yttre tarmbråck
Hej!
Är det någon på forumet som har råkat ut eller hört talas om perinealbråck på katt. Vet att vissa hundraser kan vara mer drabbade av detta. Har själv en hankatt med detta problem, vet också att detta går att operera men att det kan återkomma, så jag står inför avlivning eller operation givetvis då även en kastrering på honom,men om det skulle komma tillbaka är det inte roligt samt komplikationerna det kan bli efter en operation,så tyvärr blir det nog det första altenativet.

Johan sajtvärd på Européringen i Fokus

Kan tyvärr inte säga något om detta. Men låter mkt ledsamt, så tråkigt för er.

Om det blir varaktigt eller inte…beror litet på hur stort det är, och vad det är som kommer ut i brocket. I allra värsta fall är det urinblåsa, prostata, tarm, fett som kommer ut och allt på en gång. Är det däremot ett mindre, där enbart en bit tarm trycker ut en bubbla…så är prognosen ganska god med en operation.
Kastrering låter som en bra ide. Det är ju litet hormonellt betingat med denna åkomma.
Men som sagt…beror ju litet på hur pass allvarligt det är också….samt om katten har andra åkommor m.m.
Nu har han fått kommit till de sälla jaktmarkerna
han hade dubbelsidigt bråck med rejäla fickor där avföring samlades.
veterinären sa att det är väldigt svårt att få det bra på katt mycket pga.att dom har en annan typ av avföring (fastare) än på hund..en hund har en mer mjuk och "snällare" avföring än katt.
till hans minne bifogar jag en bild på denna en gång så gosig kille.

Beklagar,måste kännas hemskt för dig.

Beklagar att du fick ta bort honom, en tröst du gjorde det bästa för honom och han slipper lida. Tänker på dig // Karin
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Åh vad tråkigt för dig! Men håller med i att det var det enda rätta kan inte varit lätt för honom.
Kram Lotta
/Lotta
kram till dig

Lider med dig!!!
Skickar massor med tröst- och styrkekramar!!
stackars dig jag tycker så synd om dig

Kram till dig!!
Många tröstande kramar från mig.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus