Perser iFokus

Perser

Etikett00-viktigt-nyheter
Läst 2634 ggr
VildaVittra
2

Nytt forum: Etisk djurhållning

Jag och mina underbara Medarbetare Aviendha, Cragan och Enbartmalin har startat ett nytt forum om etisk djurhållning för er på iFokus.

Blir köttet godare om djuren varit frigående utomhus? Får jag ha hunden i bur? Hur har grisen haft det innan den blev en julskinka? Vilket kött är klimatsmart? Är det rätt att vi människor avlar fram djur som inte kan andas ordentligt? 

Dessa och många andra frågor kan du få svar på eller fråga om på det nya forumet Etisk djurhållning i fokus. http://etiskdjurhallning.ifokus.se/

Välkomna in!

Sajtvärden VildaVittra med medarbetare

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Solitaire
10

Utmärkt med ett forum som handlar om etisk djurhållning. Det finns många viktiga frågor som behöver diskuteras.

Litet tröttsamt dock att det som vanligt är vi perseruppfödare som får stå till svars för extremavelns alla avarter, åtminstone på kattsidan. Det är samma gamla vanliga påståenden om att perser med korta nosar automatiskt får förträngda tårkanaler och därmed konstant rinnande ögon. En ny variant är dock att dagens perser inte kan sköta sina pälsar själva. Det gjorde minsann perserkatterna för 20 år sedan!

Jag börjar känna mig som en gammaldags grammofonskiva som hakat upp sig, men tydligen måste det påpekas ännu en gång: att en katt har kort nos betyder INTE att den automatiskt har förträngda tårkanaler eller trånga luftvägar. Det fanns perser för 20 år sedan, med lång nos, som hade problem med rinnande ögon på grund av nedre ögonlockets anatomi. Det finns perser idag, med ultrakort nos, som inte har minsta problem med varken tårkanaler eller andning. Orsakssambandet är betydligt mer komplext än nosens längd. Gå gärna in på Spexus hemsida (http://www.spexus.se) och läs hälsoartikeln om perser.

Att en perser skulle kunna sköta sin päls helt och hållet själv har jag aldrig hört talas om, och jag har ändå varit med rätt länge. En långhårig katt kräver pälsvård, somliga mer och somliga mindre. Det finns vissa typer av pälsar som håller sig lättare tovfria (de som inte har så mycket tät underull). Men det är ju inte någon avelsfråga, utan handlar om variationer mellan individer.

Headturners
4

Tack Solitaire , mycket bra inlägg 😎

Givet så var ju VildaVittra tvungen att lägga in reklam just här om det forumet.

Kan tänka vilka fina trådar det kommer bli på det forumet fyllda med hat, okunskap och fördomar 😟

mallabralla
3

skulle vilja säga inte bara för 20 år sedan utan tom 50 år sedan, för 20 år sedan var det få perserkatter som ens hade lång nos. ska vi hålla på och diskutera detta i oändligheternas oändligheter, trots det snart är 100 år sen man började avla fram perser så säger man ändå alltid att persern ska se ut som för 20 år sen, ta gärna en titt på hur perser såg ut 1993, inte såg dem ut som anfadern angora iaf.

är det etiskt att ens hålla djur som sällskapsdjur? är det etiskt att föda upp djur utan päls som inte kan hålla sig varma själva? etiskt att fånga in vildhästar för att sätta dem i arbete eller tvingas ridas på. att sätta ett koppel runt hundens nacke för att styra den genom stryp liknande former för att vi vill ha kontroll, blaha, jag spyr på dessa hycklande trådar.

Sajtvärd på Perser iFokus

Lovelines
2

Ja…..jag håller med er alla tre Malin , Anna-Lena o Sussi. Känns som om allt ska gå i repris om och om igen. När skall våra älskade perser få bli rentvådda från allt skitsnack. Folk pratar som mindre vetande här. På tiden att folk får upp ögonen på hur våran perser är i jämförelse med andra raser.

