nötfärs/kalk
Hej alla
nu känner jag att jag ger mina kattungar så mycket nötfärs så jag kanske behöver lägga till kalk
var köper man det ??
o hur tillsätter man det??

Mjölksyrad kalk finns på apoteket.Jag tar ju bara lite med fingrarna då jag blandar i detta, balndar sen ihop det genom röra runt detta med grädfil el mjölkersättning.
Sist köpte jag ett kalkpulver på hälsokosten, detta är ju vad säge man kraftigare tror jag, vi ska ha 1 tesked om dag som mäninska av det, så man tar alltså mkt lite.
nu har jag fått kalken men har inte blandat i ännu
om du tar ca 100 gr nötfärs Carina..hur mycket tar du i då

HiHi 100gr, jag tänker aldrig så ju, tar efter jag ser hur mkt jag lägger upp
Då man ger en hona som är dräktig ger man ju i maten toppen knivsnudd på en matkniv,hur ska jag hjälpa dig nu! 100gr får nästan väga o se hur mkt detta blir
kryddmått, nu skulle jag vilja ha lotta här inne, jag andvände ju det andra kalket nu liksom fr Hälsokosten, men om man ger för mkt så blir de ju hårda i magen har jag förstått, det har ju inte mina blivit någongång, så ta lite mellan dina fingrar o rör i helt enkelt, jag har ju oftast gräddfil med i.
Grädde alt.fil är ju ett bra komplement till köttfärsen,när jag har använt kalken har jag strött på som om jag skulle ha kryddat med salt.
Har inte behövt extra kalk de senaste ca.10 kullarna, då jag har minskat ner väldigt på köttfärsen …..sen jag av oerfarenhet gav en kattunge som bara ville ha köttfärs… mycket köttfärs utan kalk tillskott…erfarenheten av detta blev en kattunge som fick svårt att gå..just då fattade jag ingenting..men det tog inte så lång tid innan hon fick extra kalk och hon blev bra i ett nafs utan men.
Jag hann även en tur till veterinären med den och han bara ruskade på huvudet och tyckte att det såg ut som ett ohjälpligt fel.Hade väl ingen tanke på kalkbrist…tur att det finns mycket littratur, som jag vetgirigt tar del av.Veterinärer går ju bet ibland

#4 Ja det är ju just detta det kan bli om de får kalkbrist, jag brukar också blanda i mjölkersättning imellanåt, man måste tänka på detta då man vänjer dem vid äta nötfärs tillsätta kalk, men även b-Vitamin är viktigt, de kan få b-vitaminbrist.Så man bör ju ge dem kattmat(torrfoder)man kan köpa in hills kattmat o blanda ner tex, bara man inte ger nötfärsen rent utan de viktiga ämnen som kroppen behöver. Jag hade inte en tanke på detta i början, men har hört de ungar som haltar o annat så jag pratade med vår veterinär om detta.
#4 vilken tur att hon inte drabbades av frakturer, benbrott till följd av kalkbrist är inte ovanligt.
Jag mäter inte heller mängden kalk - en knivsudd till varje mattallrik nörfärs brukar jag ta, och det är nog knappt 100g nörfärs på varje tallrik (då jag lägger det som en ring runt om på fatet.
/Lotta
bra..tack
då tar jag en knivsudd till ca 100 gr
jag har inte vägt heller hehe
jag bara beräknade..jag tar ungefär en full hand..
det har känts lite oroligt eftersom de växer så de knakar
tänk om inte skellettet hänger med
vad kan hända om de får för mycket kalk då
mer än ev. hårda i magen…
finns det biverkningar..om de får dubbelt upp tex??

