Superakut kattunge, hjälp?
Hej!
Ja, vet inte vart jag ska börja. Kortfattat: Som någon kanske har sett så letade jag ju efter en perser katt för några månader sedan, vi hittade en liten dunboll som verkligen passade oss. Så i lördags var det dags att hämta hem honom, och vad kan jag säga? Han är helt underbar. Allt gick över förväntan och jag älskar honom bara mer och mer för varje dag. Min pojkvän har ett extremt hektiskt schema just nu på jobb och idag var den dagen han var helt ledig, och vi skulle sätta oss och bestämma oss för ett försäkringsbolag då vi varit överens om det.
Så inatt vid 1 går vi båda och lägger oss, lilla Sushi också som vi kallar honom ligger brevid os. Klockan 05.30 vaknar jag, ser att Sushi inte ligger i sovrummet vilket han gjort sen vi hämtade honom.
Hittar honom på toaletten. Får en märklig känsla. Bär upp honom och ser att han har bajs på hela bakbenet. Tvättar såklart av, märker sedan att han har diarre av katttoan att dömma. Tänker att det är nog inte så farligt och efter att jag tvättat av honom lägger jag honom i sängen brevid oss. Sen börjar han kräkas. Och kräkas. Och bajsa, och det fortsätter! Han dricker vatten, som han kräks upp, det rinner bajs ur rumpan och han blir bara mer och mer hängig för varje timme, och vi får order av djursjukhuset att komma in direkt. Allt detta under ca. 5 timmars tid.
Vid denna tiden har han börjat skaka också. Väl på plats så säger dom att det kan vara kattpest! Men han är ju vaccinerad så det kan det inte vara. Iaf, vi lämnade honom där över natten och dom ger han dropp nu, tagit blodprover mm. Ringde dit för en timme sedan och fick prata med världens otrevligaste receptionist. Till slut gick hon in och kollade till honom men "läkarna är och rastar hundarna och det är för tidigt att säga något"
Jag vet inte vad jag ska ta mig till! Jag gråter floder och vill bara att han ska vara frisk, vad fan kan det vara???
Han är så liten, 1 kg vägde han nu, och jag är så himla rädd.
Inlägget blev väldigt långt nu men jag kände att jag behövde skriva av mig. Jag är skakis och väntar på att klockan ska bli nio för då har jag bestämt mig för att ringa dit och få ett SVAR!
Oj, rubriken blev lite konstigt formulerad men jag kan inte tänka klart alls just nu
Åh! Så tråkigt.😕 Det är jättesvårt att få något svar här,hoppas att vet. kan hjälpa lillkissen.
Jag kan bara spekulera….Flytt för en katt kan vara väldigt stressande och rutinen med mat,vatten och lådbestyr kan lätt komma i obalans,de små kan vara extra känsliga.
Rådet som jag ger mina köpare är. Katten ska ha det så stressfritt som möjligt när den kommer till det nya hemmet,(håll hela stora nyfikna släkten borta,ett tag. ;-)) man kan gärna stänga vissa rum så den får utforska en mindre yta först. Det är ju er katten ska känna först och få förtroende för.
Färskt vatten dagligen och samma foder som den är van med,och gärna samma sorts sand i lådan. Vill man sedan byta får man göra det spädvis och över några veckors tid.
Har du varit i kontakt med uppfödaren?
Hej,
Förstår att du är väldigt orolig för din söta bebis, och att det är svårt att tänka klart. Här får du några korta synpunkter, som kanske kan vara till hjälp:
- Små kattungar blir snabbt uttorkade när de får kräkningar och diarré så det var jättebra att han kom in på djursjukhuset så snabbt och fick dropp.
- Även om receptionisten var otrevlig (synd) så är veterinärerna på djursjukhuset jätteduktiga på att ta hand om kattungar och valpar med diarré och kräkningar. Din kattunge är i de allra bästa händer nu.
- Vad det kan vara som orsakat symtomen: allt ifrån virus till något han ätit och inte tålt. Kattpest är osannolikt förutsatt att han är korrekt vaccinerad. Men det finns andra virus, t ex coronavirus, som också kan ge den här typen av symtom.
- Han har inte något stopp i tarmen i och med att han både kräks och har diarré. Annars finns det ett väldigt farligt tillstånd hos kattungar och valpar, när tarmen blir omvriden eller invaginerad. Men det behöver du just nu inte oroa dig för.
Kattungen kommer att få stanna på kliniken tills de fått bukt med hans magtarmproblem. Hoppas att uppfödaren har försäkring som täcker nu, eftersom ni själva inte hunnit teckna egen försäkring. Det kan ju bli ganska dyrt med djursjukhusvård.
