Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 833 ggr
Harlibries
0

Vad gör jag som uppfödare!

Ja , som uppfödare i dagens läge som finns det många "orosmoment"! Nu pratar jag inte enbart om de vanliga problemen som kan uppstå vid parning, dräktighet, förlossning, sjukdomar, matning etc. Jag pratar om att välja hem till sina små bebbar!!!

Som ni alla vet så förekommer det ju oseriösa människor som försöker antingen själv eller genom bullvaner köpa katter, hundar, hästar & andra djur. Endel av dessa personer har sk "djurförbud" utfärdat av dv olika myndigheter; andra har det inte! Det finns även dem som orättvist blivit stämplade, detta måste man &så ha i åtanke…

Då jag inom en snar framtid kommer att börja leta hem till min F1-kull, är denna fråga högaktuell. Jag vet att även andra uppfödare har/kommer att ha kattungar till försäljning.

Så vad kan man göra för att förvissa sig om att man väljer det absolut bästa hemmet, till sina bebbar (oavsett art eller ras)?!

Antar att det handlar om någon form av riskeliminering, för att djuren EJ ska "komma i klorna" på någon av dessa oseriösa; men i slutändan kan man ju aldrig vara säker. När djuret är levererat (tänkte skriva betalt, men avstod), så har man mycket liten chans att få tillbaka individen (oavsett ras)!

Tänkte skriva ner hur vi gör & vi blir mycket tacksam för att veta hur Ni gör!

Vid ev mailsvar så tackar jag för visat intresse ber personen i fråga skriva lite mera om sig själv, hur De bor familj etc samt begär ett tele samtal om intresse kvarstår. Vid denna första telekontakt bokar jag ett första besök! Detta innebär dock ej att kattungarna är borttingade! Under detta besök underrättar jag den ev köparen om att jag tänker göra en personkontroll, via Ratsit, för att se att uppgifterna jag fått ang namn,adress etc. är riktiga. Då Vi normalt inte säljer våra Bebbar på avbetalning, är det sällan vi gör en ekonomiskkontroll av köparen, utan vi kollar folkbokföringsadress, personnr etc. Om den ev köparen ej går med på detta, tackar jag för besöket & då är även det ev köpet avslutat (hittils har detta aldrig hänt)!

Om avståndet är för stort så sker ovan via mail/telekontakt då jag även vill ha lite kort av personerna i fråga. Då får man ta besöket vid leverans!

Jag kollar även av med mina uppfödar/katt/hund/vänner om jag känner att det behövs. Detta nätverket är bland det viktigaste jag har!!! Tack för det samarbete vi har(ingen nämnd ingen glömd)!!!

Jag skriver aldrig tingningsavtal vid det första besöket, utan skickar hem den ev köparen med uppgiften att tänka över följande över natten: -"Ni köper ett ansvar som sträcker sig i kanske 15år. Det kostar att ha djur. Regelbunden pälsvård/ögonvård. Försäkringar veterinärer, vaccin mm" Jag skickar även med 2st tomma avtal; tingning samt köpeavtal så att de i lugn o ro får gå igenom det hemma. Hittils har personerna alltid ringt dan därpå & är fortfarande intresserade. Ofta så har jag fler goda hem än vad jag har bebbar, finns det fortfarande intresse att köpa en bebbe så lägger jag upp dem i katteriets mail-lista. Då får d regelbundna mail ang uppdateringar etc. & kan åter igen ta kontakt med mig vid nästa kull.

Vad står i kontraktet då?!

Ja förutom namn, adress, personnr, katt/hunddata mm så har jag följande text: Vid försäljning, omplacering eller avlivning skall uppfödaren kontaktas innan och har då förköpsrätt. Adress, telenr. samt e-mail ändring/byte ska meddelas till säljare!

Hur säkra är då kontrakten/avtalen?!

