Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 3172 ggr
19Mikaela93
2013-04-17 15:06
1

Klippa Perser.....

Hej jag har klippt katterna för hand men det är ganska jobbigt och tar lång tid och blir inte speciellt bra. Jag undrar vilken trimmer är bäst och vilket skär passar bäst till att klippa ner en Perser med, gärna så dom får lite päls kvar för jag vill inte ha en naken katt :)

///Mickan

19Mikaela93
2013-04-18 19:33
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det ingen som har något bra tips på en bra trimmer som klarar av Perserns tjocka päls??? För så här såg Zilvra ut när jag klppte henne för några månader sen…..inte speciellt snyggt….

///Mickan

Headturners
2013-04-18 20:03
4

Helst ska man ju kamma å bada istället för att klippa ner dom 😉

Men ibland är det ju så att man måste raka ner dom och då är detta den bästa maskinen tycker jag. Själv har jag den i rosa 😃

http://www.parma.se/klippmaskiner_hundar/oster/oster_golden_a5_26/

heliotropes
2013-04-18 22:56
2

Det är vanlig saxklippning som gäller om man vill ha lite längd kvar,att det blir ojämnt och taggigt får man tyvärr stå ut med ett tag,deras mjuka,täta och tunnstråade päls omöjliggör att använda distans vid rakning. 

Det brukar vara lämpligt att klippa ner pälsen med sax först och sedan köra med trimmen med operations-skär 0.

Eva // medarbetare på Perser

19Mikaela93
2013-04-19 10:36
0

Tack för tipset det var just den trimmern jag funderade på :) Vilket skär använder du???

Zilvra är jag tvungen att klippa ner för det går inte att kamma henne plus att hon bor hos min mamma som har fibro….

Tack för tipset, men jag får nog köra med ett skär som inte lämnar så mycket ändå då :)

///Mickan

Erna
2013-04-20 10:31
0

Jag har just denna maskin och den är superbra men TUNG!

Eftersom jag har både arthros och fibromyalgi så blir den outhärdligt tung efter ett tag och händerna värker. Därför har jag köpt en liten sladdlös, batteridriven, som är toppen. Nåt att tänka på, om det är din mamma som ska sköta klippningen.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

19Mikaela93
2013-04-20 10:49
0

Tack för tipset, men det är jag som sköter klippningen mamma vågar inte för hon är rädd att det blir fel och hon klarar inte av att hantera Zilvra heller….

Vilken sort är den lilla batteridrivna??? Skulle gärna vilja kolla upp vilken det är :)

///Mickan