Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 3086 ggr
[Nightcat]
2013-05-18 13:12
0

Hejsan

Hejsan jag har en lite fråga här.

Om man parar en chinchilla perser med en vanlig perser kan de inte få stamtavla då? (Om båda föräldrarna har stamtavla såklart).

heliotropes
2013-05-18 15:28
3

Ja! Men det är inte säkert att det blir någon godkänd färg. Men då får katten även ett x som ett tillägg vid färgnumret..dessa icke godkända färger har inte något certifikatsrätt på utställningar. Man kan inte heller vara säker på vilken ögonfärg dessa kommer att få. Så man får räkna med att det endast blir sällskapskatter, om man inte har någon form av mål och avelsprogram för att göra dessa utparningar i andra färggrupper av färg.

(Jag har själv reagerat på annonser där det har stått att kattungarna inte är registrerade p.g.a. att föräldrarna inte är av samma färg men av samma ras…alltså..helt fel och väldigt okunnigt avlande.)

Eva // medarbetare på Perser

heliotropes
2013-05-18 15:58
2

Och…OM man vill para någon x-färgad katt så måste de på en utställning för att få ett avelsgodkännande. Målet är då att jobba in en ny färg inom rasen som kanske blir godkänd så småningom. MEN..det är en lång väg och man måste vara flera med samma mål.

Så jag anser att det inte är någon avel att hålla på med om man endast vill föda upp sällskapskatter utan mål. Då är det bättre att avla på de färger som är godkända och få avkommor som lättare går att färgbestämma.

[Nightcat]
2013-05-19 12:44
0

Tack heliotropes 🙂

Råkade läsa en annons på blocket där det stod just att de inte kunde registrera kattungarna pga att det var en chinchilla perser och en vanlig perser, tyckte det lät otroligt konstigt.

Intressant med färggrejen med ;)

Mullemu
2013-05-20 13:02
0

Finns det några "problem" med att avla på detta sätt förutsatt att föräldrarna är friska och testade? Eller är det bara färgen som inte är önskvärd dvs bär färgen med sig något fysiskt problem?

heliotropes
2013-05-20 13:23
4

Problemet är väl att framavlade katter utan stamtavla blir huskatter och ingenting annat oavsett vilken ras föräldrarna är. 

Själv är jag stark motståndare att det avlas fram huskatter då jag vet hur många det finns i katthemmen runt om i Sverige. Jag har jobbat med omplacering i flera år och sett hur *j* det blir för många då deras värde tydligen blir lika med noll ..😕 Och det anser jag som ett ganska stort problem.

Mullemu
2013-05-20 13:31
0

Jag menar om båda är perser och har stamtavla. Finns det risk att ungarna får fysiska defekter eller är det färgen som inte är önskvärd av estetiska skäl?  

Är chinchilla en egen ras? Eller bara en färg?  Har hört båda delarna och det är lite förvirrande. 🙂

heliotropes
2013-05-20 13:34
3

Ett problem till är att novisa köpare tror att de köper en raskatt och många känner sig lurade när de väl förstår hur det ligger till. Så det är ju en form av bedrägeri om inte uppfödaren talar om för dessa köpare att katter utan stamtavla klassas som huskatter.

heliotropes
2013-05-20 13:53
3

Chinchillan är en Perser.😎De hör till gruppen av grönögda och tippade katter. Inom kattaveln avlar man på färggenetik till skillnad mot hundar.

ALLA katter oavsett ras och ursprung kan bära på oönskade sjukdomsgener,det finns vissa kända problem inom varje ras som alla seriösa uppfödare kollar upp för att undvika att de dåliga egenskaperna ska spridas vidare. 

När det väl "blir" en huskatt som någon då parar vidare på..kanske en annan ras eller samma,oavsett,hur ska man då veta vad det ligger för fysiska icke önskvärda gener i katten? På det viset blir en sådan här typ av avel ännu mindre seriös.

Mullemu
2013-05-20 14:10
0

#8 Tack för svar.

Jag avlar ju inte själv och kommer sannolikt aldrig göra det heller men jag vill gärna lära mig saker ändå. 🙂

Vad krävs för att en färg ska bli godkänd och varför finns det egentligen restriktioner i vilka färger som är godkända?

