Inflammation?
Har nyligen fått hem en perserhane. Det rinner jättemycket ur hans ögon. Det som rinner är rödaktigt. När jag torkar med papper blir det alldeles mörkrött. Ska det vara så eller har han nån inflamation?
Förra ägarna har inte gjort rent hans ögon nånsin då dom sa att han hatar det. Jag torkar varje dag och har försökt tvätta med koksaltlösning, men ja han är ju inte så värst medgörlig så det är svårt..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tårvätskan blir rödaktig i kontakt med syre, så det låter inte som inflammation. Använd små bomullstussar i stället som är snällare mot huden. Papper kan rispa om det kommer emot ögat. Att säga att katten inte tycker om det är tyvärr en vanlig ursäkt att missköta katternas päls och ansikte. Det är helt enkelt ägaren som inte ids. Han kommer säkert att vänja sig och till slut tycka om att du håller på med honom.
#1 När du rengör ögonen, lyft försiktigt på ögonlocken och kontrollera om han ser röd eller svullen ut. Isåfall kan det vara fråga om en inflammation som kräver behandling med ögondroppar. Om han ser normal ut, gör som MonEnil säger och tvätta försiktigt med bomullsrundlar och koksaltlösning. Många perserägare, inklusive jag själv, använder ett preparat som heter Eye Envy och som det finns en speciell tråd om (tror jag) här på forumet. Om man använder Eye Envy-pulvret regelbundet rinner faktiskt ögonen något mindre.
Ang bomullsrundlar,kan inte det fastna i ögonen? Har fått höra att ej anv bomulll då det lätt lossnar lite . kan inte en mjuk boullshanduk fungera. Har inga rinniga kattögon men ibland på hästarna o då tar jag en handduk.
#3 Det finns olika typer av bomullsrundlar. Helst ska man ha sådana som inte luddar. Det finns flera sorter; brukar köpa mina på apoteket. Handduk tror jag blir svårt ur hygienisk synpunkt.
#4 ok det visste inte jag . Jo en handduk måste ju tvättas hela tiden.
Jag är ganska nybliven kattägare till en perserhona med exakt samma problem som du beskriver. Jag har ett evigt jobb med att tvätta ögonen på henne. (nu är det två gånger dagligen) morgon och kväll. Jag använder då först koksaltdroppar från apoteket jag droppar i hennes ögon. Då rengörs de, sedan tvättar jag försiktigt med ljummet vatten kring ögonen och nosen.
Efter det använder jag envy eye som de beskrev ovan, det tar bort det gula som blir efter att man tvättat. När pälsen torkat runt ögonen kan du ha på ett envy eye pulver kring ögat. Se till att det inte kommer på ögonhinnorna bara, det irriterar.
Det blir bättre! Min hona har fortfarande rinnande ögon men det har blivit mycket bättre på bara två veckor efter denna procedur varje dag.
Blir det inte bättre på en månad när du gjort detta skulle jag kolla upp ögonen hos en kattveterinar. Det kan vara en infetion eller en sjukdom som vissa perser drabbas av som jag inte minns vad den hette.
Hoppas det löser sig!
Mvh Kajsa
Hej! Jag undrar vart kan man köpa envy eye?

Hej
Jag använder Ramlösa. Det är SUPER!
Tina
Om man ställer ut sina katter och vill ha dom riktigt vita tror jag inte Ramlösa funkar
men säkert till hemmafix.

Ramlösa & Envy Eye pudret funkar utmärkt. Vit & Fin
Jag har en perserhane, hans ena öga har sedan 2 dagar tillbaka börjat rinna mer och det är nån gul gegga som rinner ut.
Han verkar inte ha ont eller så för han är matglad och leker mycket.
Jag har tvättat ögat med koksaltlösning o så. Det är ju bakteriedödande.
Borde jag oroa mig eller är det bara nån lätt infektion som lär försvinna? Antar att han fått smuts i ögat eller nått sånt bara eftersom han verkar kry annars.
Innan har hans ögon bara runnit med sån "vanlig" brun/röd vätska, men nu är det gul gegga som rinner från ena ögat…
MVH Denise
kan vara en hornhinne skada, kniper han med ögat?
Sajtvärd på Perser iFokus
Det blir att åka till vetrinären ASP. Kan vara en skada eller infektion.
Gul gegga är var…
Lycka till å ring vetrinären så fort du kan