Perser?
En annons på blocket om en perser som är 1 år som de vill ha 4.000 för. Det står inget om att det är en renrasig perser och det är två sorters perser inblandade i aveln av den.
Är det en miss från annonsörens sida eller ett bedrägeriförsök?
Annonsen verkar inte finnas kvar, så jag kan inte bedöma den, men rent allmänt brukar det mest vara de oseriösa som säljer utan stamtavlor som använder ordet "renrasig". Vi som säljer katter med stamtavla behöver inte påpeka att de är renrasiga. Däremot känns det viktigt i blocket-miljön att skriva att stamtavla finns på den katt man säljer.
Alla sorters perser går att para med varandra liksom med alla varianter av exotic. Det kan finnas färgkombinationer som är mindre lämpliga, men avkomman ska ändå registreras med stamtavlor.
# Tack för de orden!😃
Perserkille på 1 år okastrerad till salu för 3.000, ingen stamtavla
Kolla blocket, Persiska katter på knagglig svenska i Växjö. Jag tror det är en fejk.
Kan ingen mejla den som säljer Persian Kattungar? Det står inget om vilken uppfödning de kommer ifrån men de är registreade sägs det. De kostar 3.000 kr.
skall kolla in den
Sajtvärd på Perser iFokus
verkar som annonsen är borttagen för jag hittar den inte
Man hittar den inte genom att söka på "perser" eftersom annonsören skrivit "persian", så man får söka på det.
Jag kan inte sända själv ifall det är samma som jag redan har kontakt med, det är därför jag ber om hjälp.
Har man rent mjöl i påsen brukar man som uppfödare inte annonsera anonymt.😜
Nu var den visst borta.
har sökt på persian men inga träffar
Den är borta nu, men jag såg den tidigare idag.
Detta är svaret jag fick
Tack för att du kontaktar mig om mina perserkatter.
Perserkatter är manliga och kvinnliga, äldre 14 veckor.
Juno och kallas Daisy.
De är välutbildade, aktuell på alla vacciner, bra med barn och andra husdjur. Toalett utbildas.
Jag fick dessa katter från min farbror, som tyvärr avled för några veckor sedan.
Jag och min pojkvän har inte tid att ta hand om dem på grund av våra jobb.
Jag är baserad i Liverpool, Storbritannien och katterna är här med oss.
Jag ger dem gratis, men du måste betala fraktkostnaderna till din position från Liverpool.
Innan jag ger mina katter till någon, jag vill ha följande information
Har du erfarenhet av katter och djur i allmänhet?
Är du en uppfödare?
Ta katterna att sälja?
Hur gammal är du?
Vad är ditt yrke?
Jag vill inte såra dessa frågor vill jag bara det bästa för katter.
När det gäller transportkostnader, bärare, kräver dock följande information för användning vid beräkning av transportkostnader,
ditt fullständiga namn?
din adress?
telefonnummer?
Den närmaste flygplatsen till din plats?
När jag fick den här informationen, kommer vi att kontakta företagen och få en offert på leverans till dig.
Se bilden nedan
Alfonso
Det intressanta är fotono då jag har kontakt med en som bori Tyskland och det är sama foton.
Det där är ett välkänt bedrägeriförsök. De stjäl en bild någonstans. De kopierar också en svensk annonstext. Därför är det inte säkert att man märker i annonsen att det är en bluff mer än på att annonsören är anonym. Men svaret du fick med automatöversatt text och tillvägagångssättet är klassiskt. De hoppas på att folk ska skicka pengar för transport av något som inte finns. Annonserna finns bland alla slags varugrupper, inte bara katter.
Varning alltså för anonyma annonsörer av djur. Är det en raskatt med stamtavla ska man veta vem som annonserar. (Är det en "raskatt" utan stamtavla, ja då är man redan där ute efter att vilja bli lurad…😟)
Dessutom så är katterna inte särkilt perselika heller 😃Var gång jag ser en sådan annons så anmäler jag den oavsett kattras.
jag undrar verkligen om det finns någon i detta land som går på det här efter ett sådant svar, men tänker på dem som kanske inte kan språket så väl…stackars, hoppas inte folk går på detta.
det borde vara förbjudet att vara anonym på blocket
Jo, tyvärr går en del på det. Där ordet "gratis" går in går förståndet ut.🤦♂️
Träffade en i Kristianstad på kattutställningen som hade gått på det fast det var inte en perser. De hade även gjort en polisanmälan.