Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1614 ggr
19Mikaela93
2013-03-10 16:09
0

Efter kastrering...

Hej!

På tisdag är det 3 veckor sedan min hane kastrerades och jag undrar om det är vanlig med att styngnen sitter kvar eller ska jag till vetrinären och ta bort dom eller lossnar dom själv???

Han kastrerades på tisdagen för 3 veckor sedan och jag hämtade hem honom på lördagen från den tidigare ägaren. Han var ingen bra avelshane och sedan jag hämtade honom så har han inte kommit överäns med katterna jag hde och det är en gammal kastrerad hona på 10år och en fertil hona på snart 4år och hon började löpa när han kom….och han blev bara förbannad och ville vara ifred…han fyllde 4år i fredags. För ca en och en halv vecka sedan så har jag delat av lägenheten för att dom bara slåss….kommer han att lungna ner sig och sluta mucka gräl???

///Mickan

Razzmatazz
2013-03-11 15:30
0

Det brukar inte finnas några stygn på kastrerade hanar, är det möjligtvis något annat du ser?

det låter som om din hane vill vara för sig själv och inte tillsammans med flera andra katter, en del blir sådana utan att man förstår varför. kanske du ska fundera på att hitta ett nytt hem till han så han får lugn och ro.

//Rita

Lovelines
2013-03-11 20:30
0

Tror oxå som ovanstående skrev.

Man kan inte ha katter avskiljda för att de slåss i längden.De mår inte bra av det och inte man själv heller. Han visar ju tydliga tecken på att det inte är ok. Och då är det ju din skyldighet som ägare se till att ordningen återställs hemma.

//Lena

S*Loveline´s Perser

www.lovelines.se

SaraGutis
2013-03-11 22:19
0

Håller tyvärr med föregående… Jag försökte med alla tänkbara lösningar när min hane och hona slogs… Det gick inte över och hur ledsamt det än var så fick honan flytta, för bådas skull… De mådde otroligt dåligt båda två och var superstressade. Mvh Sara

yadhayezibas
2013-03-13 08:24
2

Jag har samma problem med min hane (som kommer ifrån samma svenska katteri som din, om det är blues du menar ;)). Han har en mkt tuffare attityd o förstår inte att när honorna säger ifrån så ska han acceptera det. Utan han säger istället - jaha ska vi slåss!! Jag tror att det beror på att en del hanar i större katterier inte umgås o uppfostras av honor. De får lixom inte lära sig hur de ska bete sig. Min hane som är kastrerad sen en tid tillbaka är aningens bättre nu. Men han slåss fortfarande med en av honorna så vi måste ha honom avskilt ifrån henne. Han är underbar mot oss människor o har gett fantastiskt härliga o lätta ungar. Så summasummarum ge honom lite tid avskilt så kanske det löser sig när hormonerna i kroppen lugnat sig. :)

Solitaire
2013-03-13 09:02
3

Som #1 skriver, det brukar inte vara några stygn på hanar efter en kastration. Kan det möjligtvis vara en bit av tråden som ligerat av sädesledarna som hänger utanför huden? Det är en resorberbar typ av tråd, dvs den löser upp sig och försvinner så småningom inuti kroppen. Hur ser det ut i övrigt? Om det är svullet och/eller såret rinner bör du kontakta veterinär. Kanske beror en del av hans aggressivitet på att han har ont helt enkelt? Kan vara värt att kolla upp.

Det kan inte alltid fungera 100% när man för ihop flera vuxna katter som inte träffats förut. Jag skulle nog försöka ha litet is i magen ett tag till och se om det inte blir bättre. Eventuellt kan du pröva med Feliway, som är litet lugnande. Om de fortsätter att slåss på allvar blir det svårt att behålla honom. Men ge inte upp än!

19Mikaela93
2013-03-13 16:33
0

#4 Låter som om dom har samma attityd Blues och Piotr :)

#5 Det har läkt jättebra och pälsen har börjat komma tillbaka, men det är konstigt det här med styngnen. Ska ta och ringa en vet imorgon och se vad dom säger….

Jag tänker inte ge upp med Blues för i övrigt är han världen mysigaste katt, och jag brukar inte ge upp så lätt….kämpade med en ilsken hund i 4år….

///Mickan