70 omhändertagna perserkatter!
Se artikel:
http://www.smp.se/article/876256_101-0-0-0 src="http://hittekatter.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
70 perserkatter omhändertagna utanför Växjö. Läste detta i en tråd på hittekatter.ifokus och tänkte att det borde ju stå här med, men jag hittade inget när jag sökte så jag lägger in det själv.
Kanske att någon/några här vill hjälpa en eller flera av dessa stackare?

Fruktansvärt va folk kan göra…Va fint att du skrev om det här…
Hoppas nån har plats för de små liven

Ja, det är vidrigt med dessa djursamlare. Det verkar vara någon typ av sjukdom eller åtminstone stört beteende. Det vore bra om "djursamlare" åtminstone kunde bli ett starkare begrepp om inte en diagnos. I vilket fall kan man inte hålla på och mesa som de gör nu. Att myndigheterna lät det gå så långt innan de ingrep!
När samma sak hände i Mjölby omhändertogs inte katterna trots att de var ca 35 st och levde i sitt kiss och bajs :(
Man ska inte dalta med djursamlare! Den är djuren som får ta smällen.

Herregud säger jag bara! Man blir ju helt???Men hur kan man liksom? Det som är e´ju att man har ingen aning om vad dessa kissar bär på, kan ju ha allt möjligt i kroppen som kan smitta ner ens katteri, ledsamt behöva tänka så alltid, men man kan inte ta in en katt som kan ha sjukdomar och anat hur gärna man än skulle vilja ju
Sen så känner jag begränsning i mitt katteri, jag vill så hemskt gärna ha kvar egna avkommor en dag om jag skulle få någon. Men som sagt detta med sjukdomar är det som får mig stoppa vara stödhem eller annat så länge jag har min uppfödning.
Hoppas verkligen det finns någon som kanske kan tänka sig ta emot en katt el fler som ingen uppfödning har. Här hade man verkligen gjord en insats i att hjälpa.

#3 Förstår att det är extra känsligt när man har uppfödning, men kan man inte testa för de flesta sjukdomar? Sedan kommer ju katterna ha suttit i karantän och varit undersökta innan de flyttar. Men jag antar att du har mer koll än jag på detta med uppfödning och sjukdomar :)
Det slutar aldig,detta med djurmissbrukare så länge inte denna sjukdom tas för vad den är.Har träffat på många under årens lopp,dessa människor är verkligen sjuka,jämnförbart med vilken missbrukare som helst.
Var på en kurs som Helena Pekkala (katt&hundpsykolog) höll i,bla.togs detta upp med djurmissbrukare,det visade sig att en fd.djurmissbrukare satt med i kursen,hon berättade hur hon var då,och hur hon kom till insikt hur fel det var.Hon upplevde en djup ånger och fattade inte hur hon fungerat.
Dessa människor tycker att de uppfyller allt var djuren begär,oftast mest kärlek och go´s och tyvärr mindre av skötsel och omvårdnad.Det har oftast visat sig att dessa har fått väldigt lite kärlek själva som barn och att de även kan ha ett annat missbruk tillsammans med djurmissbruket.
Tragiskt är ju att det är levande varelser som inte kan säga ifrån som drabbas
Jag försvara inte kattägaren på något sätt men oftast ligger stora personliga tragedier och missbruks bakom händelser som denna.
Hoppas det går att hitta uppfödarna eller nya hem till alla katter, vet någon var alla katter är nu?
Den senaste veckan har det uppdagats två kattsamlar hem där katterna inte har haft det bra, undrar hur många mer hem av den typen som finns dolda ute i landet?
det gör ont att läsa
men när det har kommit ut i massmedia så får de nog hem

Hmmmm….. dessutom är det en massmediatråd. Hoppas att alla katter får det bra.

