Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 2758 ggr
[Nightcat]
0

Frågor till Perser ägare?

Hejsan!

Jag skulle vilja ställa lite frågor till ägare av perser/exotic. Jag ska snart (inom ett år) skaffa katt igen. Det här blir min första raskatt och jag har funderat länge över olika raser. Till slut har listan kortast av och en av raserna jag är intresserad av är Chinchilla Perser. Jag har läst massor av fakta om Persen men skulle gärna vilja att någon som äger en berättar lite mer om dem. Sen har jag några mer specifika frågor.

* Klarar Persern överlag att åka tåg och bil? Eller blir den lät åksjuk?

* Gillar dem hundar, vill den ha många kattkompisar?

* Gillar dem att ställas ut? Jag är mycket intresserad av att få ställa ut, därav en av anledningarna till att skaffa raskatt. 

* Snarkar de mycket?

* Är de lätta att träna att gå i sele?

* Ungefär vad kostar en om man vill ha en man kan ställa ut? 

Jag är medveten om att alla katter är individer :) Berätta gärna fler saker.

/ Sanna

[AndreaPirlo92]
5

Jag tycker att min katt överhuvudtaget är väldigt lättlärd. När jag lärde henne gå i sele så räckte det med 2-3 gånger för att hon skulle lära sig det 🙂 Dessutom åker min katt gärna med i bilen. I tåget ligger hon i mitt knä och sover, perfekt för mig som gärna vill ha med mig katten om jag ska någonstans! Utsällningar kan jag inget om men jag kan iallafall säga att min kisse är lättlärd och enkel att ha att göra med.

mallabralla
3

* det är inga problem att åka tåg, buss, bil you name it, vänj den från början så blir det inga problem!

* Många har hund ihop med perser utan problem, det är en vänlig ras som går lätt att ha både med barn och andra djur/katter. Det är ju individuellt men en perser kompis att mysa med är ju alltid poppis ;) men är man hemma mycket så brukar de flesta vara väldigt nöjda med att vara tätt intill sin ägare.

* Utsällning får man lära från dem är små, persern är väldigt lugn och därför lätt att ställa ut, vissa showar loss, andra vill inte alls vara med, men de flesta finner sig i situationen och är varken eller.

* Nej, jag har 1 av 8 som snarkar ibland

* Med uppmuntran tror jag dem skulle uppskatta promenader i sele :)

* De flesta tar ett vanligt sällskapspris för en katt som kan ställas ut. snittet ligger på 5-6000 kr för en korrekt och defekt fri perserkattunge :)

Vad kan man mer säga, att dem är allderles underbara? Persern är en människo katt, dem älskar sin ägare och vill sova tätt tätt intill i sängen.  alltid glad att se en och springer glatt till dörren vare sig du varit borta 5 min eller 5 h.

Sajtvärd på Perser iFokus

[silkesnosen]
0

#2 Hm tja eller en bredvidkatt ;)

Jag älskar rasen. Det är lite pyssel med päls och fysik, men den är lagom i allt den gör…leker, pratar och sällskapar. Jag vill ha lugn och bus emellanåt och då är exotic ett utmärkt val:)

mallabralla
1

alla katter är ju individer, men enligt min erfarenhet, och då har jag haft en hel del perser och exotic, så är dem flesta knäkatter ;)

lindusfia
0

Jag har en amazonpapegoja tillsammans med mina tre perserkatter och det funkar fint fint. 👍 Mina tre tjejer är så lugna och snälla. De accepterar helt och hållet hundar som kommer på besök.

En av tre snarkar.

Alla tre är väldigt olika i sättet men det som är lika hos dem är det är väldigt lugna och snälla.

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

[AndreaPirlo92]
0

Haha, jag har 3 möss som jag kan släppa fritt utan att hon rör mössen. Hon börjar bara spinna och lägger sig ner och kollar försiktigt på dom 😃

[Nightcat]
1

Tack för alla kommentarer :) Det var väldigt trevligt att läsa, nu ska jag ta en ordentlig funderare. Persen verkar vara ett rätt bra val för mig.

mallabralla
0

det är bara att ställa fler frågor om du undrar något!

