Hane/hona skillnader i temperament?
Ni som har erfarenhet av både hanar och honor inom perser, är de olika i temperamentet eller tycker ni det är mer individuellt?
På våra andra djur (hästar, kaniner mm.) har oftast hanar varit att föredra, för de har varit lugnare i temperamentet, särskilt kaninerna.
Men på perserkatterna har det i alla fall för oss blivit totalt tvärtom. Har haft två lugna och fina honor tidigare och de gosade, sov och var tillgivna. Var enkla att kamma, klippa klor på mm.
Sen köpte vi en hane och han är totalt galen. :P Han springer runt, busar, jagar våra fötter, springer i sidled. Tycker inte om att gosa lika mycket, bara med en i familjen tidigt på morgonen och sent på kvällen. Han blir grinig om han inte får blötmat när han vill ha (då får han det absolut inte). Han är hopplöst svår att kamma, han lägger sig på rygg och boxas med frambenen och nafsar. Så man har en minut på sig åt gången, sedan är han jättesur och därför hinner det bildas tovor… Men han är otroligt enkel att duscha, då är han en liten ängel.
Får tillägga att alla våra tre perserkatter har vi köpt som vuxna omplaceringar, så man har ju inte kunnat påverka ifrån början. Men våran hankatt har ett temperament utan dess like och jag funderar på om det generellt kan vara så att hankatter har det eller om det bara är indivden.
Nästa gång det blir kattköp får det allt bli en kattunge och förmodligen en hona. ;)

Jag tycker att det är individuellt. Har haft både och på både honor och hanar. /Laila
generellt är kastrerade hanar dem som blir lugnast och mesigast men alla katter är ju individer. till det skall vi också lägga hur han blivit uppfostrad, han kanske inte vants vid kamning etc från start.
Sajtvärd på Perser iFokus

Har en kastrerad hane här som när han blev kastrerad blev som en kattunge igen och började leka och gör fortfarande fast han är 8 år. Trevligt tycker jag. 👍 Detta med bad och kamning/borstning är individuellt och har haft de som älskade att bli borstade medan andra som har sprungit och gömt sig bara man öppnat lådan där borsten finns. /Laila
#2 Ja, så är det ju med så många andra djur har jag tänkt tidigare, kastrerade hanar brukar vara lugna, men han har motbevisat mig :)
#3 Förmodligen blev han inte borstad särskilt ofta tidigare, vi fick raka hela honom när vi köpte honom och det är inte helt enkelt att hålla efter. Om man bara lyckas raka honom magen, så går resten att kamma ganska bra.