Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1637 ggr
Annkis54
2007-07-02 22:29
0

Hjälp behövs

Hej alla
har en katt som är född 5/8-06..född hos mig o såld till ett par här i min hemstad.
de har en katt från mig sen förut..som nu är drygt 2 år.
för ca 2 månader sen så bestämde vi tillsammans att de skulle gå över från RC persian kittens…till RC persian. För att 2 åringen började bli tjock..o lillen var oxå kraftig.
strax efter detta så blev lillen fertil. o de började planera in en kastrering. Den 5/6 så kastrerades han o då hade han gått ner sig ordentligt i vikt..o var mycket mager.
För nån vecka sen så ringde de till mig o jag åkte hem till dem o tittade på honom. De tyckte att han var så slö o inte var sig själv. Han kom fram till mig o var intresserad av vippan. Verkade ganska ok bortsett ifrån att han var mager. Men ägaren tyckte att de kunde märka en viktökning. O då tyckte jag att allt var ganska ok.
igår ringer de o säger att när de klippte klorna på honom o släppte ner honom så märkte de att han inte var stadig på bakbenen. Jag sa att de skulle kontakta vår veterinär. Ikväll har de varit hos vetten..som säger att det inte ser bra ut.
han fick en "cocktail" (jag tror att det är penicillin, vitaminer o cortison) o de skulle ge honom en spruta till om 2 dagar.
de fick microlax för vetten tyckte att han kände hårda avföringsklumpar i tarmen.
Vetten sa att man får ge honom 2 veckor…
JAG FATTAR INGENTING.
han har varit fullkomligt frisk tills foderbytet (säger inte att det är orsaken…bara fastställer datum)…han reagerade inte av bytet…men sen gick allt rakt utför.
vad har hänt??
är det någon som känner igen nåt??

jag ska ringa vetten imorgon o höra vad han säger..vad han tror
men jag blir förtvivlad. Han var som sagt frisk. har inte haft NÅGRA som helst problem under sina första 8 månader..o nu händer detta

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
2007-07-02 22:31
0

ska kanske tillägga oxå att ägarna har inte märkt nån förändring på honom…mer än att han blev mager o sov mycket…men det trodde vi först berodde på fertiliteten (mager) o sen kastreringen (tröttheten)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
2007-07-02 22:49
0

Usch vad jobbigt..jag sitter också som ett fråge tecken om vad det kan vara..har dom tagit bort det fodret å gått över till det gamla igen?

Förstoppad var ju han säkert men det kanske inte är så konstigt om han sover å ligger mäst, men har dom tagit några andra prover på honom?

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Annkis54
2007-07-02 22:55
0

nej..han ringde nu igen med lite mer info
han hade 39.1 i feber….gråblådassiga ögonvitor
slemhinnor i munnen liiite bleka….väldigt lite uttorkad
vetten tyckte nu att han var akut mager…
o gav honom några veckor på sig att bli bra..annars…ja..om han inte dör själv så ta bort honom
naturligtvis så gör vi inte så…han är doldafelförsäkrad..o han ska naturligtvis tas prover…o går det åt skogen så ska han obduceras..
de har inte märkt nån minskning av avföring i toalådan överhuvudtaget
hjärta o lungor bra…mm mm

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
2007-07-02 22:58
0

Nämen hjälp vad hemskt..Annki vad ledsamt..du måste tala om hur det går å vad de kommer fram till..usch vad tråkigt nu är dom säkert väldigt ledsna å oroliga..fy..snyft..Gråter

Crystal Pearl´s

LarsiForshaga
2007-07-02 23:01
0

Usch o blä Anki. Vi lider med er här i familjen Lars_Kd, det vet du!!! Ledsen

Annkis54
2007-07-02 23:12
0

jag ska hem till dem imorgon em o ge microlaxet
vi måste nog vara 2 för att ge det o de jobbade båda  2 så jag åker dit o hjälper honom med det
klart att jag håller er uppdaterade

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

simzonites
2007-07-03 01:11
0

Blev han dålig efter kastreringen? Hur reagerade han på narkosen? Hur mådde han direkt när han kom hem och den närmaste tiden efter det?

/Lotta

simzonites
2007-07-03 01:13
0

Ska tillägga att jag inte tror att det har med foderbytet att göra, vid den åldern ska han kunna gå över till ett vuxenfoder utan problem.

