Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1464 ggr
Naquita
0

Avla på katt med Foderallergi..

är det ngt man får göra, eller är det strängt förbjudet?

Bullan
0

Tror inte det är förbjudet, men rekommenderas väl inte!

Är det en dokumenterad "allergi"?…eller är det bara en överkänslighet mot visst foder? Tror det kan spela in också.

Är det en ren allergi, så finns det risk att det nedärvs till kattungarna. Är det en överkänslighet, så är det mindre farligt.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Kittentotts
0

Nä det är ju inte förbjudet kan jag tänka mig, detta är ju många tysta om med har jag förstått. Men jag rekommenderar inte detta i avel. Finns inget värre än när kattungeköpare ringer om fel på kattungar, detta gäller ju annat också som kan ärvas. Som uppfödare ska man ju sträva efter få nöjda kattungeköpare, och att du själv som uppfödare mår bra istället för sitta på telefonen och höra alla problem en köpare kan få. Nä jag hade aldrig avlat på en katt som har problem med något. Vi vill ju ha fram starka friska linjer, detta gör ju man blir stolt över hur fina bebbar man får fram, och man slipper oroa sig för ledsamheter från båda hållen.

Naquita
0

okej,tack för era svar:)

miapia
0

jag tycker  absolut inte man skall avla på detta iallafall men det är min uppfattning

englagirl
0

NÄPP! ALDRIG!

Skulle inte heller avla på en katt som har allergi, eller överhuvudtaget nån sjukdom eller missbildning, det leder ju inte rasen framåt precis.

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Naquita
0

det är troligtvis Noah som har ngn sorts allergi, veterinären trodde på fisk men inget är riktigt fastställt ännu, de tog snabbtest men de ska man visst inte riktigt lita på. Jag ska ta honom till vet. i augusti efter semestertiderna och ta  riktigt blodprov eller vad det nu är man gör, för att se vad det verkligen är.

Han har fått havreschampoo att badas med, men det vill inte riktigt försvinna så troligtvis är det ngt i maten han inte tål. inte lätt att byta när jag inte vet vad han är allergisk emot.

Så om ni hade en hane med foderallergi skulle ni kastrera?

Bullan
0

Ofta så är det faktiskt vetet i fodret de blir känsliga mot. Vetet är faktiskt inte något en katt normalt skulle äta. Dvs inte en artriktig föda. Men det är billigt att blanda i det i både hund och kattfoder…och de flesta "tål" det. Visar inte blodprovet något, så försök hitta ett foder utan vete inblandat. Tror Royals Sensible kan vara ett av dem…men sedan har jag hört att Hills ska ha ett bra.

Träffade en katt nyligt på en utställning, som var just känslig mot VETE…den katten tappade päls fläckvis om den fick fel foder. Och uppfödaren sa att hon visste flera katter som var känsliga mot just vetet och mera sällsynt att det var något annat. Vi hade en pratstund om just detta.

Såg nu att det först var senare du skulle utreda honom…så kolla upp nytt foder utan vete åt honom och prova. Har du tur, så försvinner problemen!

Sedan om han är torr och har klåda…så ge honom en tesked olja(helst kallpressad - kemisk olja är svårare för kroppen att ta upp) varje dag också. De brukar gilla att slicka i sej det:)

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*