//Lena

S*Loveline´s Perser

www.lovelines.se

mallabralla
6

som uppfödare följer man jordbruksverkets regler och lagar, det innebär att för att få bedriva avel skall du ha tillstånd från länsstyrelsen, detta får man genom att dem kommer hem till dig och kolla så du har god katthållning och friska djur. vi veterinärbesiktigar alla kattungar och det är veterinärer som anser kattungarna som friska utan anmärkningar! har dem anmärkningar skall detta varskos till köpare och får inte användas i avel. I enlighet med sveriges djurskyddslag testar vi våra avelsdjur för diverse ärftliga sjukdomar och lägger ned stora summor på att se till så vi avlar med enbart friska djur och på sunda katter. Men det är skönt det nu finns ett forum för alla "kunniga" där ni kan sprida er kunskap, heja er, synd vi andra inte lade ner våra resurser på det istället för dyra tester och selektiv avel.

mallabralla
4

hur en artikel om extremavel öht hör hemma på en sajt som ska handla om etisk djurhållning är helt obegripligt för mig.

inte fick man heller kritisera elaka kommentarer om att man skulle strunta i sina djurs hälsa utan blir avstängd för det, men kommentarer åt andra hållet plockades snabbt bort. Inte spelade det heller någon roll att man var en av dem FÅ som förde samtalet framåt, nu är det bara likasinnade kvar i tråden.

VildaVittra
0

http://etiskdjurhallning.ifokus.se/discussions/51412b6ace12c41a0100003b-regler?discussions-1

Ni är välkomna tillbaka till forumet om några dagar, om ni följer den enkla regeln.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mallabralla
5

hur kan man begära att andra ska följa forumregler om inte sajtvärdarna själva ens gör det!

mallabralla
4

det är inte tillåtet att :

* Ägna sig åt personangrepp

jag kan inte se hur mitt sista inlägg bryter mot iFokus regler? kan du tala om för mig på vilket sätt så är du snäll?

detta var vad jag skrev, men sajtvärdens påhopp står kvar?

"jag tycker bara det är tråkigt att alla mina långa inlägg där jag sakligt har diskuterat och solitairs inlägg (som för övrigt är veterinär) glöms bort pga dem senaste inläggen, det känns som man suttit förjäves i 2 dygn och diskuterat när bara det negativa blir tilltaget :( det gör mig så ledsen.

och ville bara säga att många påhopp inte blivit borttagna som har varit direkt riktade till personer, syftar då på tex

"Det märks att du vill försvara uppfödningen av defekta djur."

"

VildaVittra
2

Var har jag hoppat på någon överhuvudtaget?

mallabralla
4

du har inte hoppat på, jag syftar till din medarbetares kommentar i inlägg #57 som var riktat till mig, det jag citerat flera gånger.

Headturners
5

#7 Kommer inte besöka erat forum igen………..

Där sajtvärdar öppet ägnar sig åt personangrepp…

Visar verkligen hur seriös sajten är, och inte tror jag den blir långlivad.

Men lycka till 😟

mallabralla
1

och jag har fortfarande inte fått något svar på vilkaforum regler jag bröt mot som gjorde att jag blev avstängd från sajten?

VildaVittra
0

#13 Inlägget var OT och förde inte diskussionen framåt utan skapade en grund för vidare käbbel.

#12 Återigen, var har jag ägnat mig åt personangrepp?