#5 Ah, intressant med en "nykter" djursamlare/djurmissbrukare (inte hört ordet förut, men det passar ju utmärkt) som berättar. Bra att det tas upp i kurser också!
#6 Jo, visst är det synd om dessa människor såväl som djuren. De behöver hjälp.
I artikeln står det " Nu är katterna utplacerade på kattpensionat och några finns på Växjö djursjukhus, mest för att där finns plats åt dem." Jag läste fel först, läste katthem, inte kattpensionat.
Har svårt att tänka mig att uppfödarna skulle kunna göra så mycket. Förmodligen har det varit massor av okastrerade katter där som förökat sig hej vilt, så det är säkert bara ett fåtal från uppfödare och en himla massa inavel :/ Men kanske att de skulle kunna ta tillbaka "sina" katter åtminstone.
Jag tycker jag läser alldeles för ofta om kattsamlare på hittekatter.ifokus. Både sånt som kommer upp i media och grannar eller bekantas grannar osv.
#7 Det ryktas tydligen om att de fått in 20 intresseanmälningar, vilket ju är kanoners, men det är ju 70 katter, så det gäller att de kommer in mer än så ändå.

Vill bara säta att fallet i Mjölby känner jag till mycket väl. Det som har hänt är en personlig tragedi som gjort att tillvaron kollapsat på en extremt kort tid. Tillsammans med berörd persons klubb har man inlett ett sammarbete för att få ordning på situationen. Något som jag vet att den berörda efterlyst hos sin tidigare klubb i våras men som då inte agerade.

#10 Nåja sen i våras…..Det har fötts minst 4 kullar renrasiga och ett okänt antal blandraskullar dock minst 2 sedan dess.Det rimmar illa med att hon skulle ha bett om hjälp redan i våras.Det finns inga ursäkter eller bortförklaringar som är okej,till att man ska hamna i en sådan situation.Det gäller att inte samla på sig mer katter än man kan klara skötseln av.

Det är FRUKTANSVÄRT!!!
HUR kan någon ö h t utsätta sina katter för ett sådant liv? Ofattbart! Jag menar, VARFÖR i hela friden omplacerar man åtminstone inte sina katter om man nu inser att det inte längre fungerar av olika skäl (missbruk, psykisk sjukdom, ekonomi som rasat samman, etc..) - så att katterna iaf får ett drägligt liv…..eller kastrerar dem iaf så att de inte förökar sig okontrollerbart. 
Och VARFÖR är det inte fängelsestraff på att vanvårda sina djur allvarligt????????? Varför är det så lam lagstiftning när det gäller våra älskade djur - de är ju nästintill rättslösa!! Sedan vore det ju samtidigt fel att någon får fängelsestraff om det handlar om "grövre" psykisk sjukdom, så det är inte lätt.
Lider med katterna!!! MYCKET!
Funderar allvarligt på att vara stödhem åt iaf en eller två, men jag är livrädd för att få hem sjukdomar till mina pälsklingar……det får liksom bara inte hända!! Om vi alla tog en eller två av katterna och var stöhem åt dem så länge, så hade vi ju hjälpt många av dem…….men, det ÄR ett problem med ev. sjukdomar som de säkert har när de levt i misär…….*suckar tungt*

#11 Som sagt jag vet att personen bett om hjälp i våras för att reda upp situationen då blandisarna dök upp. Utan någon respons från dåvarande klubb. Sedan är det saker som har hänt under sommaren som gjort att tillvaron kollapsat. Miljö och hälsa har vid tidigare besök tydligen (obs hörsägen) inte haft något att klaga på. Jag tycker personligen att vi slutar denna hetsjakt på berörd person så att h*n i fred tillsammans med sin klubb ska få reda upp allt. Huvudsaken är trots allt att katterna ska få det bra oavsett vart de hamnar. Angående renrasiga kulla som fötts är inte fyra st något märkligt bara det finns tillstånd till att ta tre eller flera kullar hos miljö- och hälsa i den berörda kommunen.

Ja jag är väl den som inte vill öpnna munnen utan veta bakgrund, tragiskt bara att det ska gå så illa. Men det snackas så mkt ändå i denna världen så det räcker till. Jag vet redan om denna händelse innan jag hinner öppna datorn, och så är det ju i kattvärlden. Jag kan förstå att man blir ledsen och irriterad när man hör, att man då vill prata om det.Men jag tror som Ingela säger.personligen att vi slutar denna hetsjakt !
V hoppas personen får hjälp att reda upp allt!
# 13 14 Mycket bra skrivit! Jag vet inte vem just denna uppfödare är men har upplevt liknande fall genom åren.
Jag kanske är naiv men jag tror inte någon gör så här av illvilja, alla kan hamna en kaotisk situation som gör att saker gå över styr.
# 12 De anledningarna du skrev i ditt första stycke är tillräkliga för att inte ha förmågan att reda upp en situation, tyvärr.