[AndreaPirlo92]
0

Jag tycker du ska åka till olika uppfödare och kolla på ungarna och föräldrarna. Då kan man lättare få en uppfattning om dom :)

sabiinaa
5

Jag är nybliven perser ägare och jag ångrar mig inte en sekund att jag valde denna underbara rasen! ❤️

[Nightcat]
0

Tack så mycket allihopa :D Någon vet var man letar uppfödare? Några tips om vad man ska titta på. Vanliga sjukdomar och sånt man ska kolla om föräldrarna är testade för? skrivet

[AndreaPirlo92]
0

http://www.spexus.se/uppfodare.html

här är en lista över alla uppfödare i sverige. Vart någonstans bor du? Försök hitta en nära dig 🙂

[Nightcat]
0

Jag är bosatt i halmstad :) Tack så mycket.

mallabralla
0

precis som #12 säger, SPEXUS är ett bra ställe att hitta uppfödare och information om rasen, du kan läsa om hälsa etc. PKD är en ärftlig sjukdom på perser som man skall vara observant att uppfödaren testat sina katter för, det brukar stå på hemsidan ;)

[Nightcat]
0

Jo PkD har jag läst på om :) Läste någonstans att man ska kolla luftvägarna så att de inte är för små? Är det för att katten i så fall kan ha svårt att andas?

mallabralla
0

ja du skall titta efter en katt med öppna näsborrar och bred nosspegel ;)

Erna
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är uppfödare av chinchilla, shaded silver och golden PER och EXO sedan 1977. Mest EXO numera. Jag har tävlat under alla åren, utan uppehåll.

Om du söker en utställningschinchilla, så får du leta, för det är så gott som omöjligt att hitta i Sverige. De få som föds som håller måttet, brukar bli kvar hos uppfödaren, eller säljas till andra aktiva uppfödare. Det är lite lättare att få tag på en shaded silver, eftersom det föds fler.

Orsaken till att det är svårt att hitta showkvalitet på chinchilla, beror bl a på att det är färre uppfödare idag än förr. Chinchillan har alltid varit mera långnost än andra färger och då är det svårt att matcha dagens standard. Bara några få håller måttet. 

Jag kan säga att jag har flera års väntetid på chinchilla av toppklass och de flesta hamnar utomlands.

Rent generellt så är de lite piggare och smartare än kopparögda. De påminner lite om hundar, vill vara i närheten hela tiden och apporterar. De flesta är knäkatter, andra vill hellre ligga tätt bredvid. Ingen av mina snarkar eller har trånga andningsvägar, vilket f ö är väldigt ovanligt på varianten. Våran 17-åriga, mycket långnästa, huskatt är den enda som snarkar hos oss. Generellt är de grönögda väldigt sunda och friska.

Sveriges vinstrikaste grönögda PER/EXO i fjol är IC Yamacatos Jewel Jetsetter, chinchilla PER hane, som bl a blev Best of the Best på en WCF-utställning i maj, dvs bäst av alla raser och klasser.
Han är inte bara vältypad utan dessutom väldigt massiv och tung. 

En systerson är exporterad till Australien, Yamacatos Only Ozzy, chinchilla PER, där han har producerat flera toppkatter. 

Pappan (Diehl´s Jet Setter) till Jetsetter och hans syster Jazzy (min egen katt som förhoppningsvis snart är dräktig) är amerikansk-tysk import av toppklass.
Jag planerar att upprepa denna vinnande parning.

Äg: Sara Vinnardag (Winnerdays).

Om du söker en sällskapskatt med gröna ögon, chinchilla, shaded silver och golden, så är det inga problem. De allra flesta går som sällskapskatter. Just nu har jag en shaded silver PER hona (Yamacatos Chrystal Crown) samt 1 EXO shaded silver hane och 1 EXO shaded silver hona till salu som sällskapskatter.

Chrystal Crown på bilden, 11 veckor.

Kolla även vår rasring för grönögda PER och EXO.

www.silvernews.se

www.yamacatos.se

www.winnerdays.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

mallabralla
0

aw erna vad söt hon är ❤️