Det är tråkigt att du känner så, men ni är som jag tidigare skrev välkomna om några dagar om ni följer den regeln.

mallabralla
1

skapade en grund för vidare käbbel? jag svarade på det den föregående skrivit, jag citerar

"Grattis, jag är inte den som inte kan ändra åsikt om jag får bra argument och bevis som motsätter min nuvarande åsikt något jag inte fått här, ni vinner säkert över "fördomarna" som finns kring perser genom att resa ragg och fräsa…….. "

och mitt svar var, jag citerar:

" jag tycker bara det är tråkigt att alla mina långa inlägg där jag sakligt har diskuterat och solitairs inlägg (som för övrigt är veterinär) glöms bort pga dem senaste inläggen, det känns som man suttit förjäves i 2 dygn och diskuterat när bara det negativa blir tilltaget :( det gör mig så ledsen. "

på vilket sätt är det käbbel?

ni käbblar bra själva, herre gud det är ju ett diskussionsforum, man får nog vara beredd på att det blir mycket käbbel när man tar upp sådana frågor som ni gör, hela artikeln är ju upprörande i sig!!!!

plus åter igen är det inte du som gått till personangrepp!

Enbartmalin skrev bland andra påhopp som redan borttagits,

"Det märks att du vill försvara uppfödningen av defekta djur."

det är ett påhopp, jag sade en därefter en kommentar som tagits bort, dvs.

"det är uppenbart att du utgår från vad du sett eller hört på tv",

varpå hon skriver, 

"det är uppenbart att du sätter utseendet före dina katters hälsa"

(det har också tagits bort)

hon är Medarbetare på sajten, det är hennes kommentarer vi kritiserar inte dina.

och, du kan som moderator gå in och redigera i kommentarerna, om du inte ville att jag skulle kritisera er öppet hade du kunnat tagit bort just den biten och låtit min kommentar om att jag var ledsen för att allt jag skrivit bara glömts bort.

VildaVittra
0

#15 Jag förklarade till dig per pm varför jag inte går in och redigerar en +120 inläggstråd, det skulle ta flera timmar med min anslutning.

Jag svarar inget mer nu i denna tråd, ni har fått svar på varför jag nödgades göra som jag gjorde.

mallabralla
1

men det är fortfarande inget svar på vilken forumregel som jag brutit mot?

mallabralla
1

sedan ställer jag mig frågande till hur man kan kritisera katt och hund utställning och avel när man själv är aktiv på illerutställningar, är inte det hyckleri om något?

Solitaire
2

#16 Jag var inte medveten om att inlägg blivit raderade förrän jag var inne för någon timme sedan och tittade i tråden. Nu har jag givetvis inte läst allt som Malin (mallabralla) skrivit, men med min kännedom om henne har jag verkligen svårt att tro att hon skulle ha uttryckt sig på ett sätt som kan motivera att du tar bort flera av hennes inlägg. Hur kommer det sig i så fall att det finns andra inlägg som får stå kvar i tråden, som innehåller varierande grad av påhopp på andra skribenter?

mallabralla
8

det är uppenbart att moderatorerna vill ha en sida där dem kan vädra sina egna åsikter, där hemma slakt och uppfödning av foderdjur är helt ok, att hålla burdjur och föda upp sådana/ställa ut är nemas problemas och skall inte ifrågasättas. och som inte klarar ta den självklara diskussion som blir till följd efter en minst sagt osaklig och enligt mig byggd på eget tycke skriven artikel.

Erna
4

Dessa typer av kristiska och negativa forum brukar inte bli långlivade, så hav tröst.
Dessa forum ersätter forna tiders skvaller och sladder om grannarna.

Givetvis bör det finnas någon som debatterar djurens väl, men inte för att hoppa på enskilda. F ö vet jag att det finns flera hundraser som inte kan andas ordentligt, så varför kritisera persern som är mycket sundare?

Jag vill påpeka (för hundrade gången?) att dagens perser är mycket sundare än för 20-35 år sedan.

Yamacatos Perser & Exotic

Uppfödare sedan 1977 (36 år)

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

enbartmalin
0

Jag vill inte starta mer tjaffs oss emellan utan endast få lov att försvara mig.

Mallanbrallan.
1) Ditt och mitt påhopp har du omformulerat här inne en aning, inte rättvist. Jag borde knipit igen och inte svarat på ditt från början, jag ber om ursäkt för det. Det var jag som gick till sajtvärden själv och påpekade att jag gått över gränsen i den tråden.