Ja, ett avtal är ju alltid ett avtal men hur säkra är dessa, detta kanske någon av er andra vet…Ni får gärna komma med synpunkter!

Mvh!

Harlibrie´s

Tina

Annkis54
0

Hej Tina
jag gör mycket som du gör
DOCK…så är väldigt ofta mina köpare långväga ifrån. Så till 95% så träffar jag de aldrig innan de hämtar.
Jag har under mina 13-14 år som registrerad uppfödare…stött på en riktigt oseriös..o några som har "ballat" ur efter ett tag.
Till 99% vet jag var alla mina kattungar finns idag.
jag ber intressenter att beskriva sig själva som du skriver..
ålder,
ev. barn.
jobb (hur mycket katterna är ensamma) säljer aldrig en katt som ska bli ensamkatt. Naturligtvis är det helt ok om personen/personerna är pensionärer eller är hemma av annan orsak.
Eller annat djur. Dock inte friflygande fåglar. (Har mycket dålig erfarenhet av hur sjuka katter kan bli om det finns friflygande fåglar i hemmet.
erfarenhet av perser/exo eller andra katter.
talar om att det finns oseriösa köpare "därute"..så att jag vill ha adress o telefonnummer så att jag kan kolla upp dem. Har ännu inte bett om personnummer. jag uttrycker mig som så, att om de är seriösa djurvänner så vill de ju oxå att allt ska gå så bra till som möjligt..o att även de bör kolla upp mig..o frågar om de vill ha referenser. Har jag sålt katt i samma område så talar jag om det. Så kanske de kan träffas live. eller pratas vid. Det är ju väldigt viktigt för köparen att de har support lääänge.
Kollar av med mina vänner o uppfödare kommer jag att göra…men samtidigt så får man ta det med en liten nypa salt…det är mycket "prat" inom denna hobbyn…o alla gillar inte varann…så bara för att en kompis eller annan uppfödare inte gillar en köpare, så betyder ju inte det att den köparen är dålig. Man får gå lite på magkänslan här tror jag.
jag skriver tingningsavtal o tar handpeng.
I både tingningsavtalet o köpeavtalet så skriver jag
"att katten får inte omplacers, säljas eller avlivas utan att kontakta mig först.."
jag skickar med ett litet infoblad..som beskriver omhändertagandet av kattungen..med pälsvård (produkter), ögonvård (produkter) kloklippning mm mm
ger honans försäkringsnummer så att de kan försäkra på samma ställe om de vill det.
Lämnar kopior på föräldrarnas PKD intyg..DNA testade o fria.

ja..hur säkra är kontrakten..jag vet inte…
jag har hört att de inte är värda papperet som är skrivna på ens.
nån har sagt att det behövs 2 vittnen vid påskriften
hoppas nån vet mer om just detta

hur ska man veta att man säljer till bra o seriösa personer
ja…suck…nu för tiden så är man lika nervös varje gång.
men när det har gått några veckor..o man har fått rapporter o bilder i hemmiljö…så kan man nog slappna av. liiite
sen kan man ju aldrig vara säker. Även om man säljer katt till samma köpare som tidigare har köpt katt av en…så kan man ju inte veta. Det var ju detta som hände en av mina katter…Ophelia
jag hade ju sålt till den första tjejen där förut…o allt hade varit mycket bra…sen hände nåt…o vad vet jag inte…men slutet gott allting gott för Ophelia i alla fall.
men jag tror inte att man måste vara jätterädd..om det har gått några veckor…o man har fått alla dessa bekräftelser o bilder.
För är den nån riktig lurendrejare..så kommer det ju varningar..
Just nu har jag ingen katt som jag är orolig för. Allt känns bara bra.
lååång blev detta svar hehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Harlibries
0

Jag har haft turen att få underbara hem till de små jag har fött upp & man måste ju komma ihåg att d flesta är antagligen "bra" människor som kommer att älska & ta hant om sin nya familjemedlem på bästa sätt. Men undran, där i bakhuvudet, finns ju alltid där….hur kommer det att gå etc.

