Exoticens päls
Hej jag har länge funderat på en Exotic och jag undrar hur deras päls är. Vissa säger att dom oftast bara fäller i fällperioderna och när man badar och kammar medans andra säger att dom fäller hela tiden året om. Jag skulle vilja veta hur det är då jag har funderat på att skaffa en Exotic, jag har alltid haft långhåriga katter för jag är alergisk och när dom fäller blir det tussar som är lätta att plocka upp och det mesta av den lösa pälsen lossnar ju när man kammar och badar.
Tacksam för svar :)
///Mickan
jag håller med #1
Sajtvärd på Perser iFokus
Håller med båda ovan :)
Håller med de föregående. En del fäller mer än andra och stickhåren fastnar överallt 😓
Hm mängder av hår är min vardag…tur han är söt och underbar…
Jag kanske ska hålla mig till Perser då :)
Tack för alla era svar!!!
///Mickan

Har perser och Exotic men….. föredrar verkligen perserpäls. Exoticpäls hua.
Har både perser och exotic jag också och är man allergisk är inte exotic ett så bra alternativ, mina persers fäller inte alls speciellt mycket medan exotics fäller kopiöst stundtals.
Är oxå päldjursallergiker men klarar att leva med både perser och exotic och Norsk skogkatt :))
Mn jag håller definitivt med övriga att Exoterna fäller ENORMT mkt - trots mkt kamning .
De fäller lika mkt året runt , sen tilltar det till extremfällning nu på våren !
Men de är ändå underbara katter :)
Sen är det ju dessutom så att det inte är håren men är allergisk mot utan hudepitel och saliven.
Det man kan göra för att göra sin katt ( eller hund) mindre allergen är att bada den ofta . Det hjälper !