2) Jag har inte någonstans kritiserat utställningar, varken hund eller katt.
Jag har tagit upp skönhets avel, det är allt.
Jag har även skrivit, mer än en gång att jag inte har koll på katt utan hund och att jag endast kan jämföra med den, en avel jag är helt emot(Åter igen, på hund).

3) "det är uppenbart att moderatorerna vill ha en sida där dem kan vädra sina egna åsikter, där hemma slakt och uppfödning av foderdjur är helt ok, att hålla burdjur och föda upp sådana/ställa ut är nemas problemas" - Vem av oss föder upp burdjur och ställer ut?
Det diskuteras för fullt om slakt och uppfödning av köttdjur där allas åsikter är med, både för och emot.

Återigen, jag ville skriva för att få försvara mig, inte för att vi ska käfta här med. Ber återigen om ursäkt om jag förolämpat dig, men din kommentar gjorde mig tyvärr arg och jag skrev på med den känslan.

Hälsningar Malin

mallabralla
1

då kommentarerna togs bort kan jag inte fullt citera dem, har inte tillgång till dem, kan bara citera den jag fick varning om.

har du lust att delge dem rätta citaten?

min kommentar skrevs också i vrede efter din kommentar att jag skulle vilja försvara avel på defekta djur.

du vävde in ditt eget tyckande om en specifik avel och indirekt då också ett påstående att jag avlar på defekta djur, vilket du omöjligt kan veta, du har aldrig träffat mig eller mina katter. varpå jag då säger (eller dyl) att det är uppenbart du utgår från det du sett på tv och i tidningar. jag menar med andra ord att du omöjligt kan ha besökt varenda uppfödare och träffat varenda (i detta fall mops) med andra ord har du sett ett program och träffat en och annan individ och därefter bildat dig en uppfattning. jag har inte skrivit någonstans att jag försvarar avel på defekta djur, jag är mycket mån om mina djur. att man anser att avel på vissa raser är fel och att det är ok på andra har jag försökt förklara att det är hyckleri för mig då alla avlar efter en rasstandard, ställer ut etc, vi råkar bara ha fallit för olika raser men alla uppfödare oavsätt ras strävar ju mot rasstandarden, så att hävda den ena bättre än den andra är fel för mig. jag köper hellre att man är emot ras avel helt och hållet.

det jag ville få sagt i den diskussionen om mops (oavsätt vad jag tycker om rasen för jag är opartisk vad gäller alla raser) är att majoriteten av mopsuppfödarna vill sin ras väl och avlar för bättre hälsa och att säga att dem inte gör det är falskt. det är så mycket propaganda program där man släpar fram dem allra sjukaste djuren inom en ras och detta får stå för normen inom rasen och jag tycker det är orättvist att det alltid är dem som skall synas och höras och inte dem alla friska individer. man kan heller inte dra slutsatser om olika raser som man inte är insatt i, att säga att bara för plattnästa hundar har problem så måste även katterna ha det. avel är mer komplext än så.

jag är alltid mycket tålmodig i diskussioner och respekterar andras åsikter vilket jag också sa flera gånger. Men när någon drar en slutsats att jag vill försvara defekta djur (defekta djur enligt dig) då har man gått över gränsen. den enda kommentar jag skrev som med rätta skulle tas bort var den att jag tyckte det var uppenbart du fått din info från media, men är det också inte sant?

att jag sedan blev avstängd för att jag skrev jag blev ledsen för att en person skrev hon nu gav upp om diskussionen om rasen pga några provocerande inlägg efter allt jag skrivit tyckte jag, och tycker fortfarande var obefogat. jag var där och tog diskussionen för jag tycker det ska finnas ett motstycke till dem negativa kommentarerna, inte för att käbbla. Om man som perser uppfödare inte deltar i diskutionerna får vi höra att vi istället stoppar huvudet i sanden och inte vill diskutera problemet. här var jag villig att diskutera och jag tom sade att ögonproblem är ett fakta. men jag blev avstängd och det indikerar för mig att ni inte vill diskutera detta utan att tråden var till för att vädra negativa åsikter om plattnästa raser.