Jag brukar ringa & fråga efter de första dygnen, men ska jag vara skral så brukar jag nog oftast få rapporten från de nya ägarna först, innan jag hinner ringa!Glad

Sen hänvisar jag mera alltid hit till Perser iFokus, för här har vi ju en enorm feedback samt stöd & kunskapsbank!!!Skrattande

Magkänslan e jätteviktig & att man vågar lita på den!

Det som oroar mig är kontrakten, för jag har hört samma som du Annki! Är det någon här som vet någe ang avtal & kontrakt får ni gärna berätta lite!

Mvh!

Tina

Annkis54
0

jag glömde att skriva..
när de åker härifrån så ber jag de ringa samma kväll o berätta hur resan har gått o hur katten har reagerat när den kom till sitt nya hem
sen så ber jag dem ringa dagen efter igen…
o sen så glesas det ut
hoppas nån svarar på kontrakten

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

ophelia
0

Detta är något som jag verkligen har panik inför.Att sälja dom små liven är redan det svårt att sedan inte kunna lita på folk gör ju inte saken bättre.När jag sålde mina Birma ungar hade jag nog tur eller så fanns det inte så mycket skumt folk igång då.

Har fortfarande kontakt med några som köpte av min första kull.Även om kiiiisarna idag är änglar.

När det är dags här för ev.försäljning så tror jag att jag kommer att ta till mig dom köpare lite extra som frågar ut mig om min uppfödning.Den som frågar om priset det första dom gör går bort direkt.Ser gärna att man ringer flera gånger och pratar med varandra.Adress och telefonnummer är självklart.Men det kommer helt klart att bli svårt.Sveraks köpeavtal har ingen juridisk bindning.

Men det är inte heller lätt för en seriös köpare att ringa runt.Det fick jag själv erfara när jag började söka katt.En del uppfödare började direkt med en massa skitprat om andra uppfödare när dom förstod att man var seriöst intresserad.Då gick ju den uppfödaren bort för min del.Så problemen finns nog åt båda hållen.

Men att vi pratar med varandra här och kan varna när sådana som är ohederliga är i farten det tycker jag är bra.

Friida
0

Vad jättebra att ni beskriver hur ni gör! Jag som är helt novis får många bra tips på vad man ska tänka på vid framtida kattungeförsäljning!

Harlibries
0

# 5 Jag har haft turen att ha en mentor som jag kan luta mig mot! Man lär sig nya saker hela tiden & för varje kull man har så har man nya frågor. Idag så lutar jag & min mentor oss mot varandra *ler* ibland så kan det ju vara skönt att bara prata av sig med nån som man känner förtroende för….

Sen har man ju detta med könsbestämningHemlisSkrattande det är inte alltid så lätt; ofta så kan ju genetiken vara till hjälp (bara det ämnet är enormt att lära) men ibland så har man inte det att falla tillbaka på, då kan det vara skönt att kunna ringa sin mentor eller någon annan som kan hjälpa till…

Grattis igen till stamnamnet!

Kramar!

Tina

LasseB
0

Man kan söka deras existens på Ratsit utan att informera om det. Ekonomin behöver man inte kolla om man inte ska sälja på avbetalning, och det ska man inte, nej.

En av dem man varnar för, hon skickar handpeng plötsligt utan man kommit överens om det. Hon kan skicka den utan avsändare och sedan höra av sig och säga att det var hon. Försöker väl gardera sig för att få hunden/katten innan man fattat vem skatan är. Blir hotfull när man skickar tillbaka handpengen. Men det kan man strunta i.
Värre är det med de som använder bulvan.

Jag vet många som söker på nätet, köparens namn, mailadress tell osv. Då kan man plötsligt upptäcka att rara köparen har annonserat många djur till salu nyligen… Usch för dessa människor.