problem med tand
Hej hå, önskar få lite hjälp här i väntan på svar från veterinär.
Min lillkillen håller på och byter tänder, han är ca sju-åtta månader och nu har hans ena huggtand på överkäken hamnat innanför underkäken så den tar i tandköttet när han äter. Är det möjligt att man kan ta bort tanden och han kan fortsätta leva ett normal liv som innekatt? Han äter blötman ifall det är till någon nytta.
Är lite orolig, så ni kunniga där ute får gärna svara på vad som kan tänkas hända.
hälsningar
Nina
Inte för att jag vet hur tanden sitter men går det inte att slipa ned den? Min äldsta britt bet sig själv också när han fick permnanenta tänder och fick antibiotka till han hade ömsat. Sen fick de dra ut en tand och slipa ned en annan. Men sen var det bra.
Nu är detta en hörntand så det kanske är lite extra känsligt att förlora den i så tidig ålder. Har du varit hos en tandläkare med katten? Men katten klarar sig utan hörntanden.
Den kan ju tänkas hamna rätt när den vuxit klart? Håll koll på den tills den är färdig utväxt och går den i tandköttet då så måste du nog göra nåt åt det. 🙂
Okej tack för svaren, den är dock jättesne inåt så vi ska gå och kolla den för att få lite råd! Tack så mycket :)