Ush o fy. Får ont i magen när jag ser sånt här=(=(
Stackars djur=( Hoppas ändå de löser sig så dom får de bra allihop. Känns ju ändå skönt att nåt sånt här upptäcks o får ett stopp.
Önskar att jag själv kunde hjälpa några men vågar inte=(

#10, 14, 15 etc. Personlig tragedi eller inte, man behöver omhänderta katterna bums om de far så illa som att de går omkring i kiss och avföring och inte får ordentligt med mat. Sedan behöver människan hjälp med sin situation. Det är bra att klubben nu går in och hjälper till, men MoH skulle inte lämnat kvar katterna där. Det stämmer inte överrens med vår djurskyddslagstiftning.
Blir lite beklämd av att vissa här verkar tycka att man ska lämna dessa människor ifred och låta dem reda upp saker själv tillsammans med en kattklubb. Det här är något som angår alla djurvänner och framförallt de myndigheter som ska upprätthålla djurskyddslagen. Vi får inte blunda och titta bort förrän varje katt har det bra. Och vi får absolut inte hålla vanvårdare av detta slag om ryggen oavsett orsaken till denna vanvård.
#13 Det stod i artikeln att de gjorde inspektion för några år sedan utan så mycket att klaga på.

#17 Jag känner personen ifråga och vet att de var där i början på sommaren. Eftersom jag känner den som berörs vet jag också hur h*n mår och det är pest. Det är därför jag går ut och ber er sluta denna hetsjakt. Och sedan ska man inte tro allt man läser i tidningar.
Jag tycker inte att katterna hålls på ett bra sätt ( om det är så som det stod i tidningen) men jag tror inte det gagnar någon med den hets och förtalsjakten som är på div. mailinglistor och forum.
Jag tycker synd om katterna, men mår mer illa över alla som slår sig för bröstet och talat om sin förträffliga djurhållning samtidigt som man med kraftfulla ord talar nedlåtande om ägaren till katterna.
vad är detta för människor igentligen jag bara undra
dom skulle själva få ha det så här
vilka människor altså
hrmmmfff

#18 Bra att du försöker dämpa detta måste vara ett förskräckligt öde för både människor och djur.

#17 Jag har inte sagt det är okej att djuren mår illa el far illa. Men jag skriver att jag inte tycker man ska hålla på snacka förrän man vet bakgrund till varför sånt här händer, detta innebär inte jag anser djuren ska må dåligt el fara illa. Jag hoppas helt enkelt det löser sig för katterna, att både de och uppfödaren får den hjälp de behöver. Ni måste kunna ta till er det KungBores skriver också, hon vet ju vem personen ifråga är. Alla kan vi fara illa och inte klara tänka klart om man då är mkt sjuk. Så snälla försök att inte ha hetsjakt på personen, detta är nog tillräckligt jobbigt som händer för dem alla nu, mkt ledsamheter.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jag läste att alla katterna är placerade nu och det är ju skönt att det löste sig så pass snabbt,

#18 och #22 Vad spelar det för roll vad bakgrunden är?
Liksom om det skulle finnas nån "vettig" förklaring att det då skulle vara acceptabel?

#25 Det är tragiskt det som hänt i båda fallen. Men att hänga ut någon på forum och diverse mailinglistor gör inte situationen bättre, tvärtom. Som jag skrivit tidigare så är huvudsaken att katterna får det bra men också för att människorna som drabbats ska få den hjälp som de behöver för att må bättre.

"Döm aldrig en främling innan du gått en mil i hans skor" Ett gammalt osrdspråk Det är faktiskt det vi människor är riktigt bra på. Ända gången det är tillåtet är om vi drabbas själva av vederbörande. Men då är det mer bitterhet och besvikelse ha det gått och var rädda om varandra nästa gång kan det vara någon annans tur och vem vet ingen

