angående huskatt eller ej
Låt oss leka med en tanke.
Jag har ofta läst att många tycker att en perserkatt inte är en perserkatt om den inte har stamtavla, de anser då att den är en huskatt.
Om vi skulle säga att jag har en perserkatt jag VET är perser men ej reggad, och ringer in till ett försäkringsbolag och försäkrar den som en huskatt enligt den teorin) utan restriktioner för näs-operationer, vad tror ni händer om en sådan operation skulle bli nödvändig och försäkringsbolaget ifrågasätter varför den är reggad som huskatt hos den när det är uppenbart att den är en perser.
sätter det här teorin om att en oreggad perser "bara" är en huskatt på spel?
nyfiken på tankegången.
Hej
Jag ställde frågan till Agria, så slipper du undra mer. En katt som ej har stamtavla skall registreras som huskatt (brukar ju ej heller gå att livförsäkra till fullt inköpspris hos de flesta bolag).
Dock gäller de restriktioner för den ras den är lik, dvs är den lik en skogis gäller ev restriktioner för skogis, är den lik en perser gäller restriktionerna för perser.
Dock kommer den aldrig att bli en renrasig perser utan papper och du kommer aldrig att kunna registrera kattungar eller ställa ut den i något förbund.
/D
Hej D!
Det är konstigt ändå att Agria (i det här fallet) tar en viss summa betalt för huskatt och en viss summa för perser men uppger man att det är en perser utan stamtavla så tar dom betalt som för en perser, dvs en högre premie. Hur tänkte dom där?
Jag är medveten om det sista, det va inte det frågan gällde, men tack för att du är tydlig mot andra som eventuellt läser.
Agria är ett försäkringsbolag som inte bryr sig om ifall det finns papper på att katten är en perser eller inte utan på vilka skador som katten kan råka ut för. Kontakta ett annat försäkringbolag är mitt råd då alla försäkringsbolag inte har denna klausul.
#2 Jag förstår inte vart du vill komma? Om man ber snällt får man säkert försäkra sin "perser" utan papper som perser? Men till en högre premie?
Så om det sätter någon teori på spel? NEJ enligt mig den är ingen perser utan papper/stamtavla.
/D
#1 Frågan är hur Agria avgör att katten är lik en speciell ras? De ser ju aldrig katten och har ingen aning om hur den ser ut förutom ålder, färg och kön.
Jag har en huskatt som jag vet har perserinslag och som, rent hypotetiskt, skulle kunna få samma problem som en renrasig perser. Detta har mitt försäkringsbolag (har inte Agria) ingen aning om för han är försäkrad som huskatt. Dom har aldrig sett honom och kan inte bedömma om han är lik det ena eller det andra.
Så hur går det till när dessa reservationer sätts? 🙂
Det är lite som Mullemu jag undrar också, och jag pratade med Folksam om det här idag och dom hade inte direkt koll, hon sa att en oreggad katt gick in på samma pris som reggad för att jag uppgav att den hade perserursprung. Så hos Folksam blir en oreggad "huskatt" en perser, och om man försäkrar en oreggad som huskatt blir man utan ersättning för de klausulerna som finns för perser när det väl kommer fram att katten är perser. Märkligt!
sakring2: Fast jag tror du missförstår lite då, Agria sätter (precis som andra f-bolag) premier efter en rad faktorer, här t.ex för en raskatt. Eftersom då rasen har en del problem drabbas kollektivet av högre premier, det här ser man ju på vissa bilar också, ju mer stöldbegärliga i stölddrabbade områden, ju högre premie. Klart som bryr sig om vad katten har för ursprung, men uppger jag inte att det är en perser fören skadan redan är skedd så är ju katten försäkrad som en huskatt och jag får inte ut någon ersättning. Det är ju min skyldighet att uppge att katten har "raskattsursprung" och således inte är en huskatt. Ingen ifrån Agria kommer ju sitta och fråga mig om katten kanske liknar den och den rasen..
Men du kan ange om det är en raskatt eller huskatt/blandras. Det är de alternativen som finns. Undanhåller du bevis som du vet så får du inget på försäkringen.