känner också att jag behöver få förklara därav mitt långa inlägg.

det gör faktiskt ont att bli anklagad för att inte vilja sina djur väl!

ursäkten är godtagen

mallabralla
1

du är väl aktiv inom iller utställning, även om du själv inte ställer ut så stödjer du estetisk avel genom att delta eller besöka utställningar, för att svara på vem som ställer ut burdjur. och att säga att utställningar är ok med inte skönhetsavel, det går emot varandra då utställningar är just skönhetstävlingar och genererar till skönhetsavel.

obs, jag tycker inte det är fel med burdjur etc men jag anser man måste tänka längre innan man dömer andra.

enbartmalin
3

Nu blev det mycket, ha tålamod(Jag är dyslektiker).

Du skrev från början "det är rätt uppenbart att du inte är så erfaren mer än det du läser eller ser på tv" - Detta tar jag som att du nedvärderar mitt intellekt i hundvärlden, och jag tror det var menat så också då du var arg när du skrev det inte sant?
Mitt inlägg är helt väck tyvärr, men jag gick över gränsen, jag vet.

Du försvarade Mops avlen, något jag är mer insatt i än du förstår. Så ja, du försvarade defekta djur. Det kan jag inte ta tillbaka, för jag anser att mopsen är ett defekt djur, lika som jag tycker att utställnings schäfern är defekt. Det handlade inte om din avel på dina djur utan just Mops. Jag har sett "friska" mopsar och "dåliga" mopsar och röntgen på båda.

När det gäller utställning iaf på hund och iller(Katt har jag fortfarande dålig koll på) Så är det inte alltid utsidan som avgör, utan användnings området.
Inom hund beror det helt på rasen, det finns raser som ska se ut efter vad dom är ämnade till, alltså inget med skönhet. Det finns raser som ska komma in och se ut som dom gör varje dag, inte snoffsas till.
När det kommer till iller så får du avdrag för defekter, det handlar inte bara om utseende utan mycket om hälsa och att illern ska vara sund.
Iller är INTE ett burdjur. Dom ska leva som dina katter gör(Nu antar jag att dina katter går lösa i ditt hus?).

Jag vill även tillägga att jag absolut förstår eran irritation och upprördhet, absolut.
Om någon ifrågasatt min djurhållning, (vilket det finns och det kommer det alltid finnas oavsett hur man sköter sina djur då det alltid kommer vara någon som anser din skötsel är fel, för folk tycker olika) då blir jag också sårad. Man gör det man tror sig veta är bäst för sitt djur.
Jag har aldrig egentligen gått rakt på persern i sig då jag faktiskt vet ytterst lite om den, jag har endast jämfört uppfödarna. Jag har undviket ordet JAG VET när det kommer till perser och uppfödningen.
Jag tänker inte heller gå in i diskussion med er om perser så länge jag inte sett en hel del studier, röntgen och veterinär utlåtanden.
Sen vad jag tror är en annan femma, men i det här fallet vet jag inte.

Hälsningar Malin

mallabralla
1

det var ett långt konkret och bra inlägg, något att ta på och diskutera om, även om vi nu inte skall fortsätta denna diskusion men jag anser det viktigt att reda ut saker då jag ogillar missförstånd.

jag nedvärderar inte ditt intellekt inom hundvärlden utan min kommentar var endast baserad på hur du uttryckt dig tidigare i diskusionen, du kom inte med något konkret (i mina ögon) som stödde det du sa. jag har aldrig försvarat rasen mops och tänker heller inte göra det. jag diskuterade med en annan som sa att det inte fanns några restriktioner eller önskemål på att avla sundare hundar inom aveln. och då påvisade jag bara sanningen, att det visst finns det. jag lade inte in några egna värderingar i det hela utan lade bara fram fakta, sedan har jag noll erfarenhet av mops så om dem lider eller inte vet jag inte, men att man inte önskar sitt djur lidande är vad jag försökte säga.

hänger du med mig?