Det kan hända att jag fullkomligt missuppfattat detta. Men på vilket sätt är detta en hetsjakt? Ingen vet namnet på personen som lät detta hända. Så det drabbar inte personen att det diskuteras här eller på andra forum. Trådskaparen ville inte att ni skulle börja prata om ägaren, utan kanske hjälpa dessa katter.
Sedan så förstår jag inte varför fokus går från katterna som lider till ägaren som råkat illa ut. Som om inte 70 olika själar lidit på grund av henne/honom.
Det är inte så svårt att hjälpa. Katterna får uppenbarligen hjälp från veterinär och andra. De får säkert vaccineringar, avmaskningar och hälsokontroller. Förhoppningsvis så blir de även kastrerade. Det är enkelt att låta den kisse man vill hjälpa att vara i ett eget rum en tid, ifall det känns tryggare.
Vår förening tog hand om 13 extremt vanvårdade perserkatter. De fick jourhem, all vård som behövdes och de flesta fick stanna i hemmen, trots att de var uppfödare. Och de här perserkatterna hade jobbiga sjukdomar, som ringorm, skadat öga som fick opereras bort och så vidare. Men alla kastrerades och avlades inte på. För deras "arbete" var över. Nu skulle de bara njuta av livet i all deras framtid. Och de har de gjort. Så varför lägga energin på att försvara ägaren med sina problem, och inte katterna som lidit. Och varför inte ta hem en kastrerad perserkatt som varit i karantän?
Och alla här är välkomna att vandra en dag i mina skor. Det är inte en vacker värld som kommer att öppna sig. Utan en värld där katter lider av vanvård, svält, skador och annat. Men sedan får ni även se katter som snart mår bra, och slutligen får nya underbara hem. Som de perserkatterna som förenngen räddade. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

#28 Jag har vandrat i dina skor många år innan min uppfödning. Det är tragiskt se dessa katter som far illa, det är ingen som tycker annat ovan heller.
Om du tror att ingen vet vem denna personen är idag så tror du mkt fel, ryktet sprider sig värre än en skogsbrand.
Själv känner jag inte personen alls, och därför vill jag inte uttala mig om något, men det blir lätt häxjakt bland uppfödare mot varandra i denna världen, och det kan vara vad som helst som händer i ett katteri som man inte kan rå för, en katt som får en sjukdom el annat så finns de som gnuggar händer och sen ringer en så ringer den andra en annan osv osv, helt plötsligt har du kanske 10 olika sjukdomar som varken du själv som uppfödare visste el din veterinär.
Det vi ville säga va sluta med hetsjakt, ingen vet bakgrunden t allt som händer.
Det är inte fel att tänka på både katter och uppfödare i detta läget, jag hoppas verkligen katterna får kärleksfulla hem.
Att du sen anser vi ska öppna våra hem för en av katterna som kastrater kan jag förstå, men jag tror de flesta har fullt upp med sina egna kastrater, och i vissa av våra hem accepteras inte en annan vuxen individ, inte mitt, då får jag flytta på min kastrathane, och sen ska plats finnas.
Karantän räcker för vissa sjukdomar som syns, men det finns de som inte syns.
Tror ett hem i lugnare miljö än en uppfödning är bästa miljön då katten behöver lugn o ro mkt omsorg o kärlek och tid

