Importera från Tyskland??
Är det någon som vet hur detta går till?
Vad ska man tänka på ?
Vad krävs från mig här i Sverige?
När kan man få hem den..ålder osv?
Speciellt intyg?
Speciellt chip?
Vaccinationer?
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Katten ska vara rabiesvaccinerad med godkända titrar så den blir över 7 månader. Den ska ha EU-pass, vara avmaskad.
När katten kommer ska den reggas över i ditt förbund, man skickar in stamtavla o transfer o importhandlingarna.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Ja jag har importerat en hane från Tyskland, och jag tror du fick med allt. DEN MÅSTE ÄVEN VARA CHIPPAD.
Katten ska vetrinärs besiktas innan den flyger, vetrinären ska godkäna att katten är frisk o klarar av att flytta.
Min katt var även pkd-testad.
Det får inte gå mer än 10 dagar efter man har avmaskat katten tills den ska åka till Sverige.
jag fick även besikta om min katt här i Sverige innan jag fick försäkra den.
Glöm inte att Glöm inte att certifikatet från cfa ska med, som visar att katten är registrerad, så du kan få en ny svensk stamtavla på katten.
Hmm,,tror jag fick med allt som jag fick göra nu, när jag importerade.
En sak till, om katten ska flygas till Sverige, så är det inte tyvärr bara flygresan som kostar, utan sen i tullen kostar det ca 1500 kr till för att få lösa ut katten. Tullens regler.
//Tessan
Åh tack så mycket för all information..det är lite å tänka på.
Det blir troligen billigare att åka och hämta katten själv än att uppfödaren skickar den. Kom bara ihåg att boka in att du ska ha katt med på återresan och ha papper på att du betalt det. Hämtade katt i Holland i vintras och när vi checkade in för hemresan så skulle de ha betalt för katten men som tur var så hade vi papper på att det redan var betalt. En mjuk bärväska för katt/hund är det bästa att ta den i på flyget då den måste stå under sätet vid start och landning.
Anna-Karin
Vet ni något om dom har så i Tyskland att man kan hämta hem dom innan 3 månader som exempel som dom har i Danmark ?

När jag hämtade hem min hane i januari -06 så fick man inte göra så.
Det lättaste att få reda på det är att ringa jordbruksverket som alltid har färska uppgifter, för landet lär varit utan rabiessmitta ett visst antal år innan man får göra så som tex i danmark.
Sist jag kollade så var inte Tyskland med på listan över rabiesfria länder.
Anna-Karin
Okidoki