Uppfödar funderingar
Jag skriver funderingar i stället för vedermödor för det handlar ju mycket om funderingar och beslut som ska tas.De första funderingarna börjar ju med att välja partner.Sedan börjar funderingarna om allt har gått bra och katten är dräktig.
Det stadiet har vi ju passerat nu och har kommit till vecka fem.Katten mår bra och magen har redan börjat visa sig.Nu börjar ju funderingarna komma vilken veterinär som är bra på katter just där vi bor.Som har jour om något skulle hända.Alltså är det dags att ringa runt och kolla hos olika veter och även kolla prisbilden.Ska även snacka med några uppfödare för att höra vilka veter dom använder.Har ju fram tills nu inte behövt annat än till vacc.Då funkar distrikts veten bra.Naturligtvis är hon försäkrad så där känner jag mig liiiiite trygg i alla fall.
Att vecka sju är en viktig vecka som närmar sig med stormsteg är ju bara så.Katten ska ha det lugnt och harmoniskt då så att inget händer.Eftersom vi ska måla i rummet snart så är jag också noga med att hon inte ska få komma i närheten av färglukten.Visserligen är färgen vattenbaserad men man vet ju inte hur pass känsliga katterna är för just dom dofterna.Det är ju mitt ansvar att se till att eleminera alla eventuella faror för henne.
Samtidigt så passar jag ju på att njuta av väntans tider,att se den lilla magen växa.Se hur Ophelia lägger sig tillrätta och vill bli smekt på magen.En stilla förhoppning är ju att hon bara har ett par ungar av vilka jag då ska kunna behålla åtminstone en.För att tänka på försäljningsbiten är inget kul just nu.Och jag känner att hellre än att sälja utan att jag känner att det är hundra procent rätt så får dom bli kvar och så blir det kastrater och ingen mera uppfödning bara utställning. Det optimala vore ju att kunna byta en kattunge med någon som föder upp men men den dagen den sorgen.
Jag förbereder mig i vilket fall som helst mentalt för att det kan hända negativa saker så blir jag inte tagen på sängen så att säga.
I vilket fall som helst så njuter vi av tillvaron både Ophelia och jag och tar varje dag som den kommer.
Robin-Hodd´s //Sylvia

Jag tycker dina funderingar verkar vara som vi alla tänkt i början. Jag hade själv bara distrikstveterinären i början av de första kullarna, detta fungerade kanonbra! Om man sen behöver åka in så blir det ju en större klinik. Vart bor du Sylvia? Vi kanske kan luska lite mer i så fall tillsammans här alla vad för kliniker som vore bäst. Byta kattunge mm är ju inte något jag gjort ännu, men jag har fått förfrågan ett par ggr. Du får hålla tummarna att inget går så illa att du måste anlita annat än din nuvarande distrikts veterinär, men om ifall så bör su ju veta en klinik i din närhet.

Eftersom jag numera bor i Skåne på Österlen så är ju det här med en vet som är särskilt bra på katter nytt.Distriktarn är bra på enkla saker men inte ev.komplikationer.Hade jag varit kvar i Småland hade det inte varit några problem med vet.Där finns många bra och det gör det säkert här nere också det gäller ju bara att hitta rätt.
Det Konstiga med det hela är ju att när jag började med min Birma uppfödning så var det mer eller mindre att tuta och köra gjorde mig inga större funderingar utan skulle det hända något så fick jag ta det då.Men ju äldre jag blir ju mera förberedd vill jag vara trots att jag har så många år som uppfödare med i bagaget och inga särskilda problem under den perioden.Knske beror det på att man via nätet blir mera upplyst över allt som kan inträffa och man vill skydda sin katt så mycket som möjligt.
Vore ju tacksamt om någon här nere ifrån har tips på en bra vet.

det här med att byta kattungar har även jag haft funderingar på. det kan ju vara kul för de kan man ju liksom hålla kontakten mer känns det som. har ju en hona jag haft funderingar på att sälja eller byta till en annan hona. hur går man tillväga då skall man bara sätta ut en annons att man är intresserad av att byta sin hona mot en annan hona eller????

Jag har ju inte gjort något sådant byte ännu men jag tror att det gäller att tala om att man kan tänka sig detta och så är det väl då förhoppningsvis någon uppfödare som kan vara sugen på de linjer man ha och som kan tänka sig ett byte.

oki då förstår jag lite mer;)

Hon har ju väldigt fin stamtavla o linjer men jag kan ju ej behålla både henne o brodern buhuuu