/Lotta

Annkis54
2007-07-03 01:31
0

nä…jag misstänker INTE ALLS foderbytet

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Lovebuffen
2007-07-03 01:42
0

Förstår att det här är superjobbigt!! Lider verkligen med er!!

Det kan inte ha med kastreringen att göra, är det kollat så att han inte fått en allvarlig infektion i kroppen pga det? Febern tyder ju på det……

HÅller alla tummar och tår att det här går bra!

Kram, Ewa

Annkis54
2007-07-03 02:22
0

själva såret i baken var i alla fall hur fint som helsT
MEN JAG ska själv ringa till vetten o få pratat med honom personligen

mer uppdatering blir imorgon efter lunch eller senare
tack alla för era inlägg

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

englagirl
2007-07-03 11:10
0

Cross my fingers!!!!!

Tröstkramar // Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Annkis54
2007-07-03 15:22
0

jag har pratat med vetten nu..
han säger att katten var i mycket dåligt skick..han ansåg att katten var mycket magrare nu än när han kastrerade honom, att påpekade att han inte växte överhuvudtaget.
han tror att det är nån kronisk infektion eller liknande,
frågade om han rådde de att åka till blå stjärnan o ta prover o lägga in o vätska upp honom, o jag tror egentligen inte att han tyckte att det var nån ide….men visst..gör det sa han
han sa att han tydligt hade kunnat känna avföringsklumpar i tarmen…som små harlortar.
ring försäkringsbolaget först o fråga vad de tycker…så att man går rätt väg.
Hoppas inte jag har uttryckt mig på nån konstigt sätt så att ni får för er att vår vet. inte är så bra…vi som har honom tycker att han är kanonbra…däremot så träffar vi ju honom på hans privatpraktik o där har han inte så han kan lägga in eller ge dropp eller röntga mm mm. Provtagning ja..men då får man skicka till SVA.
jag ska åka till katten vid 18-tiden o ge microlax så får vi se vad det ger…har bara lite rädsla för att han ska "vara för dålig" för att ge honom det…men ser jag att han är sååå dålig så gör jag inte det bara.
ja ja…jag återkommer med mer info när jag har varit där i em
tack för er support sofar

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Cajza
2007-07-03 15:32
0

Stackars katt, hur kan det bli så? Förstår hur du menar och du uttryckte dig inte konstigt. Det viktigaste är katten, hur han mår och vad det finns för hjälp att ge (så han blir bra), djur får INTE lida. Tänker på er // Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Marita-L
2007-07-03 16:12
0

Usch vad hemskt Annki…saknar ord..Gråter

Crystal Pearl´s

ophelia
2007-07-03 18:53
0

Så jobbigt när man man inte vet som orsakar det hela.Kan han fått i sig något som gjort stopp i tarmen ett föremål av något slag??Hoppas det går att hitta felet genom prov och kanske röntgen.Tycker det verkar ha gått så ofattbart fort.Känns verkligen tråkigt.//Sylvia

Kittentotts
2007-07-03 19:08
0

Hoppas han klarar detta med microlax kan ju vara vanskligt ifall han är så dåligt skick, finns inget annat? funderar nu!

Annkis54
2007-07-03 19:41
0

jag är snart på väg nu
pratade nyss med Mikael….o katten är uppe o går. o äter..o
ja..jag fattar inte så mycket
jag återkommer senare ikväll

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

manbukten
2007-07-03 21:38
0

Håller tummarna Lycka till med en sorglig historia

Mona

Bart
2007-07-03 22:27
0

Hoppas det inte är så allvarligt som det låter.

Annkis54
2007-07-04 01:19
0

nu har jag kommit därifrån. Sjuk är han helt klart…MEN…jag sa inte till dem att jag tyckte att de skulle åka till Blå stjärnan med honom ikväll.
sen han fick coctailen..så har han blivit bättre på många sätt. han kommer fram mer…han kelar med de, han äter…han kurrar..han är helt enkelt bättre..
men detta bättre kan ju vara från dödsjuk till inte "riktigt dödssjuk" just nu. vi gav honom microlax..startade med halva…20 minuter senare…inget resultat. gav resten av halvan…o bajs som en ärta kom ut.
Så inget resultat skulle jag vilja säga.
imorgon ska jag åka hem till dem o ge coctail nummer 2 i nackskinnet. Om han inte han tömt magen under natten ORDENTLIGT…så ska jag försöka få tag på vetten igen o se om vi ska ge ett microlax till. Tror inte att han kommer att tycka det.

