Perser iFokus

Perser

Etikett: 02-allmänt-kattprat
Läst 1463 ggr
Liljekatten
0

Katterna ensamma i två veckor? Näää!

Ett par kompisar till oss vill ha med oss till Bulgarien nästa sommar. Två veckor i solen låter ju inte fel (har inte varit på semester på 8 år), men vad gör vi med katterna??? Vi har 6 katter (eller 7 om jag glömmer bort att sälja Tingeling) och vi måste ju i så fall ordna så de har det bra när vi är borta. Vi har lämnat dem hemma några dagar förrut och då har grannen kommit in ett par gånger om dagen och kollat till dem, kelat lite och givit dem mat.

Jag vill absolut att katterna ska vara hemma om vi far, men tycker att det är för länge för dem att bo ensamma med endast grannens tillsyn. Vore ju perfekt om man kunde hitta någon som bor här under tiden, men vad gör man om ingen vill/kan? Man kan ju korta ner tiden så att man bara är borta en vecka förstås.

Hur gör ni andra om ni reser bort en längre tid? Berätta!

Lovebuffen
0

Förstår verkligen att du vill åka iväg!!!

Jag hade dock aldrig vågat och ens velat lämna mina katter i två veckor, eller ens en vecka. Låter hellre bli att åka iväg.

Enda möjligheten som ni har som jag ser det vore ju att låta någon passa dem eller bo hos er medan ni är borta. Det går inte att låta dem bo på katt och/eller hundpensionat? Kostar en slant men då vet ni ju att de hela tiden har någon som ser till dem, de får mat och vatten och inget oförutsett kan hända dem.

Hoppas ni hittar en bra lösning för både er och era katter!

Bart
0

En vecka har vi varit borta,men inte två,och då har någon bott här och tagit hand om dem.

Kittentotts
0

Jag är lite fjompig av mig gällande katterna, så vi har aldrig rest då vi haft dem. Men nu har vi pratat med andra uppfödare som tycker jag är löjlig som vill skicka iväg gubben och jimmy men jag är hemma. Klart du ska med säger de, ta någon som du litar på och låt dem se till katterna 1-2 ggr dag, men jag vet inte ändåFundersamBästa är ju ha någon hemma, men men! Hundarna lämnar vi i så fall på pensionat.

Harlibries
0

När vi åkte på vår bröllopsresa till Thailand va´vi borta i en månad! Den mesta planeringen va "tro det eller ej" inte bröllopet utan se till att våra djur hade det optimalt! Då hade vi 3st hundar me, varav 2 valpar på 6månader! Vi fick ju denna resa i (vi fick reda på att vi fick den ca 2 mån före) bröllopspresent & då va det bara att börja planera!

Som tur va så hade vi inga dräktiga djur, så jag behövde inte oroa mig för den biten! Vi valde att placera ut dem till olika släktingar & goda/nära vänner. Nu har ju jag förmånen att vara uppväxt med ett mångfald av släktingar som har rashundsuppf. & raskattuppf. De har ju redan tänket sas med daglig pälsvård & ögonvård, så jag kunde även vara trygg med den biten! Vi placerade ut dem 2 & 2 & allt gick jättebra. Alla va blänkande fina & välmående när vi kom hem & nog så bortskämda me *ler* & de va mycket glada å se oss igen! Visst va jag orolig & lite deppig ibland & vi saknade dem otroligt mycket, men jag va trygg med att veta att d inte va utlämnade ensamma till okända människor utan hemma hos personer som de redan kände å brukade träffa regelbundet! De enda som det va lite synd om, d va svärmor & svärfar…
d fick nämligen ha valparna *flin* & 2st 6mån briardtöser med värsta tandbytet på gång; kan nog kännas lite tungt ibland *ler* Jag tror att d åt upp varenda rosbuske i trädgården…& en hög me kablar…& nåra skor…& svärfars plånbok…hmmmm…GeneradHemlis
Jag har underbara svärföräldrar för DE tycker fortfarande om både mig å briardtöserna!!!Förvånad Faktum är att De kommer ofta & "lånar" dem för långprommisar!!!!

