Perser iFokus

Perser

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 3102 ggr
Lizzie-Liza
0

Hur många kattungar brukar en Perser få?

Hejsan! Jag undrar hur många kattungar en Perser brukar få? Min Lizzie har börjat löpa och snart ska hon på dejt med grannens Exotic hane. Tror ni att det blir fina kattungar när mamman är en PER w 62 och pappan är en EXO a 03, oavsett var det blir för färger ska jag iallafall behålla en hona och det är därför jag tar en kull på Lizzie. Jag undrar också om jag ska börja ge henne ett annat foder redan nu tex kattungemat tips på fodersorter? Sen innan det är dags för att föda ska jag raka ner henne då?

Tackar på förhand! Glad

MVH Liza

[MonEnil]
4

Antalet ungar varierar som alltid. Jag har fått några kullar med en eller två, några med 6 ungar och annars allt däremellan. Jag vet de som fått både 7 och 8 i en kull. I de två senaste kullarna jag fick var det 4 i varje, ingen hona i någon av dem.

Vilket foder du ska ge beror på vad hon äter nu, men kattungefoder brukar man ge först när fostren börjar växa mycket vid 4-5 veckors dräktighet. Det är bra om hon äter så mycket blötmat som möjligt och inte bara torrfoder. Köttfärs brukar jag också ge.

Jag brukar inte raka men korta ner pälsen runt juvren, rumpan och svansroten.

dramaQ
0

Färgutfallet beror ju på vad din vita hona döljer för färg. Det brukar gå att räkna ut med hjälp av stamtavlan, eller om hon fått kattungar innan. /D

yadhayezibas
2

Jag ger samma foder hela dräktigheten. Om honan tappar vikt så ger jag nötfärs och RC mjölkersättning :) Jag rakar aldrig mina honor. Klipper inte ens bort päls på magen. :) pälsen värmer och hjälper kattungarna att hålla sig fast vid tutten :)

[lucii]
0

Visa gärna bilder sen om det blir något ;)

Lizzie-Liza
2

Hej nu är det 2½ vecka sedan Lizzie fick sin stora kull på hela 7st. Lizzie är en stor hon på 7kg så det är ju inte så konstigt. Vi har även flyttat till en större lägenhet också för ca 5 veckor sedan så att Lizzie kan få ett eget rum och det är där för jag inte har haft tid att vara inne här på PIF. Men allt har inte varit så lätt hon blev snittad på Strömsholm och nu är det bara 1 kattunge kvar som till min stora glädje är en hona. Dom var en vecka för tidigt födda och jag har stödmatat men dom var så klena att dom bara dog en efter en. Nu håller jag tummarna att min lilla Engla överlever hon har all mjölk för sig själv så hon växer så det knakar! Lizzie's mamma är en PER d och pappan är en PER w 62 pappan till kattungarna är en EXO a 03 hans pappa är en PER a 03 och mamman är en EXO e 01. Engla är en a 01 men om hon är en Exo eller Per vet jag inte än men det blir intressant att se sen! Foton kommer på Engla bara jag hittar min kamra 🙂

MVH Liza

[Nightcat]
3

Fy vad hemskt att läsa att dina kattungar bara dog :( Tur att det gick bra för mamma katt i varje fall.

heliotropes
2

Grattis till ditt lilla knyte.🌺 🙂 Som uppfödare kan man tyvärr få uppleva mycket tragiska händelser och man måste snabbt lära sig att glädjas åt det som faktiskt går bra och ta lärdom av allt,annars går man under som uppfödare..

Jag ser fram emot bilder på underverket..😎

Eva // medarbetare på Perser

Solitaire
2

Tråkigt, sådant händer tyvärr ibland, men stort grattis till lilla Engla som ju verkar stark och pigg. Lägg gärna upp bilder på den lilla så småningom!

Lizzie-Liza
0

Ja det var värkligen tråkigt att förlora kattungarna men inte bara för min del Lizzie har letat efter dom… Men hon tar så bra hand om lilla Engla som är mitt lilla hjärtegull ❤️ Hoppas att hon blir lika speciell och underbar som mamma Lizzie.

Våren 2014 ska jag nog testa att ta en till kull på Lizzie med en annan hane och då kommer det att bli Lizzie's andra och sista kull.

Så nu ska jag skaffa uppfödarnamn 🙂

Det här är min första kull kattungar någonsin så jag undrar lite saker som jag hoppas att jag får svar på.

När börjar dom äta fast föda och vad ska man ge dom då?

När ska dom avmaskas?

När brukar dom börja undersöka och använda lådan? Lär mamman dom det själv?

När ska man bada dom för första gången?

MVH Liza

Razzmatazz
1

Kattungarna brukar börja äta annan mat vid 4 veckors ålder, men det kan variera mycket.

Det finns många olika sätt att börja vänja dom, en del blöter upp kattungetorrfodret och ger dom. En del ger nötfärs(rå) en del blandar detta med gräddfil eller välling, ja sätten är nog lika många som det finns uppfödare att fråga.

När dom börjar äta mat är det dax att ge dom tillgång till en liten låda.

Det är bra att börja bada vid ca 5-6 veckor och göra det en gång i veckan så dom blir vana vid detta.

//Rita