Ber om ursäkt att jag kapar tråden så här.

mallabralla
2013-05-20 14:12
4

Chinchilla är bara en färgvariant på perser, det är samma ras som alla övriga färger på perser. Men perser rasen är färgavlad. med andra ord vi har olika färgkategorier så som solid (helfärgad) vitfläck, chinchilla, colourpoint etc.

varje färg kategori har sin beskrivníng om hur den "skall" se ut vad gäller färg och ögonfärg, mönster etc, det står också föreskrivet vilka färger och färgkombinationer som är godkända på rasen. varje färgkategori står det även föreskrivet vilken ögonfärg just de katterna ska ha.

om man får fram en kattunge som har en icke godkänd färg, till exempel är colourpoint (siamesfärgade) inte godkänt i vitfläck. med andra ord, en colourpoint får inte ha vita fläckar i ansiktet eller på svansen. därför avlar man heller inte vitfläckiga katter med colourpoint katter för att inte riskera att föda fram icke godkända färger. man jobbar också med ögonfärg, att den skall vara så intensiv som möjligt inom sin färggrupp. om man blandar blå ögda och grönögda katter tex brukar resultatet bli en väldigt blaskig färg.

det är dock inte omöjligt att få en ny färg godkänd. tex colourpoint med vitfläck, men det är inget som är gjort i en handvändning utan det kräver att man har en plan och struktur för hur detta skall gå till.

hoppas du förstod.

det ligger inga specifika hälsoskäl till varför man inte skall para dessa kombinationer utan det handlar helt enkelt om att färgerna inte är godkända i kombination rent utseende mässigt och avlar man seriöst på en ras strävar man ju efter att hålla sig till rasstandarden och försöka få fram så bra färger inom sin grupp som möjligt. därför väljer man bort dessa blandfärger som ofta blir vare sig bra åt ena hållet eller det andra.

för man kan inte förvänta sig att man skall få en tex vitfläckig perfekt chinchilla med intensivt gröna ögon bara genom att para en vitfläck med en chinchilla, det ligger mer än så bakom och än har ingen tagit sig an det projektet 😉

Sajtvärd på Perser iFokus

Mullemu
2013-05-20 14:17
1

#10 Du förklarar på ett mycket bra och lättfattligt sätt. 🙂

heliotropes
2013-05-20 14:19
1

Kan ju nämna för ni som inte vet. En stamtavla är en värdehandlig och ett äkthetsintyg som ska följa katten. Här är en direktlänk till SVERAK *Om stambokföring.*

mallabralla
2013-05-20 14:19
2

kan ju ta ex med min egen färg choklad. Choklad på perser fanns inte förut, det är relativt nytt (ca 50 år sen) för att få fram chokladfärgen ansökte man om tillåtelse att para in siameser som hade denna färg (enkelt förklarat) siamesen är lång, slank och har stora öron och triangelformat huvud, helt motsats till persern.

först och främst måste du befästa färgen på perser, choklad ärvs inte bara sådär utan båda föräldrarna måste bära på anlaget för att ungarna ska bli choklad. färgen är nu godkänd men fortfarande är choklad perser ofta slankare, storörade, långa i kroppen och det är ytterst svårt att få tag på choklad perser som inte bär på Colourpoint (alltså siames färgen) tex jag som avlar på vitfläckiga choklad vill ju inte att mina katter skall ha colourpoint iom att vitfläckiga colourpoint inte är godkänt.

ja du förstår det är ett himla arbete och det gäller verkligen att vara insatt och arbeta hårt för att nå upp till samma nivå som dem äldre färgerna. inte bara att ta en kull och hoppas på nåt bra med andra ord 😉

Mullemu
2013-05-20 14:34
0

#13 Ja, jag förstår att det inte är gjort i en handvändning.

Hur vanligt är det numera att man ansöker om att få para in andra raser för att få fram nya färger? Finns det några lyckade exempel av senare datum? Frågar eftersom du verkar ha bra koll. 🙂

heliotropes
2013-05-20 14:50
0

T.e.x. Svart Shaded Silver,Svart golden, Blå Golden är färger som inte var godkända i början,men dessa blev godkända i skriven ordning med flera års mellanrum. Dessa katter dök sporadiskt fram då och då i Chinchilla-aveln och till slut godkändes dessa. 

Som den senaste,Blå Golden visades upp på olika utställningar inom Fife och när genetiken började bli klarlagd,då lades en ansökan in hos förbundet om att få den godkänd. Jag är inte helt insatt på hela tillvägagångssättet. 

Men jag är väldigt glad över att de blev godkända då de endå fanns där i färggruppen.🙂

Mullemu
2013-05-20 16:03
0

Måste fråga en sak till.

Hittade just en annons med ljuvliga små bebbar på Blocket från www.winnerdays.se

Är utseendet på dessa typisk för silver shaded / chinchilla? De är inte lika platta i ansiktet som många andra perserkatter. Fastnade speciellt för Beloved Baby som jag tycker har ett helt ljuvligt utseende. 

Uppfödarna har själva valt ut två ungar för avel och show och det är dom som är minst attraktiva (alla är ju dock supersöta) i mina ögon. Är idealet mer åt det hållet?

heliotropes
2013-05-20 16:30
0

Jag avlar ju själv på denna färggrupp och det finns mycket som man måste "jobba" på för att förbättra,(Kropps-storlek,benstomme,öronplacering samt storlek på dessa,kroppen ska ju vara cobby,de ska vara kraftiga i kindpartiert och ha en väl rundad panna,kort svans..m.m. en Perser har ju en standard som gäller för alla Perser oavsett färg. 

Att de ska ha en kort nos vet ju alla ;-) MEN..hur kort är en smaksak och hur rastypisk man vill ha den. Gillar man utställning och vill tävla gäller det ju att katten håller så höga poäng som möjligt.

mallabralla
2013-05-20 18:29
0

ja det är ju chokladerna då som först nu börjar få rätt utseende. det finns några få som arbetar för att få fram fawn och cinnamon på perser, man avlar in brittiskt korthår och långhår tex, men dem är långt ifrån en katt som ser ut som perser med dem färgerna, men fortsätter dem så kommer de ju lyckas till slut.

sedan finns det ju några som avlat fram colourpoint med vitfläck. men i sverige finns det ingen än så länge så vitt jag vet som vare sig gett sig på cinnamon eller vitfläcks colour point. jag är själv sugen på att starta ett program för cinnamon men det får bli längre fram i tiden för det krävs mycket plats då du ju inte kan inavla konstant för att behålla färggenen. men färg genetik är något av mina största intressen.

sedan detta med att chinchilla och silver katter ofta har längre nos är inte önskvärt på utställning. alla perser har samma rasstandard förutom att färgen ändras. dem har helt enkelt inte kommit lika långt i avelsarbetet mot den "perfekta" persern då det är svårt att para silver katter hur som helst med andra färger utan att förlora just silver färgen.

mallabralla
2013-05-20 18:34
1

men dock ska man inte glömma att nosens längd bara är en del av hela katten, det är inte bara den som spelar in när man avlar eller ställer. en långnäst katt kan ha många andra fina egenskaper som är viktiga i en avel, det gäller att väga upp fördelerna och nackdelarna i varje kombination. men rent utställningsmässigt går det bort, men har man inte tänkt ställa och fastnar för en kattunge och älskar perserns sätt och utseende så vad gör det om den har en lite längre nos, det gör den inte mindre perser för det 😉

Mullemu
2013-05-20 20:57
2

#19 För mig skulle det som sagt inte göra något alls med lite längre nos, tvärtom så tycker jag att det är väldigt fint. Tur för mig att jag "bara" har katt som sällskap för då kan den få se ut hur som helst. 😉

Apropå avel så brukar jag skoja om att min huskatt inte är 100% katt även om det ser ut så. Egentligen är han korsning av katt, ekorre och gam. Undrar hur uppfödaren tänkte där. 😃

mallabralla
2013-05-20 23:58
1

ha ha, ja vilken tur att det finns katter för alla smaker 😉

jo, jag har ett gäng får här hemma

AgnetaB
2013-05-24 22:04
0

Intressant tråd det blev:) Kul med färg tycker jag!

Jag avlar ju på både Sibirer o Norsk Skogkatt o vill ha lite annorlunda färger.  Älskar ju shaded/chinchilla färgen så vill ha in lite mer sådant då det knappast finns. På skogisen finns amber som är unikt o vill ha in shaded där också. Skulle vilja ha  in lite chinchilla perser med lite längre näsa mm på Sibirerna. Det sägs ju en del Sibirer har det i linjerna o de är jättefina tycker jag:)

Mallabralla Kan du inte sätta in bild på en choklad perser.

mallabralla
2013-05-25 00:59
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# jo men visst kan jag det 😃

här har vi en bild på mig och min choklad hane CFA CH Nostradamus Katbor-Kis, till vardags kallad Nosse-posse ❤️

mallabralla
2013-05-25 01:01
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och en bild på en choklad tabby perser

Mia's Charming Chocolate Paradise

SaraGutis
2013-05-25 10:21
0

#23 VILKEN HÄRLIG KATT!!! Så himla läcker!

mallabralla
2013-05-25 19:09
0

Tack! vi älskar honom❤️

AgnetaB
2013-05-25 21:04
0

Tack så fina färger!

Måste föresten skriva så ingen missförstår att jag håller ej på med huskattsavel utan då jag ville ha in perser i Sibiren var det givetvis via kontrollavel.

mallabralla
2013-05-25 22:00
0

det tror jag man förstod när man läste din förklaring. men är ju alltid bra att vara övertydlig! Heliotropes har ju ett gäng sötpösisar nu som kanske kan passa