Sen när vi har gjort detta så får vi ta ställning till blåstjärnan…

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

englagirl
2007-07-04 02:47
0

Håller fortfarande tummarna att han får vara kvar hos sina kära läääääänge till och inte fara till blå stjärnan ännu :-(

Om inte microlax hjälper kan ni inte ha på lite parrafinolja på maten? Ni har förstås redan provat det kanske?

TröstKram

// Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Annkis54
2007-07-04 02:49
0

grejen är ju det att de har inte ens noterat att han skulle vara förstoppad..de anser att han har bajsat som vanligt
de dem har noterat är att han är avmagrad..trött o nu sist..vinlig

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Cajza
2007-07-04 07:25
0

Jag tycker det låter "mörkt", för honom. Hoppas att det löser på något vis, alla sjukdomar går ju tyvärr inte att medicinera bort. Hoppet är ändå det sista som försvinner. Tänker på er // Karin

Karin

Summerwinds
2007-07-04 11:53
0

Usch så tråkigt! Hoppas det går att rädda honom!

Kittentotts
2007-07-04 12:22
0

Vi hoppas verkligen allt ordnar sig! Så ledsamt då de mår dåligt!

Annkis54
2007-07-04 13:40
0

fick ett sms av ägaren nu på morgonen…det hade kommit bajs under natten..både små hårda kulor o klet
ska dit nu om någon timme o ge andra "coctailen"
så jag återkommer med mer nyheter i em

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
2007-07-04 14:27
0

Va bra att Bajset kommer ut! Nu hoppas vi allt ordnar sig med resten Annki!

Annkis54
2007-07-04 18:12
0

nu har jag varit o gett honom sprutan i nacken. Gick hur lätt som helst. Han är betydligt piggare idag…vinglar inte lika mycket.
men HELT KLART så är han sjuk
Men…inte dödssjuk enligt mig
Men han kan inte leva o överleva som han är just nu. Han måste bli stadigt bättre idag o kanske i morgon annars får de åka till blåstjärnan med honom. För inläggning o utredning.
Jag försöker att inte säga till de vad DE ska göra…utan jag talar om vad JAG skulle gjort om katten bodde hos mig.
Jag skulle vänta tills imorgon eller senast fredag…(om han inte blir värre förstås) o har han inte blivit MÄRKBART  bättre tills dess så skulle jag åkt in med honom.
O jag tror att det är så de kommer att göra
håll alla tummar ni har nu på att han blir bättre o håller sig bättre
usch..stackars katt….fast han verkar inte "lida"
han är mer allmänt dålig…o vill vara ifred..men går på lådan…dricker vatten o äter..
fortsättning följer…suck

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

simzonites
2007-07-04 18:18
0

Problemet är när han nu fått penicillin att det är svårt med en del av proverna…Jag skulle inte vänta även om han verkar piggare just nu. Dels tar det tid med en del provsvar och snart är det helg så då kan det ta ännu längre tid, tid som han kanske inte har. Har han varit på lådan nu när han ätit?

/Lotta

Annkis54
2007-07-05 21:52
0

jag har meddelat ägarna alla era synpunkter, även de jag har fått privat o via pm. De har valt att avvakta.
Nu ringde de mig nyss. Han är MYCKET piggare. Han hade svårt för att äta torrfodret så de blötte upp o då åt han. Han dricker vatten. Har varit på lådan o bajsat idag. Han ligger inte längre o gömmer sig utan är framme o gosar med de..o är inte alls så vinglig längre. Alltså betydligt bättre än igår o i förrgår.
Men alla är medvetna om att det kanske är en tillfällig förbättring på grund av medicinen. Maten är nu bytt tillbaka till persian kitten.
hoppet har i alla fall ökat liiite

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
2007-07-05 22:51
0

Åh vad kul att höra Annki, hoppas han blir bättre. Glad

Crystal Pearl´s

Bart
2007-07-05 22:52
0

Det låter ju hoppfullare!Hoppas det håller i sig så och blir bättre allt eftersom.

