Blir så himla trött!
Är det inte någon mer än jag som blir så himla trött på detta? När man har annons på kattunge så är första frågan: Hur mycket kostar den? *suck* Om man har bestämt sig för att köpa en raskatt kan väl ändå inte det vara det viktigaste? Idag ringde en kvinna vid kl05.00 och skrek rätt ut när jag sa vad Foxen kostar- VA ÄR HAN INTE GRATIS????
Nyss ringde en ung tjej och första frågan var vad kostar han? det var dyrt (4500kr) Jag upplyste henne om att det är svårt att hitta en rasren katt med stamtavla för under 3000kr. Sen fick jag bannor för att vi aldrig (kattungesäljare) sätter ut pris på våra katter i annonsen….
Åsikter???
/Lotta

Håller helt och hållet med dig. Hade det varit en hund hade priset varit ok.
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever
Jag säger bara suck..Lotta jag känner igen allt detta..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

jag brukar sätta ett fr 4000 pris upp till vad jag vill ha i annonsen. Det är ju så här då det gäller katter, de värderas inte på samma sätt som en hund än idag. Om någon ringer till mig och säger tokiga saker som: Oj va dyrt! då brukar jag säga:då ska du veta vad det kostar att äga den sen, tror inte du ska ha en katt fr mig iallafall. Sen finns de ju de som skriver jag ger 2000 direkt ring……….osv. Till dem skriver jag bara: tro du jag är i behov av pengar? Jag säljer en katt som ska leva många år i ett kärleksfullt hem, detta anser jag inte min katt får hos er.
Jag kan ibland förstå de som tycker det är dyrt köpa sin första katt, men jag har också varit där en gång, inte började jag fråga: Vad kostar katten? Man borde höra hur det låter liksom.
Jag väljer också bort många på grund av det som du skriver om Carina. Har man inte råd att köpa katten för det priset som den kostar har man knappast inte råd att äga den heller. Det finns ju så många som tror att kattuppfödning är en lönsam affär, ha, ha. Ja vill man bli rik ska man föda upp katter
När man börjar räkna upp allt som kostar under tiden kattungen växer upp, ja förresten innan den är född också, så blir många förvånade. Men det är ju det som är skillanden mellan att köpa en raskatt som är registrerad, vaccinerad, avmaskad, id-märkt, veterinärbesiktigad och dolda fel försäkrad - mot att hämta en gratis huskattunge på en bondgård. De som gör det får ju ofta både inälvsparasiter och öronskabb på köpet. Och eftersom kattungen inte är veterinärbesiktigad vid köpet så kan den ha fel som gör att den med tiden blir en väldigt dyr affär….
/Lotta

#4 ja så är det Lotta
Fast den friskade katt vi haft är vår gamle husis Mimmi
Jösses vilken tjej, bara varit vaccinerat, avmaskat regelbundet, id märkt kastrerat, sen får hon vid vaccinering varje gång en avmaskningsspruta+B-Vitaminspruta för säkerhetsskull.Hon har också en mkt bra försäkring, Mimmi är idag snart 6år. Fast vi hämtade henne inte i ett stall utan hos en familj i Göteborg i de rikaste kvarter Örgryte, de ville ge henne till oss, men jag gav dem en summa för henne.Kan väl säga enda problemet vi hade va hon blev dräktig mkt tidigt, sen blev hon dräktig igen då ungarna va 4 veckor, och så höll det på, både jag o veterinären sa att nu får vi kastrera henne trots hon väntar ungar nästa gång, så vi fick ta bort för få henne kastrerad, hon blev dräktig trots p-piller, hon är världens goaste tjej. Alla hennes små hamnade i bra hem där vi har kontakt, ungarna såldes för en bra summa pengar med vacinering id mmm. men så skönt då hon blev kastrerad, de va högt upp överallt dessa små hon fick, ska aldrig låta en huskatt vara fertil mer än 6 mån en annan gång om jag får detta, jag va inte beredd på dräktigheten. Men det va ju längesen nu.
Men det finns hur mkt korkade personer som helst där ute som ringer på våra annonser, vi får nog stå ut
Och vi vill ju ha hem som värderar våra katter, de som ger dem kärleksfulla hem, och som ser att katten är värd sitt pris.
hundar betalar ju folk gladeligen över 10.000 för
tänk den dagen det blir så med katter oxå…en utopi??
ja..det är väl bara vi uppfödare som betalar de summorna…om det är nåt speciellt vi är ute efter.
o en o annan privatperson
o jag håller med er…man stöter på mycket sånt folk
men det beror ju oxå på att det finns en hel del som säljer ungar för 3000 o under. Om det inte fanns såna så skulle de som ville ha rasrena katter, med allt vad det innebär..veta att man får betala en ordentlig summa för de.
Men ´ändå tycker jag att det har gått liiite åt det bättre hållet.
men jag får lov att säga att jag blir glad när jag hör andra uppfödare som säger att det tar från 4-5000 o uppåt…o inte går under det ´priset…
vi vill ju inte bara "gå jämt upp"´med våra kostnader…vi vill ju oxå kunna få en slant över ibland så att vi själva kan köpa in nya katter när det behövs…

jag tar idag för en sällskap 4000:-
det kostar så otroligt mkt med allt idag, så tar man inte detta priset klarar man inte hålla på, ibland skulle man ha en övenskommelse om lägsta priset.Sen så om jag måste placera om en vuxen individ tar jag ut kastrering vaccin mm
#4 ja, jag tänkte främst på de kattungar som hämtas i ladugården eller dylikt där de vuxit upp vind för våg så att säga.
/Lotta
ja..tänk om vi kunde komma överens om ett lägstapris
men det är ju heller inte vi som finns här o pratar…som tar "dumppriser"…tror jag
jag ska lägga fram ett förslag i vår klubb om lägstapriser
har för mig att nån sa att deras klubb hade det
för nåt år sen så tog jag 3000 för en "ren sällsis"..men snedbett eller liknande
idag tar jag minst 4000
sen så är det uppåt…
de sista fina som jag sålde nu tog jag 7000 för
men hela tiden kan jag säga…att jag själv betalar mer när jag köper mina avelsdjur.
varför????
jo..jag vet detta..med stora kända uppfödare…att de kan ta ut högre priser…
o naturligtvis importer
sen kan man ju ifrågasätta…varför man ska "ge bort" vuxna katter….jag gör det själv…men jag tycker inte att det är "rätt"
får nog ta mig en funderare på detta hmmmmm
några 1000-lappar tycker jag i alla fall att köparen kan lägga. hmmm

Jo du har rätt i detta med priserna Annki. Men så är det detta med sälja vuxna, detta är inte lika lätt, jag tar 1500:- för kastraterna, de jag placerat har hamnat i kanonhem,så hoppas jag även maskot gör, vi ska hälsa på en dam som haft perser hela sitt liv i nästa vecka med maskot, hon bor i Göteborg, och hon låter kanon, vi har pratat många ggr nu, hon vill bjuda hem oss så vi får se vad hon har erbjuda maskot. Hos henne bor en perserhane sen innan, också en omplacering.

Tror nog att det e bra att sätta ut priset på en gång, så då vet de.
och är det fler än jag som blir trött på detta man ser så mycket av i blockets annonser…perser/chinchilla säljes och bara chinchilla…utan stamtavla och ofta är dom så långt ifrån en chinchilla dom kan komma. Jag blir fruktansvärt frustrerad av folks ……….jaaa vad ska man säja.