Foder till min katt
Min katt drabbades för ett tag sedan utav diarre och blev hos veterinären ordinerad specialfoder från Hills för att bota diarren, vilket har fungerat utmärkt, bästa fodret jag haft hittills! Jag undrar om jag kan fortsätta ge henne detta fodret trots att hon inte har diarre? Hon får nämligen väldigt lätt diarre av andra foder och detta fodret jag har nu har gjort att hennes mage mår perfekt. Men vet inte om det är bra att använda sig utav detta i längden?
Jag antar att det är i/d du gett då, men det är nog avsett som ett tillfälligt foder för att bota och att man successivt ska gå över till ett vanligt. Om du vill ha Hill's kanske du kan hitta något annat som passar. Här hittar du information om Hill's alla foder, både de veterinära och de vanliga. http://www.hillspet.se/
Jag kan bara tala utifrån mina egna erfarenheter, min förra perser hade problem med diarré och det enda som fungerade var Hill´s i/d…
Jag provade att gå tillbaka till andra foder, men hur jag än gick tillväga med försiktiga övergångar så slog magen ALLTID bakut…
Efter otaliga vet.besök så kom vi fram till att han bara mådde bra av i/d, så det fick han äta livet ut.
Idag har jag två persergrabbar som är mycket mer tåliga och äter både torrfoder (Acana) och blötfoder (Bozita) och ibland nörfärs och annat gott. De fixar det galant, men man måste utvärdera och se vad ens katt mår bäst av och min gamla kille klarade helt enkelt bara av i/d och han levde många lyckliga år, fin i hull och päls.
Lycka till med kissen!
Mvh//Sara
Jag har en perserhona på 7år som har ätiti Hill's i/d sen december, då hon började att kräkas och ha diarré och så länge hon äter i/d så kan hon äta i stort sätt allt….men jag har testat att gå över till bara vanligt foder och då blev det diarré igen. Så länge hon äter både i/d och Taste Of The Wild blir det inga problem med magen…
Lycka till med din sötnos!!!
///Mickan
Tack så mycket för era svar och precis som ni säger så är det likadant för min katt, att hon endast verkar tåla Hill's i/d. Kommer prata med veterinären lite senare men verkar som om detta alternativet är bäst i foderväg 
Undrar över varför så många katter har diarrée? Det kan inte vara normalt.
Kan det möjligen ha att göra med vilket foder de har växt upp med?
Kan det ha att göra med att de endast fått torrfoder av ett visst märke och ingenting annat under hela uppväxten?
Jag misstänker att det är så, men vet inte säkert. Det vore intressant att få höra vilka erfarenheter ni har.
Mina katter växer upp på en blandning av torrfoder + burkmat + BARF och har aldrig problem med magen.
Bara en äldre katt som jag övertagit som vuxen, är känslig i magen. Det brukar lösa sig med en period av BARF och tillskott av levande mjölkbakterier dagligen. Sedan kan hon äta vad som helst igen under en längre tid.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Min katt växte upp på purina pro plan, tror jag uppfödaren sa. Men hur går BARF till?
Återkommer här igen - har funderat på acana wild prairie cat, är det ett bra foder för katter som har orolig mage? 
Jag köpte honom när han var 7 år och vad han ätit innan törs jag inte svara på, det kan ju mycket väl vara så att han bara ätit ett visst sorts torrfoder…
Vi var otaliga gånger hos vet. med honom och han fick äta antibiotika, pro kolin och ge honom dietmat i form av kokt torsk, sen i/d, det var som sagt det enda som gjorde hans mage lugn och i balans.
Jag har också funderat kring det här med diarré och ev. kräkningar hos just perser. Då han var min första perser så fick jag nästan för mig att alla perserkatter hade ovanligt känsliga magar, men har nu förstått att så nog inte är fallet…
Mina katter som jag har idag har jag haft sedan de var 13 veckor gamla och de tycks tåla det mesta! Har aldrig haft problem med deras magar. Så jag tror absolut att det kan ha ett samband med vad man vänjer de vid från att de är små?
Skulle också tycka att det vore intressant vad andra har för erfarenheter ang. just detta!
Jag vet inte, det beror nog kanske på vad det är som gör att hon får diarré, jag vet de som haft problem med sina katter som börjat med Acana och att deras katter blev bättre, men också tvärtom att det inte fungerade alls… Jag skulle rådfråga vad vet. säger.
Mvh//Sara
BARF är en utfodringsmetod som baserar sig på naturell färsk mat, t ex kött, inälvor, fågel, ägg mm.
Jag har provat att ge mina katter valpfoder, fyst i plastkorvar och det är kanon! Jag har aldrig haft så bra kondition och pälsar förr. De får lite varje dag tillsammans med Mjau burkmat och har alltid torrfoder framme om de blir sugna.
Jag kan varmt rekommendera BARF!
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Jag började med Ziwi Peak och sedan dess har besvären försvunnit 🙂