Shaded silver i vitfläck/solid avel?
Hej jag har funderat på att skaffa en Shaded Silver Perser och nu har jag haft min första kull kattungar och nu till frågan kan jag använda en Shaded Silver i Vitfläck/Solid avel? Jag älskar färgen och det finns så få silver vitfläckar. Planerar någon annars silver vitfläckar?
MVH Liza
Det finns vissa färggrupper som man aldrig blandar med grönögda silver och där är bl a vitfläck och colorpoint. Dels är resultaten inte godkända som färgvarinater i FIFe och dels är det väldigt svårt att färgbestämma ungarna. Vad gör man om den vita fläcken sitter på magen på en silver, där den redan är vit?
Varför vill du göra en sån korsning? Det finns ju andra färger som är enklare att korsa med en grönögd. Om du korsar en grönögd med en kopparögd, så mister man oftast den gröna färgen och ungarna får en blandad gulgrön färg ofta med en gul ring. De grönögda bör paras med andra grönögda för att undvika problem.
Om man parar en grönögd med en colorpoint så får man inte blåögda maskade avkommor, utan troligen svarta eller smoke med gula ögon.
Om man sedan använder en sådan avkomma i avel får man riktiga problem med att färgbestämma. Så mitt råd är att glömma såna korsningar och göra enklare parningar där man åtminstone kan färgbestämma ungarna när de ska registreras.
Jag har avlat på grönögda silver och golden i 36 år och vet vad jag pratar om. Jag har också korsat med solida och smoke för att utveckla färgvarianterna, men det har tagit mig mer än 20 år att nå dit jag ville.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se