Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 1985 ggr
Lizzie-Liza
0

Hur gör man med kattungar?

Just nu så har jag min första kull kattungar någonsin så jag undrar lite saker som jag hoppas att jag får svar på 🙂

När börjar dom äta fast föda och vad ska man ge dom då? När börjar dom äta foder?

När ska dom avmaskas?

När brukar dom börja undersöka och använda lådan? Lär mamman dom det själv?

När ska man bada dom för första gången?

Hur fixar man åt dom när dom börjar röra på sig? Lägg gärna upp en bild 🙂

MVH Liza

mallabralla
0

dem börjar äta lite fest mellan 3-4 veckors ålder, du kan ge mjölkersättning som du blandar i en knivsudd blötmat i, tex babycat mousse, hills a/d . varje dag blandar du i lite mer och till slut så är det bara blötmat. vid 5 veckor kan du ställa in kattunge torrfoder i hagen. och en toa låda med tex träpellets så kattungarna inte får i sig sand. jag har en inhägnad som jag klär med vaxduk så kattungarna inte klättrar, har så att mamman kan ta sig in men inte ungarna ut. när ungarna börjar ta sig ut ur den inhägnaden brukar det vara dags att släppa ut dem. Börja bada och föna vid 5 veckors ålder och gör det 1 gång i veckan så lär dem sig :)

avmaskning finns många skilda åsikter om.

lycka till!

Sajtvärd på Perser iFokus

MonicaLagerquist
0

Vid ca tre veckors ålder börjar mina kattungar äta rått kött för att sen även börja få äta blötmat. Dagen efter att de börjat äta får de en liten toalåda inne kattungehagen. I lådan har jag råa havregryn.

Vid fyra fem veckors ålder tar jag ett samlingsavföringsprov och skickar till Kolla masken. http://www.vidilab.se/

Mina kattungar får börja bada vid fem veckorsålder.

Stolt ägare till tre La permer

Lizzie-Liza
1

Tack för all information, idag ska jag in till stan när min mamma kommer och är kattvakt så då får jag passa på och gå in på djuraffären och köpa babycat mousse åt min lilla Engla som snart är 4 veckor 🙂

Lizzie har ett helt eget rum som jag har gjort i ordning åt henne och kattungen, jag har satt upp ett kompostgaller i dörren och sen så har hon kattungen i en bia bädd med en mysig fäll och runt om så har jag lagt kuddar utifall lilla Engla skulle få för sig att hon ska ut på äventyr. Jag har även täkt golvet med mattor, men inte brevid kattlådan 🙂 

Mamma sa att Engla troligen kommer att bli färgblind av allt rosa 😊

Fick ett pm om att man kunde blanda lite rå nötfärs med mjölkersättning till kattungar, kan man ge det?

MVH Liza

Erna
0

Innekatter får inte mask och min veterinär har sagt att det räcker med en avmaskning mot spolmask med Banminth innan de ska levereras, för säkerhets skull. Kan tillägga att jag inte har hund eller utekatt i hushållet.

Bandmask får katter av att äta möss eller fåglar. Jag har aldrig haft mask på mina katter under mina 36 år som uppfödare.

Alla maskmedel är giftiga och för länge sedan blev en kattunge (min blivande avelshane) förgiftad av Axilur och tappade all päls, utom lite på huvudet och svanstippen.

Det tog ca 4-5 månader innan pälsen växte ut igen. Jag fick veta att några av hans avkommor reagerat likadant, så känsligheten var tydligen ärftlig.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se