Jätte bra kittentotts precis så är det. Vet ej vem denna person är, Det här handlar inte om att ta parti för djuren,utan gotta sig i missären för att hävda sin egen präktighet. Där förmodlingen både djur och människor lider. Uppfödare är inte rätta platsen som skrivs ovan. Vi har ansvar för de vi har och de vi tar på oss. Så de är fel miljö. Tror vi flesta har sett elände vid något tillfälle i livet, men kan i alla fall inte dömma här i denna situation. Det blir ett gotteri som blir ovänligt utan något gott. Människors öde är också viktigt de är ju vi som ska ta hand om djuren. Jag har jobbat idiellt på flera områden hela mitt liv så jag har nu tagit ledigt.
Känner att jag måste skriva något….Inget namn har nämts på uppfödaren/uppfödarna det handlar så det här med att hänga ut personerna det gäller kan väl ifråga sättas. Sen att majoriteten av oss som uppfödare förstår vilka det handlar om utifrån det som står i media är ju en annan sak.
Det som gör det hela viktigt att uppmärksammas är ju bla de kostnader som följer för myndigheter, frivilliga organisationer osv. därför tycker inte jag det är fel att uppmärksamma sådana här fall, även om man inte personligen kan ta hand om katterna så finns det andra sätt att hjälpa, exempelvis genom att skänka en slant eller om man har möjlighet sin tid i form av hjälp.
Att det sedan ligger personliga tragedier bakom en del av fallen är mycket tråkigt. Men i en del fall av det som kommer till kännedom har saker tydligen gått väldigt långt och under en längre tid, nu säger jag inte att det är så i just de här två fallen för jag känner inte någon av dessa personligen.
Jag tycker själv att man måste kunna diskutera saken som sådan, och då menar jag när saker och ting urartar hos djurägare och djuren blir lidande, vad kan man göra för att förhindra att sådant här uppstår? Vad har uppfödarnas klubb för möjligheter att ha insikt i olika katterier? Hur följer kommunen upp de tillstånd de delar ut för att bedriva kattuppfödning? osv.
Och som uppfödare har man ett ganska stort kontaktnät, vilka av dessa personer har insyn i hur man har det? Nu menar jag inte att man ska "kontrollera" till överdrift men själv skulle jag reagera om jag skulle komma i kontakt med en sådan situation där det verkar som om personen/personerna tappat kontrollen, genom att ha allt för många katter, som får föröka sig utan kontroll, där det är uppenbart att djuren mår dåligt och kanske även djurägaren. Vad gör man i en sådan situation? det är väl en fråga som vi alla kan ställa oss, inte bara som uppfödare utan som medmänniskor?
Sen har vi ju alla olika syn på hur våra katter ska skötas m.m. Vad är egentligen godtagbart? Tar nu följande som exempel: En del tycker det är grymt att ha en avelshane avskild från honorna men där tycker jag det handlar om hur detta går till; utrymmet katten vistas i och under hur lång tid - ett rent och fräscht rum med möjlighet till aktiviteter, fönster, mat/vatten och en ren låda och framför allt social kontakt och omvårdnad. Vår egen hane har eget rum men han är inte alltid där + att vi har datorn där så han får mycket sällskap, en av kastraterna håller också gärna honom sällskap, men ibland är det löphonorna som får vara avskilda så han kan gå lös när vi är hemma. Detta kan väl beskrivas som en bra tillvaro? Jämfört med om en hane sitter i ett skitigt utrymme utan fönster och med mycket lite social kontakt år ut och år in…
Så att istället för att prata om "häxjakt" och diskutera just specifika fall så kanske man ska se till det som frågan egentligen handlar om, vad kan vi göra för att förhindra att sådant här uppstår? Hur kan vi hjälpa varandra?
/Lotta
/Lotta

Blev för mkt för mig!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#33 Det här visar ännu en gång hur dålig koll Länsstyrelserna har på personer med djurförbud, och hur liten betydelse ett djurförbud har. Om jag förstår saken rätt så har den här kvinnan dessutom bott kvar inom samma geografiska region. Obegripligt att inte Lst där hade koll på henne, och hur hon efterlevde sitt djurförbud. Görs det inga uppföljningar alls?

Ja hur det funkar med djurförbud har jag funderat flera gånger förr.
Har ingen anknytning till detta men det har förekommit i min region tidigare.Både bland katter och även andra djur.
Faktum kvar står-den som hamnat i denna situation mår ju inte bra.När de då kan börja om att samla på djur igen utan att nån hinner reagera innebär att det blir en överj-lig situation igen.
Men när ingen hinner sätta stopp blir det ju kaos.Åhhhh vad detta är hemskt!😢
De har ju tyvärr dragit ner på sina uppföljningar,det heter ju att de har effektiviserat..haha! *ironi* det är vad det är. Djurmissbrukare har ju ofta andra missbruk,men det borde finnas samma hjälp att få för djurmissbrukare som vilket annat missbruk som helst. Det är för *j* som det är nu.
#36 Ja, jag hade nyligen kontakt med Lst i ett annat djursamlarärende och fick då klart för mig hur litet koll de faktiskt har på de här människorna. Det räcker med att en djursamlare flyttar från ett län till ett annat för att frågan helt ska tappas bort, även om det finns djurförbud.
Precis som du säger är det fråga om missbruk, och de här människorna är ju ofta i behov av hjälp och stödåtgärder. Skandal att ingen tycks ta ansvar för helheten.
Känns som att ett djurförbud inte betyder nånting om det inte följs upp. 😮