Då man håller på med avel & har många djur så e det ju viktigt att inte blanda "bakteriefloror" det kan ju vara tänkvärt…

Hoppas att Ni får möjligheten att åka på en underbar semester!

Kramar!

Harlibrie´s Tina

Liljekatten
0

#4 Skrattande Jo, du verkar ju ha toppen-svärföräldrar!

Jag tycker inte det är ett alternativ att dela på dem, jag är rädd för att de ska bråka då de kommer ihop igen. Jag har ju siames och seychellois också och de är helt annorlunda än exoterna på det viset. Jag får nog flirta med min svärmor och be henne vara här. Annars blir det bara en vecka i Bulgarien. Jag har inte rest förrut pga att jag inte velat lämna katterna och jag förstår egentligen inte hur jag ska kunna vara utan dem i två hela veckor. Buhu…. Vi får väl se om det blir av.

AnnicaK
0

Utflugna barn som får lov att bo hemma några veckor är toppen

feiner
0

Jag har min far boende i min bostad med katterna när jag reser bort, även om det är för en natt. Han tycker det är trevligt att skämma bort dem en stund och har alltid en massa tips om hur mina katter trivs bäst när jag kommer tillbaka, hehe som om jag inte visste. Men tanken hur som helst är att katterna trivs bäst med att vara i sitt hem med sina vanor och om någon man litar på bor där sä är det toppen. Har man ingen snäll pappa så kanske man har en systerdotter eller någon som uppskattar att bo själv hemma hos er ett tag, vakta katter och hus.

Liljekatten
0

Min egen dotter ska ju med isf och några andra utflugna barn har jag inte, men man kan ju höra med någon av hennes kompisar som kanske är sugen på att "bo själv" ett tag.

Glad

Sarasara
0

Jag har vid två tillfällen inackorderat min perser på ett djurpensionat för katter o. hundar o. det har gått jättebra. Med en el. 2 katter kan man ju göra så, men inte om man har kanske 8 st. Första gången var vi borta en vecka, endra gången 3 veckor. Vi lämnade en hund, en perser o. en huskatt (utekatt). Tom utekatten gick det bra för. Katterna fick växelvis byta "rum", då det ena var bättre än det andra. Utekatten fick komma ut mera i dom andra utrymmena eftersom det var svårast för honom. Rummen hade klöspelare, kattlåda, matskålar mm. Jag skrev en lista på allt som görs dagligen för min perser, o. hon var lika fin när jag hämtade henne, ja några små tovor runt öronen bara, men det var ok!

Ang djupensionat så gäller det väl bara att hitta ett som är seriöst o. som har kunskap i djurvård o. har kontakt med veterinär.

Jag kan rekommendera pensionat om man har några få djur, det kan nog vara bättre för dom där i vissa fall än om vänner ska ta hand om dom som inte alls är vana med perser. Men har man vänner som man instruerar o. lär så är det nog inga problem. Förutom päls o. ögonvården så är väl det viktigaste att dom får kärlek o. värme av en människa så dom inte behöver vara ensamma så länge när husse o. matte är borta.

englagirl
0

Jag har oxå turen att ha en dotter som gladeligen vill bo här en eller ett par veckor då jag åker på semester. Jag ser oxå till att inte ha nån dräktig hona eller alldeles för små bebisar så hon slipper det ansvaret. Och så har jag min mamma precis över gatan om Maja jobbar långdag så går mamma över o tömmer lådor o byter ut vattnet.

Jag har oxå en hel del kompisar med barn i ålder att vilja bo själv, dom frågar ofta om jag inte ska åka bort så dom får bo här o vara kattvakt :-) Det kanske kan vara nåt för dig? Jag kan skicka nån av dom om du vill *blink,blink*

Hoppas att det löser sig för dig.

Kram // Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

miapia
0

det finns säkert lösningar närmare än du tror du har ju några väldigt duktiga personer i din närhet..

du kan ju alltid prata med dom o dom vet säkert vad det finns att erbjuda för dig