Aggressiv hane vid kamning
Hej,
Har tre perser. Två av dem är oändligt lugna och goa och enkla att hantera. Hanen (som kastrerades för tre veckor sedan ca) är en riktig jökel (ursäkta) när det kommer till kamningen. Han blir nästan ohanterlig faktiskt. Biter och klöser. Jag har haft tratt på honom, men jag fixar inte honom ändå. När han var yngre (vi fick honom vid 8 mån) så klarade jag honom med tratt, men nu blir jag faktiskt lite rädd och det ska mycket till för att jag ska bli det eftersom jag haft så pass många katter vid det här laget.
Jag undrar, vad tror ni? Är detta något som står fel till eller är det normalt så kort efter en kastrering? Kommer det att bli bättre? Finns det något jag kan göra åt hans aggressiva sida? Han är annars helt ok, men inte någon av mina favoriter tyvärr… Han leker mycket med kattungen och äter friskt och verkar inte sjuk på något sätt (möjligen en aning mjukt bajs). Han jamar fortfarande mer än de andra katterna, men han har inte doftmarkerat efter vi kastrerade honom. Han är bara aggressiv och det är ju naturligtvis inte så trevligt.
Är det rent allmänt som han blir aggressiv när du kammar honom? Eller är det i samband med bakdelen? En del hanar är väldigt rädda om "grejerna".
En annan möjlighet är att han är ovanligt håröm. Jag har en hona som är det, och henne får man ta det oerhört varligt med vid kamning och borstning.
Är han snäll och lugn annars?
Än finns det hopp skulle jag tro. Tre veckor är inte någon lång tid som kastrat,tre till sex månader skulle jag tippa på att det kan dröja tills man kan se om det blir någon förändring i beteendet. Han håller just nu på att "tappa" sin identitet och han känner sig nog väldigt otrygg i den nya rollen som en D*E*T-katt=varken fertil hane eller kattunge.
Hoppas att det löser sig för er båda…
Stackars liten, jag tror kanske att det är som ni säger. Han är osäker i sin identitet. Han leker väldigt med kattungen och verkar tycka mycket om det. Det är tuffa lekar (macho) men som kattungen accpeterar. Innan han blev könsmogen var min kastrat (den stora) på honom och parade sig med honom. Två killar? Dominansbeteende antar jag? Han måste ju vara förvirrad stackarn.
Vi avvaktar och ser.
Jag får köra med tratt och försiktig kamning tills vidare.
Tack för era svar.
Det är mer allmänt när man kammar honom med "grejorna" är extremt känsliga såklart. Kanske en kombination av håröm och det andra…?