Lycka till, och håll oss uppdaterade om hur det går!
Vad glad jag är att någon svara, håller på att bli tokig här.
Han har ju bott här i fem dagar nu och han tog flytten som ingenting, gillade läget efter tio minuter typ och sedan dess har allt flutit på jättebra!
Kattsanden är densamma som innan, även kattmaten, färskt vatten får han såklart minst en gång om dagen. Alltså verkligen, från en timme till en annan blev han JÄTTEDÅLIG. Han dricker vattnet och det kommer ut ur rumpan direkt i princip. Veterinären såg ganska bekymrad ut. Han såg ut som hittekattens hittekatt när vi lämnade honom till vet, pälsen var full av… ja, vattenbajskräkvätska?
Har kontaktat uppfödaren och hon är lika ledsen och orolig som jag, och hon vet lika lite som jag också.
Det här är något av det värsta jag varit med om.
Hej Solitarie! Och TUSEN tack för ditt svar, kändes mycket mycket bättre efter att ha läst dina punkter. Och det är sant, dom gör såklart vad dom kan och dom är utbildade inom det.
Det lär vara något virus som du säger, eller något han ätit. Jag funderat på om han mumsat på blommorna som står på bordet då han gillar att hänga där.
Vill inte störa på djursjukhuset igen men jag vill ju veta hur det går, hon sa att dom hör av sig när dom vet något eller så kunde jag ringde imorgon kl. 12.00, och det kan jag ju säga att jag INTE kommer stå ut tills dess!
Och ja där sa du något! Jag ska höra med henne, hon är på jobb nu men det hade ju underlättat en hel del(!!) om hon har en försäkring som täcker.
Han är ju så himla liten :(
#4 Som du beskriver det är det knappast något han ätit och blivit dålig av. Låter mer som en infektion. Förutom virus finns en del otrevliga parasiter som dykt upp mer och mer hos raskatter de senaste åren. Veterinären kan ta prov på avföringen och skicka in till SVA för analys, om det finns misstanke om något sådant. Har uppfödaren haft några problem med diarré hos andra katter? Du kanske kan fråga litet fint om det.
Pratat med henne i all hast, men hon sa att hon aldrig varit med om något liknande förut så jag tror inte dom problemen funnits innan hos henne. Vi ska dock prata senare ikväll när hon slutat jobba och jag har (förhoppningsvis) pratat med vet. Det enda jag fick fram av receptionisten var att han fick dropp och att dom tagit blodprov, samt gett honom medicin.
Okej vi ringde nyss men fick bara prata med en sjuksköterska. Hon hade tydligen sagt (hon pratade med min pojkvän) att han inte såg helt medvetslös ut, att han hade druckit och satt upp. Men hon hade inte sett han när han kom in så hon kunde inte jämföra med något. Men det är alltså inte värre! Får veta mer imorgon kl. 12.
Så nu…. väntar vi.
Vi håller tummarna för att det går åt rätt håll. Återkom när du vet mer!
NU NI!
Har pratat med veterinären nu och han mår mycket bättre! Han äter och är inte uttorkad längre, och leker lite tillomed. Han får fortfarande dropp men det är inte "nödvändigt" och blodproven visade att han hade någon infektion i kroppen. Iallafall, hon sa att vi kunde ta hem honom idag men visst hade det varit bäst om han stannade en natt till för att "landa". Efter att jag diskuterat med vet. och min pojkvän bestämde vi oss för att ändå hämta honom idag och ha honom under uppsyn, samt ge han antibiotika här hemma.
Helst hade jag sett att han stannade en natt till såklart, för det kan ju inte skada. Men som sagt, han är inte försäkrad än och notan för kalaset har redan stigit en hel del. Och blir han sjuk här hemma är det ju såklart raka vägen till sjukhuset igen med honom!
ÅH, är så glad, hoppade upp och ner när jag pratade med veterinären!! TUSEN tack för responsen och önskningarna, det hjälpte verkligen!
underbart att höra att han mår bättre! håll oss uppdaterade med hur det går!
Sajtvärd på Perser iFokus
#11 Så glad för er skull :)
Härligt att få hem honom till helgen.
Lycka till med hans fortsatta behandling.
Härligt att höra! Har tänkt på er i den jobbiga situationen ❤️🐱
Usch var jobbig läsning så skönt när jag kom ner till slutet:)
Hoppas det fortsätter så nu.

Oj oj oj va jobbig resa med en liten ny en. Hoppas allt är bra nu och att han är en "normal" kattunge nu.