Nä du märker om de blir för hårda i magen innan Annki
#9..har du ett mer exakt mått..på hur man blandar
men annars går jag på mag"konsistensen" hehe

Jag har bara fått reda på av min veterinär att kroppen gör sig av med kalket om det blir lite för mkt, det handlar ju inte om dosera alldeles på tok för mkt heller, men om du gör som jag och lotta sagt, ta lite så som lotta beskrev tycker det låter så som jag haft i mina bebbars mat. Man märker fort om de blir för hårda i magen ju.
Jag kan inte svara exakt,när jag hade kattungen som redan visade symptom på brist fick den säkert ett kryddmått till en ca:1/2DL köttfärs,men som sagt då fanns där redan en brist.
Jag vet ett recept på hemgjord kattmat där tillsatte dom mjölksyradkalk med 1msk på 350g köttfärs och inälvsmat, så om du tar 1/3 msk till 100g köttfärs bör det inte bli överdoserat.
det låter ju UNGEFÄR likadana recept
imorgon ska mina katter få kalkberikad nötfärs wow…
#14..ok..tack
det får inte mina katter hehe
Men om du blandar nöt färsen med gräddfil då kan det väl bli för mycket?
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Jag har inte haft någon genom åren som gått bort av detta iallafall med gräddfil och lite kalk i, jag tar lite mel´lan fingertopparna, mina ungar har varit välmående i de kullar jag fått sen 2002
#16…jag har inte gräddfil i nötfärsen så det blir inga problem
nu ska jag bara komma ihåg att tillsätta kalken oxå hehe
# 18 Nä jag tänkte mer på mina småttisar
jag blandar ju färsen med gräddfil..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Jag är ju ganska ny på detta med katter, de första 2 fick jag ju när de var 9 mån och då tänkte jag aldrig på nötfärs.
Men nu när jag har den andre lille på 4 mån fick jag tips om nötfärs blandat med creme fraiche.Ska det räcka eller ska jag ge lite kalk också.

Creme fraiche har jag aldrig hört, däremot blandar ju de flesta med gräddfil, fick lära mig av min uppfödare som hållt på mkt lång tid precis allt man kan behöva
Ja du kan blanda i lite lite kalk, ta fingertopp med kalk, ej rågad fingertopp eftersom du har i Creme Fraiche

tack så mycket
det var förresten uppfödaren som sa att jag kunde blanda i creme fraiche och Gizmo älskar det.
iofs äter han allt,medan min rödtabby inte vill ha nåt nästan

#22 Detta är säkert bra! jag har aldrig testat bara
Men det kan man ju göra ifall det kommer bebisar i höst. Alla tips är bra ta till.
#22…min uppfattning är att de flesta katter som har ätit det som små…o som har fortsatt att få nötfärs hela tiden…älskar det.
men har det inte fått det som små…eller bara har fått det som ungar o sen inte fortsatt att få det…så verkar det som om de "glömmer bort" hur de ska äta det. De kanske bara slickar lite.
nu sen nåt år tillbaka (eller så) så håller jag på o testar om ungarna o ungdjur blir mycket större än utan köttfärs. så mina får hela tiden …men vissa av de äldre katterna vill inte ha alls.
De som har varit med under denna testperioden…äter, o äter gärna, men de hänger inte med ungarna..så ungarna får ju i sig mest.
Så är det i alla fall här hos mig…
o testen tycker jag tydligt visar att de blir mycket större om de får nötfärs..o mycket nötfärs

Mina får nötfärs som godis varje dag, men jag ger inte för mkt så de inte äter sin riktiga mat med alla näingsämnen som är viktiga.Tiger kan leva på nötfärs om han fick, detsamma med olivia. De får också räkost som godis. Ja katterna blir kraftiga och fina av detta.
vill ALLA dina vuxna ha nötfärsen Carina??
ja..jag ger oxå räkost o gimpet…jättebra att passa på att fixa ögon mm när alla flockas runt en hehe

Nä Annki alla mina vill inte ha detta, detta beror nog på vad de är vana vid fr de va små. Vi har väl 3st som älskar detta, de andra tar det ibland, men räkost tar alla. Mina nya tjejer fr yvonne äter nötfärsen också.