Annkis54
2007-07-05 22:59
0

amen

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
2007-07-06 01:08
0

Nu håller vi alla Tummar o Tår!

feiner
2007-07-06 14:15
0

Verkligen ledsamt med den lille. Vill bara nämna att till min perser har jag RC indoor 27. Prövade  RC Persian 30 hemma i våras och det blev katastrof. Hon matvägrade ett tag och trots att jag gick tillbaka till indoor så har hon inte den aptit hon hade tidigare utan mer skeptisk. Nu äter hon som vanligt men är liten i storleken. Detta var som sagt en kisse som satt och tiggde av allt tidigare. Måste säga att jag själv rynkade på näsan av den lukten persian fodret har. Har frågat mig för om det gör något att jag ger indoor istället och det kvittar. Har aldrig haft problem med hårbollar eller annat heller.

Även om detta låter fruktansvärt med den lille och det troligen inte är fodret så skulle det vara en tröst om det vore så enkelt. Det värsta är när kissen är sjuk och man vet inte varför. Det känns så uppgivet.

Annkis54
2007-07-06 17:07
0

Tack alla.
#36..även om det inte är fodret….så har vi nu hört en hel del om persian 30. Flera har fått dåliga/sjuka katter av det. Lars_Kd..klarade inte av lukten av det. Han tycker att det luktar fisk…de har gått tillbaka till kittenfodret nu så det är i alla fall utbytt…(den sjuke kattens ägare menar jag nu hehe)
Pratade med Mikael (husse) idag o han säger att katten, Santos heter han förresten, visar ytterligare förbättring idag. Så det är ännu inte läge för Blå Stjärnan.
Jag måste säga att jag har lite mer hopp nu…för varje dag som går. Medveten om att det kan bli ett nedslag.
Alla vet ju antagligen vad man mest är rädd för   …..FIP…..
även om inte symtomen stämmer "alls"….så är det det som står i huvudet på en.
Precis som vi kvinnor tror så fort man känner nåt konstigt i bröstet…cancer …står det i huvudet på oss då….
Men det är väl kanske inte konstigt.
Men jag har oxå nu hört att vid torr FIP så känns det knölar i olika organ…(inkl tarm) o vetten kände ju vad han tolkade som små kulor av bajs i tarmen..som harlortar….o då blir man ju ytterligare rädd för FIP. Hade inte hört detta med knölarna förut. Ja..det är ju så att man lär sig det man stöter på..o torr FIP har jag inte behövt lära mig förut…
har inte läst på nu heller kan jag ju säga..o hoppas inte att jag behöver det heller.
Nu slutar jag …jag bara mal på märker jagGenerad

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bart
2007-07-06 17:22
0

Vad jag känner till om torr FIP är låg feber,aptitlöshet/minskning,viktminskning,glanslös päls,klumpighet/vinglighet.Detta har jag läst mig till här:

http://www.dr-addie.com/Swedish/indexswedish.html

Jag har ingen egen erfarenhet av sjukdomen.Hoppas verkligen att det inte är det kissen drabbats av.

LarsiForshaga
2007-07-06 18:26
0

#37….persian 30 Adult tyckte jag dom gick ner i vikt av också fast dom är strax över året.

Annkis54
2007-07-06 20:32
0

#39…ja jag kommer inte att rekommendera att nån går över till den efter kittenfodret i framtiden
#38…tiden får utvisa vad det var. Just nu så verkar han ju definitivt vara på bättringsvägen

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
2007-07-15 20:27
0

samma lördag (7/7) när vi for iväg på semester så blev han akut sämre
de åkte ner till Blå Stjärnan i GBG o han avlivades ganska snabbt.
Vetten sa att hans njurar var dubbelt så stora som normalt samt att levern inte funkade heller som den skulle. De tog något form av blodprov som bekräftade lever o njur"svikten"
Ägarna är ju ganska oerfarna som kattägare..de har en exo från mig som är 2 år,…så de vet ju inte vad o hur de ska fråga ut vetten…
Han är skickad på obduktion som skulle ta ca 4 veckor???!!!??
suck..inget är som väntans tider
så det är bara att ha is i magen o vänta
nu har det ju gått en vecka

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
2007-07-15 21:22
0

Usch Annki vad ledsamt Gråter Å stackars ägarna så ledsna dom måste vara..många tröst kramar från mig till er alla.

Det tar mellan 4-5 veckor innan man får svar å det kan ta längre om det är semester.

Crystal Pearl´s

Kittentotts
2007-07-15 21:29
0

Fy va tråkigt Annki! Det är så ledsamt när det går så här. Ja det tog 4 veckor för få svar på vår obduktion med.

heliotropes
2007-07-15 22:16
0

Är ju ny på forumet så jag har inte följt alla.Jag lider verkligen med er och hoppas att du slipper diagnosen FIP,men tyvärr tycker jag att det låter som det.

