Sjuka veterinärer
Blev idag uppringd av en utav mina kattungeköpare.
Hon har i Tisdags kastrerat sin kise på Malmö djursjukhus.
Där hade de med anklagande ton ifrågasatt varför han var så liten? De tyckte att hela katten var för liten för sin ålder och hade gissat på 4 månader ( han är 6 månader ) han vägde 2,4 kg vilket det tyckte var för liten??? Vad?? De sa att det är större risker med sövningen pga att han var så liten.
Och att Perserkatter har mer problem med sövning pga trånga andningsvägar?
De tyckte inte han var smal eller mager bara att hela katten var liten.
De rådde henne till att fodra med lax och kyckling och kalkon, som hon föv redan gjort.
De frågade också om han verkligen kunde vara aktiv och leka normalt som andra katter eftersom han var så platt??
Fick också veta att han för några veckor sedan fått en kortisonspruta mot rinnande ögon som föv inte hjälpt förstås, men detta var hos en annan veterinärpraktik…Jag rekommenderade henne Eye envys helande puder…
men herre gud! detta säger ju bara allt om veterinärers kunskap om perser. Gud, jag vet en kattunge som en vän till mig sålt som var snuvig och nös, ägarna sökte veterinär och fick höra att det är för han e platt så det är inget att bry sig om, visade sig senare att det var calici virus. bra jobbat säger jag bara. Jag blir rasande på dessa veterinärer som häver ur sig de mest otrevliga saker, tack och lov har jag hittat en underbar veterinär nu som tittar på individen med neutrala ögon. man undrar vilket årtionde man lever i med såna där veterinärer!
Sajtvärd på Perser iFokus
Men vet ni inte att raskatter är mycket oftare sjuka och mer sjuka än huskatter. Det sa min veterinär till mig. Så de så😂
Behöver jag tillägga att jag sa emot denne?
Suck…blir bara trött.🤓
Han liten!? Han har vell inte ens växt klart….jag har en hona fom fyller 4år i Maj som väger 2,5kg i utställnings kondition… Och det här med andningen det beror ju från katt till katt….
Jag var också och kastrerade min nya hane i tisdags och den vetrinären är inte så speciellt förtjust i Perserkatter för han tycker inte om när dom har så kort nos att dom har svårt att andas, men min Musses typ gillade han och sa att det var en av dom sundaste Perserkatterna han har träffat med stora öppna näsborrar och fria luftvägar.
Tänk vilka idioter till vetrenärer det finns….men visst finns det osunda exemplar men dom kattungarna du har visat upp tycker jag har sett väldigt fina ut!
///Mickan
det är ju ytterst få i dagsläget som har trång nos, rasstandarden säger ju bred nos med öppna näsborrar och fri andning, allt annat ska diskvalificeras, vem kan ha missat det!
Min Emma har en väldigt lite och trång nos och en bekant till mig köpte en Exitic hane för några år sedan han hade inte ens en nos bara två hål… Men hon vart allergisk så hon fick lov att lämmna tillbaka honom… Jag har själv katter ifrån hans uppfödare en utav dom har också kort nos men hon har iaf en nos… Så visst finns det dom som avlar fram "dåliga" nosar på katterna så att dom får svårt att andas, min vän fick sedan veta att hennes katt kom från en Mor och Son parning….
///Mickan
# 8 Om en katt inte ens har en nos, så ska man ju undvika att köpa den. Om man betalar för det så gynnar man ju faktiskt oseriös avel.
# 8 Men fick hon inte se på stamtvlan innan och veta vem som var mamma och pappa? Det där lät långt ifrån seriöst tycker jag.
jag skrev just ytterst få, inte att det inte existerar. det är i vilket fall som helst förkastligt och inte förenligt med hur majoriteten av de svenska uppfödarna avlar sina katter.
sedan kommer det alltid finnas dem som struntar i djurs välbefinnande och avlar på trånga nosar men det är inget som jag anser skall statuera exempel för någon form av norm.
Jag vet det men det var 2006 så det är några år sedan och jag följde bara med, det var första gången jag såg Perser/Exotic….
Hon var inte så intreserad av stamtavlan….hon hade bara ögon för katten….synd nog
Håller med dig! :)
Föräldrar med öppna breda nosar kan också få avkommor med trånga nosar, att tro att genom att titta på föräldrarna garantera avkommornas nosar är helt fel .