Man blir bedrövad
Annonserade ut vår lilla blåsköldpadda på blocket och fick kontakt med en ung tjej i Sundsvall. Hon hade en perserkattunge som var ca fjorton dagar äldre än vår och sökte en kompis till henne. Vi pratade i telefon och jag frågade vem som fött upp hennes katt och fick till svar att det var någon som hade en hona och en hane och tagit en kull för att testa. Frågade också vilken färg katten hade och det var en sköldpadda. Kändes helt perfekt för lilla Garbo så hon fick köpa kattungen.
Då familjens äldsta dotter med familj bor i Sundsvall så kom vi överens om att vi skulle leverera katten (och samtidigt hälsa på dottern).
Så i lördags när vi kom till den nya ägaren var det första vi såg en söt och nyfiken liten bruntabby. Jag sa ju direkt att det här är ingen sköldpadda - det är en bruntabby. Tjejen såg mycket förvirrad ut. Jag frågade om katten verkligen var registrerad som sköldpadda och fick till svar att hon inte visste för hon hade nyligen skickad in papperen till Sverak!!! (sic). Och då gick jag ju igång ordentligt (har en tendens att göra det när jag kommer i kontakt med allt som luktar lurendrejeri i kattvärlden). Jag och maken förklarade för den stackars tjejen att det bara är uppfödare som kan regga osv osv. Att allt måste gå via en kattklubb.
Nu var tjejen så stressad att hon bara kom ihåg förnamnet på "uppfödaren" och inte visste hon vad det var för papper hon hade skickat till Sverak, men förhoppningsvis var det ägarändring. Något köpekontrakt hade hon inte sett. Hon hade hittat katten på blocket och betalat 4.000:-. Det är bara att hoppas att katten är vaccinerad och id-märkt. Hon är i alla fall utan tvekan rasren med något lång näsa.
Jag tycker att det är bedrövligt hur folk som är nya inom kattvärlden kan bli så grundligt lurade av oseriösa s k uppfödare. Som tur var kommer lilla Garbo att få det bra, det såg vi. Det fanns ett stort klätterträd och var välordnat för katterna och tjejen var hur gullig som helst. Hon fick en bra kam och riktiga instruktioner om pälsvård av mig så det blir nog inga problem. MEN jag känner mig fortfarande upprörd å hennes vägnar för att hon har blivit så blåst. För katten kommer ju aldrig att bli reggad och 4.000:- för en huskatt är ju helt uppåt väggarna.
Kerstin i Umeå
åh så tråkigt! hon är säkert jätte glad och nöjd över sin katt, men som uppfödare ser man ju rött när folk "förstör" för seriös avel. tur hon har dig som kan guida henne!
Sajtvärd på Perser iFokus
Det är därför som jag anmäler alla annonser där det inte står att de har stamtavla och mailar annonsören.

Oj vad mycket lurendrejare det verkar finnas…
En annan sak är väl oxå att det är inte bara oseriösa människor som lurar sina intet ont annandes köpare, det finns historier som visar att även uppfödare som hållit på länge swer sin chans och lurar köparna, då kommer väl strypnödigheten fram ordentligt 🤮
//Rita
Det finns "rötägg" överallt. Skillnaden är att en "gammal" uppfödare som luras får sitt rykte och faller till slut själv i gropen😉.
Dessa säljare som gör som TS berättar om kommer tyvärr undan…..alldeles för lindrigt…och dom bli fler och fler….Man kan ju undra varför..beror det på att folk inte bryr sig eller är de för snåla och lata för att starta en seriös uppfödning med allt vad det innebär….eller är de avstängda??
I det här fallet verkade ju de som sålde kattungen inte ens ha elementära kunskaper. Om man inte ser skillnad på en sköldpadda och en bruntabby är det illa😞.
Kerstin
Då får man vara glad att tjejen iallafall verkade ha bra hand om katterna nu :)