Typiskt utbrott 6 veckor efter stress som könsmognad samt kastreringen skapar.Om det är så, ska ni veta att det finns många fler än man tror med erfarenhet av denna jävulskt luriga virus,men det talas tyst om den,som om den skulle sluta existera.

Eva // medarbetare på Perser

Annkis54
2007-07-15 22:23
0

#44..ja..jag har med det i beräkningen
#42..de kommer hit till mig imorgon…..
o ska pussa lite på kattungar….ja..ni vet ju alla hur det är
Älskar man katter så är ju en kattuppfödning med lite olika åldrar på katter..en dröm
o både mamma o pappa o de 3 döttrarna ÄLSKAR katter.
alla sätter sig ner på golvet o blir omringade av katter
nåväl….jag uppdaterar er när jag får svaret på obduktionen
vi måste vara ärliga o raka mot varann….

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
2007-07-15 23:41
0

#44  Vill bara säga att Tack för de orden du skriver om sjukdomen. Tyvärr så kan man idag inte prata utan bli illa behandlad el baktalad gällande sjukdomar. Men det är katter vi har, sjukdomar kommer, vi måste våga prata med varandra då saker händer, det är ju då man behöver stöd o tröst, men oftast så pratas det strunt o skit istället. Låt oss stötta varandra i de lägen som tråkigheter händer. Annki vi är med dig och familjen, så tråkigt alltihop!

simzonites
2007-07-15 23:53
0

Enormt tråkigt att kissen inte klarade sig. Tänker på ägarna och på dig också Annki.

Visst brukar elaka tungor skena i väg när någon annan uppfödare råkar illa ut. Personligen så har jag så svårt att förstå detta. När någon drabbas av sjukdom är väl ändå det bästa att stöta och hjälpa? Att samarbeta är den enda vägen för att komma åt de sjukdomar som drabbar våra katter.

Om diagnosen skulle vara FIP, tänk vad de flesta är rädda för dessa tre bokstäver - de är så förenade med panik och fördommar, så hoppas jag du Annki slipper råka ut för människors okunnighet.

Kram Lotta

/Lotta

Cajza
2007-07-16 00:09
0

Vad tråkigt att han inte klarade sig men allt går ju inte att medicinera bort och då återstår ju att avliva. De/även du Annki har gjort vad som stod i er makt, mer kan man inte. Tänker på er // Karin

Karin

Annkis54
2007-07-16 00:19
0

tack alla
vi får se vad orsaken är
BARA några veckor kvar Gråter

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
2007-07-16 00:32
0

#49 väntan är enormt jobbig, men försök om du kan få bort tankarna på annat du tycker är roligt just nu, jag vet man vill ha svaret fort fort helst med en gång. Verkar som du och denna familj har en bra kontakt, detta betyder enormt mkt vid dessa tillfällen då en katt blir sjuk att man kan prata om allt. Massa kramar fr oss!

Bart
2007-07-16 12:58
0

Så hemskt tråkigt att kissen blev så dålig igen.Jag har ju själv en sjuk kisse nu,och jag är sååå rädd att det är något allvarligt,då veterinären inte kunde säga VAD det var.Hans prover var bra,och han svarar bra på antibiotikan,men rädslan finns där ändå.Skönt att familjen och du har bra kontakt i alla fall.

Annkis54
2007-07-16 22:40
0

ja..vi har tillbringat några timmar ihop idag
dottern har lekt med katterna…o mina småttingar som inte ens har sett barn på "vykort"..har haft sååå roligt.
nu sover alla sött..helt slut efter dotterns lek

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
2007-07-19 20:23
0

så…nu är obduktionen klar o det är klarlagt att han hade FIP

nu får man läsa på o lära sig igen. Jag trodde att jag kunde LITE om detta…men det gjorde jag tydligen inte
att vi "alla" mer eller mindre har coronaviruset i våra katterier…det vet jag.
men jag trodde att katten i sig skulle läka ut det i ett nytt hem.
Att en katt skulle kunna bo i ett nytt hem i 6 månader,(han var 10 månader gammal nu) o vara helt frisk hela tiden o sen dö i FIP.
ja..ni förstår nog alla att det mal i huvudet på mig.
jag fick ett preliminärt besked i förrgår…o då "rasade" jag lite…men idag så har vi fått helt klart besked…
å naturligtvis är det jättetråkigt…men det är sånt som sker.
jag ska vara helt ärlig o säga att jag var lite "rädd" för att skriva mer i denna tråden…för bara ordet FIP är ju som rena pesten
men har jag en gång börjat med att vara ärlig så är jag ju tvungen att fortsätta…o det är sån jag är
även om det kommer att snackas om mig nu…så tar jag det.
Allt lugnar ner sig om man bara låter tiden gå.
Slutligen så ska jag bara säga att Vinter flyttar hem till dem när jag har kastrerat honom. Så de är i alla fall inte rädda för mig eller mitt katteri, även om de har haft väldigt otur.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