Jag vet att iller inte är ett burdjur, jag buntade bara ihop gnagarna i ett gäng, kanske lät som jag syftade på illern.

Inom kattvärlden är det i sådana fall som inom iller världen, defekter är diskvalificerande, funktionshinder är diskvalificerande. en katt som inte kan andas skulle inte bli premierad på en utställning utan tvärt om bli sågad av domarna (det händer) underbett eller andra defekter är rent diskvalificerande. så det är inget man avlar hej vilt.

som sagt, är inte insatt i hundvärlden och försvarar inte folk som avlar på djur som lider, men jag ville framhäva att det inte allmänt är så att man tycker det är ok att hunden/katten inte kan gå eller andas eller fungera som den ska och arbetar aktivt för att göra respektive ras sund, att säga dem bara står och tittar på och avlar hur som hälst utan mista tanke på defekter är fel och därför lade jag upp länk till tex mops RAS deklaration som innefattar just undersökningar och statistik för att komma till rätta med problemen. sedan om man anser att det är oförsvarbart att avla på ett djur som ligger i riskzon och som man ens måste arbeta med för att den ska bli sund, det är en annan sak och den diskusionen har jag inte och kommer inte heller ge mig in på.

hoppas du förstår och att vi kan lägga denna diskusion bakom oss nu

enbartmalin
1

Jag tror vi ser väldigt olika på saker och ting, vilket är helt ok.
Men jag tror vi förstår varandra bättre nu och även om vi inte är överens så har vi nog missuppfattat varann mer än vi egentligen är på olika plan.
Invecklat? Japp. :P

Ps, iller är inte gnagare utan carnivor som hund och katt ;)

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Tillägg:

Vill absolut inte ni ska sluta vara inne på etisk djurhållning, alla åsikter behövs i det forumet, utan olika åsikter kommer man aldrig fram till något vettigt eller lär sig något nytt.

Vi måste bara hålla det på rätt nivå utan påhopp från Medarbetare när diskussionen blir för het ;)

Hälsningar Malin

mallabralla
0

japp, det blir invecklat när man diskuterar med flera samtidigt i samma tråd, ibland vet man inte vad som är ämnat till vem etc.

Illern tillhör väl mårddjur? jag menade iller och gnagare ;)

enbartmalin
0

#29 Illern är ett mårddjur, helt rätt. :)
Familj, mårddjur
Ordning, Carnivor (Som hund och katt)

Hälsningar Malin

Solitaire
3

För min del kommer jag inte att skriva något mer på forumet Etisk djurhållning. Tonläget där är överlag aggressivt och inte konstruktivt. En person kontaktade mig via PM och berättade att hon mer eller mindre blivit hotad efter att inte ha delat vissa personers åsikter.

VildaVittra
0

#31 Då tycker jag du ska säga åt denna att kontakta mig. Hot är inte okej.

enbartmalin
0

#31 Då bör man ju vända sig till oss och inte till dig? :)
Självklart är det inte acceptabelt.

Hälsningar Malin

VildaVittra
5

Då jag sett att ni lugnat ner er har jag valt att låsa upp era skrivrättigheter. Så nu är ni välkomna att skriva på forumet om ni önskar.

Solitaire
1

#34 Vem är det du vänder dig till?

VildaVittra
0

#35 De som fick sina skrivrättigheter indragna.

dramaQ
1

Och där fick man skrivförbud på etisk djurhållning i fokus, för att den etiska sajtvärden blev sur för att man inte tyckte det var etiskt att hon lät vattnet frysa till sina höns.
Men vad bryr sig jordbruksverket om det? 😂

/D

VildaVittra
0

#37 Logga ut så kan du läsa mitt svar till dig.

Du var inne i regeltråden och svarade, men lyckades inte läsa den enda regel forumet har? Konstigt.

mallabralla
0

aj då!