får inte mina egna testmail heller.
Gå annars in på mina hemsida och maila därifrån
Nu hoppar jag in här lite också.
Hittade denna danska hemsida när jag googlade bilder på klassisk perser och undrar om ni här har koll på hur det funkar att köpa från Danmark? Det verkar vara en seriös uppfödare och katterna är i mitt tycke helt gudomliga.
gå in på jordbruksverket, det är inte svårt att importera, så länge katten har alla papper och vaccinationer 😉