heliotropes
2007-07-19 20:43
0

Så tråkigt…men tar man bara sitt ansvar,och gör så gott man kan, när det gäller att lägga katteriet i dvala(inga kattungar,inga nyinköp) en tid beroende på kattanlagen dvs.om ev.titer sjunker,har ev.skitsnackare inget att hämta.

Eva // medarbetare på Perser

ophelia
2007-07-19 20:59
0

Ett så jobbigt besked att få.Men du tar dig igenom det också.Vi finns ju här att prata med.Ingen kan ju svära sig fri från att det inte händer dem.Hoppas verkligen vi har kommit längre inom kattvärlden än att göra livet surt för varandra.

Kram Sylvia

Bart
2007-07-19 21:18
0

Jättetråkigt besked ni har fått,men som sagts innan,så får man väl ligga lite lågt och hoppas titrarna går ner.Jag vet inget annat om det än det jag läst mig till och sånt som jag hört från andra uppfödare och privatpersoner som drabbats.Men det rekommenderas väl att man ska sätta sig själv i karantän i 6 månader.(men det är väl inte säkert han haft det med sig från dig)Det är en hemsk sjukdom hur som helst.Jag var ju så rädd det var det min älskling hade fått,nu när han var så sjuk,men inget tyder på det som väl är.Skickar tröstkramar till er!

AnnicaK
2007-07-19 21:34
0

Rekommenderar dej att beställa denna, jag fick den gratis då jag fördjupade mej i smittskydd.

B Ström Holst, E Karlstam och L Treiberg Berndtsson: Åtgärder vid FIP-utbrott i flerkattshushåll

Sen Annki, du vet vad jag brukar säga, vi har alla Coronavirus, det är bara att inse och acceptera, (sen utbrott av FIP beror på en svaghet i immunförsvaret hos enskild individ, inte ens kullsyskon drabbas ju lika).

Marita-L
2007-07-19 21:40
0

Skit också.. Annki men detta är något som kan hända alla..å händer…så det finns inget illa att prata.

Det är oftast okunskap å rädsla som gör att folk pratar…för det är ingens fel och att vi kan inte ro för att någon blir sjuk eller går bort.
Alla hoppas ju att få friska å starka katter men ibland blir det bara inte så och då blir alla så ledsna och ibland så försöker en del att leta efter en syndabock för att göra smärtan lättare.

Du får gärna hålla mig i handen om du vill när det känns tungt.
Många tröstande kramar från lilla mig

Crystal Pearl´s

Cajza
2007-07-19 22:02
0

Det är starkt av dig att gå ut och vara ärlig och det uppskattar jag och säkert många med mig. En sjukdom som FIP kan drabba alla, det är inget vi styr över. Det viktiga är att göra något åt det och inte bara sopa under mattan.

Ha det bra, tänker på dig // Karin

Karin

Marita-L
2007-07-19 22:26
0

Tänk nu på att det inte är någon ide att ta några tester för dom ger dig ingenting förutom ännu mer stress hos djuren.

Ta det bara lugnt, du behöver ju inte sätta dig i karantän men bara tänka på att inte köpa in några nya katter.

Om du stressar upp dig med allt som har med uppdelningar, avgränsningar storstädning å sanering och en himla massa tester så skapar det bara mer oro å stress ibland er..var bara som vanligt å ta det lugnt så ger det sig.

Att ta sitt ansvar mot katt köparen så kan jag bara sig att jag har ALDRIG mött någon så FIN människa som dig som har följt med till veterinärena ända till dess slut å stöttat och funnits där för dom.

En stor ros till dig för det.

Kramis Marita

Crystal Pearl´s

micke38
2007-07-19 22:50
0

vi får ge dig tusen stora finna rosor för att du alltid ställer upp kram

Annkis54
2007-07-19 23:25
0

tack alla för era stödjande ord