Konstigt svar av uppfödare
Jag tycker jag skrev ett trevligt mail till en uppfödare. Jag beskrev tex hur mina nuvarande katter är och vad jag söker för slags katt.
Hon skrev endast: tycker du ska skaffa en hund, katter dressar man inte.
Jag skrev bara att jag gärna vill ha en katt som vågar säga ifrån. Eftersom jag inte vill ha en för skygg katt.
Är det något jag bör svara på? Jag blir ledsen när man lägger ner tid på ett mail och verkligen försöker berätta hur man är och hur man lever och så får man ett sådant svar. :(
En uppfödare ska väl hjälpa, inte stjälpa?
vad menar uppfödaren med "dressar"? svårt att bedöma om man inte ser både ditt mail och hennes svar, det blir ju "enkelriktat".
Sajtvärd på Perser iFokus
Konstigt. Ibland kanske det är lättare att ringa, 🙂
H😉elt klart alltid lättare att ringa ,så slipper man alla missförstånd
När en uppfödare påstår att man inte kan lära en katt saker blir jag lite irriterad :P Jag vill inte att min katt bara ska se snygg ut. Katter kan tycka om lite aktivitet ibland och inte bara bli en soffpotatis. Visst är vissa raser mer aktiva än andra. Men att dumförklara en ras som uppfödare och dumförklara en köpare, ja förstår inte meningen med det?
Hon tyckte som sagt att jag skulle skaffa hund istället. Jaha men synd att jag redan har två katter då och haft katt hela mitt liv. Jag har ALDRIG haft problem att lär mina katter saker.
Jag kanske är ensam om att tycka detta vad vet jag men det är väl upp till ägaren hur aktiv katten blir eller inte blir? Visst de har en egen vilja osv. Men jag vet att det är fullt möjligt oavsett ras. :)
De är beror mer på vilket livsstil man har som ägare tror jag. och hur man bor. Alla katter är kanske inte helt intresserade. Men man kan ju testa kattens intresse innan man säger något.
Vet inte om ni förstår vad jag menar. Men jag försökte i alla fall :P
Det var nog en uppfödare som trodde att du skämtade. Det är ju inte en vanlig fråga att få.😃Denna har väl bara använt sig av inlärning fy och nej till sina.
Jag ser inget fel i din fråga men den kanske skulle formuleras annorlunda.
ex. Vet ni om era katter har lätt för att lära,för endel är ju svårare och endel är väldigt kloka och tycker om att aktiveras med sin ägare.
Själv har jag haft en katt som älskade att få lära,det var min första avelshona som ligger i grund för min avel. Hon ville och älskade att få visa upp de trix som jag hade lärt henne,hon var jätte lättlärd. Det var faktiskt min fantasi som tog stop.😎 Denna lättlärdhet gick även i arv.
Jo, katter kan man lära massor med saker och de gillar det, det är min uppfattning. De gör det bara om de vill, men det går att lära dem saker absolut även om det mest kanske är på deras villkor. Jag har lärt mina katter att sitta på stolar vid bordet när vi äter och hålla sällskap. Har lärt dem att komma när jag ropar (funkar inte alltid dock). Och det går att lära dem att "äta med händerna" (sett på youtube), gå på riktiga toan…
Uppfödaren borde skrivit en motfråga till dig, inte dömt ut dig tycker jag. Tycker du ska vända dig till en annan uppfödare. Kanske en Birma istället? Jag hade en som apporterade och var väldigt läraktig.
En kompis har en katt som hämtar saker när han kastar iväg det, haha :) Och jag har haft en halvsiames som lärt sig massa saker av sig själv.
Mina katter jag har nu som är "vanliga" huskatter håller jag på aktivera så mycket jag kan och har gjort sen födsel. I början gillade de inte människor speciellt mycket. Men jag har fått dem från att vara blyga till nyfikna katter. Om det inte är för mycket människor då :P Sen leksaker som jag köper brukar vara helt ointressant. De stjäl hellre mina tofsar eller tamponger haha :D
Jag gillar när det händer mycket och då passar ju en katt som är på lite samma nivå. Det var det jag försökte förklara men ibland blir man missuppfattad helt enkelt. Inte mycket att göra åt saken nu i efterhand.
Jag har ibland svårt att förklara på rätt sätt. Men nu när jag fått svar från er känner jag mig inte lika dum i alla fall :)
Jag använder Cesar Millans uppfostran för hundar på mina katter, viket funkar alldeles utmärkt. Cesar Millan har ett populärt TV-program som går på 7:an, "Mannen som talar med hundar".
Katter är mycket intelligenta och har lätt för att lära sig saker, om de kan tjäna något på det. Se Heliotrope´s tips här på PIF för träning av katter. Jag har haft flera katter som mer eller mindre självmant lärt sig trix.
Om det nu var "dressera" som uppfödaren menade?
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Jag är inte ute efter att dressera men det var det uppfödaren uppfattade det hela. Ibland blir saker fel. Jag vill ha en katt som gillar att göra saker mer än att sova.
Hon hade skrivit att man skulle förklara vad för katt man sökte så hon kunde hjälpa till att hitta rätt katt till rätt person.
Men att en katt skulle va villig och lära sig lite saker gick inte hem helt enkelt :P
inte ska du behöva börja leta ny ras! om det inte klickade med denna uppfödare finns det ju massor av andra uppfödare! tex dem du fått svar från här.
mvh
Sajtvärd på Perser iFokus

Hej Lucii jag förstår exakt vad du menar. Såklart man vill ha en katt "perser" som lyssnar, är med, och uppfostrad och inte är någon som ligger på kudde och är vacker. Mina katter är uppfostrade men det är ju ändå kattdjur🐱

Fast en av mina katter har jag lärt ligg, inga problem.
kissmekate.blogg.se