Se så enkelt det kan bli, har du inga papper på din katt sätter du den som huskatt/blandras. Har du papper på din katt så sätter du den som raskatt.
Att katten inte har raskattsursprung innebär ju aldrig att den utan papper kan vara en raskatt oavsett ras. DVS den är en huskatt.
/D
Nej det står huskatt/blandras hos Agria. I och med att det kan vara en blandras och du vet om det så är du skyldig att uppge detta. Gör du inte det så kommer du inte att få ut något på försäkringen. Jag har själv blivit tillfrågad när jag försäkrat katter om det varit en "ren" huskatt eller om det varit någon blanding.
En renrasig huskatt har ju också stamtavla och kallas då "Europe". /D
# 10 Men då är det ingen huskatt utan en raskatt i och med att den har stamtavla. Det är vad som skiljer en huskatt från en raskatt.
En Europe är inte en renrasig huskatt, utan just en Europe. för många år sedan kunde man ställa ut sin korthåriga huskatt i en klass som hette novisklassen, det var enbart om katten var väldigt lik en renrasig Europe, två domare (tror jag det var) skulle ge katten så många poäng att den höll för certifikat som Europe. sedan fick man ta ut en stamtavla på katten och använda den i aveln. Det gjordes därför att avelsbasen var så liten på just Europeerna. Den novisklassen är stängd sedan många år tillbaka.
En huskatt kan ha vilket utseende som helst, vara blandad med en massa och deta kännetecknar väl mest av allt huskatten. Men som flera sagt så är en katt utan stamtavla alltid en huskatt eftersom den aldrig kan användas i framtida raskattsavel eller ställas ut som någon raskatt.
//Rita

Det är en sanning med modifikaton det du skriver.
Inom WCF kan man fortfarande att novisgodkänna EUR.
Inom La perm aveln får vi använda huskatter och de som blir lockiga reggas som La permer.
Stolt ägare till tre La permer

Det är inte det minst märkligt tycker jag att premien blir högre för en katt som har raser i sig med högre skaderisk. Premien sätts ju utifrån risken att det ska ske en skada. Sedan är ju försäkringen i sig kollektiv dvs vi försäkringstagare ska bära kostnaden. Men för att få ekonomi i försäkringen måste premien vara variabel utifrån risk.
För mig är det självklart att man uppger vilka raser en huskatt har i sig för en så rättvis premie som möjligt.
Hur försäkringsbolagen ställer sig till att om det vid en skada kommer fram att det finns rasinslag som ökar risken och eventuell ersättning inte skulle betalas ut beror garanterat hur generösa spelrum som man har.
Eftersom det troligen är ovanligt med operation av näsborrar på "vanliga" huskatter kan man nog utgå från att försäkringsbolaget skulle börja gräva i kattens utseende/ursprung litet närmare om ersättning begärs för den typen av ingrepp. Det är ju lätt för bolaget att kontakta behandlande veterinär och få uppgift om katten liknar en perser eller ej.
Nej, det är inte så enkelt. Försäkringsbolaget har rätt att ogiltigförklara försäkringen om försäkringstagaren inte har uppgett riktiga uppgifter. Om du har en katt, utan stamtavla, som du vet har en eller två raskattföräldrar är du skyldig att uppge detta för att försäkringsbolaget ska kunna sätta katten i rätt riskgrupp och ta ut rätt premie. Just persern är ju rätt svår att missa, även blandraser där bara ena föräldern är perser tenderar att ha väldigt stor likhet med perser så det är nog tämligen svårt att komma undan med en liten vit lögn som "jag visste inte".
Jag har parat ut vilket innebär att jag har blandraser med stamtavlor och det var fullständigt självklart att ringa till Agria (i mitt fall) och fråga hur de ska försäkras för att det ska bli rätt. Eftersom de är registrerade hamnade de i kategorin "övriga raser" och eftersom båda föräldraraserna ligger i samma riskgrupp var det inga större problem med den biten heller.