Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 471 ggr
blackangel
0

Vill ej äta själv!!!!

Min lilla hane som jag stödmatat hela tiden vill ej äta själv, utan skall matas hela tiden!!! Hans syster som dessutom e dubbelt så stor äter allt helt själv. Han äter köttfärs och allt möjligt annat bara jag matar honom annars struntar han i att äta. Torrfoder får jag blöta och mosa annars äter han det ej. Köpte nyligen något på djuraffären som skulle få uoo aptiten samt var högkaloriaktigt, så jag hoppas på att han skall växa till sig. Till saken hör även att han e veldans aktiv springer runt efter mig vart jag än är, tror väl att jag e hans mamma typ;) Är bara så orolig då han e så jätteliten, väger typ som min andra kull som är 2 veckor yngre!!!!! Vad ska jag göra för att göda honom och har han blitt bortskämd och därför ej äter själv eller????!!!!

Annkis54
0

hur gammal är han nu??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
0

att han väger som de som är 2 veckor yngre behöver du inte bry dig om alls
det är väldigt olika från katt till katt vad de väger
att han bara vill äta från dig beror nog på att han är bortskämd.
ja..han tror definitivt att du är hans mamma.
när vi har matat upp o fött upp kattungarna så här så blir de mycket mer intresserade av oss.
jag har varit med om detta som du berättar.
kommer inte exakt ihåg vilken katt det var.
men testa med att om du ger nötfärs tex…ifrån din hand…o när han äter på det eller tar det från dina fingrar
att du lägger ner både färsen o din fingrar på ett fat
att du typ matar honom fortfarande men från fatet..
jag vet att jag fick göra nåt sånt..lite lura dem
väntar med att skriva mer innan jag vet hur gammal han är

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bumbie
0

hade de problemet med maskot oxå i början å ja fick sitta länge å mata han med torrfoder t.o.m men de är nog för att ja va lite sjåppig med honom till slut så ställde ja fram maten å när han blev riktigt hungrig så åt han, men de är väl inget att rekomendera när din är så liten

blackangel
0

Ja jag har testat att ge honom nötfärs från tallriken liksom men han slutar äta direkt då jag ej matar honom…. Han är nu 6 veckor gammal och sååå liten o tanig, men pigg och så är han.

Summerwinds
0

Som Annki säger så får man försöka lura dem och ha massa tålamod, han kommer att börja äta till slut. Att han äter uppblött torrfoder och nötfärs är ju jätte bra.

Jag har också haft en kattunge som skulle sitta i mitt knä och äta. Först bara nötfärs och sen kunde jag "smyga" i lite, lite uppblött torrfoder. Man får ta små steg, först hålla handen i knät, sen hålla upp ett fat till kattungen, sen sätta fatet i knät, sen mata kattungen på golvet, sätta fatet på golvet osv….det är ju vi som skämt bort dem Flört När min kattunge väl började äta själv från fatet på golvet, kom hon igång att äta helt själv och började även äta torrfoder samma dag. Tålamod!

#4 Hur mycket väger dina kattungar?

Kittentotts
0

#3 Maskot va jobbig med maten då han fick lunginflamtion som 3 veckor, sen fortsatte ju detta med matning o svårt äta länge länge, men han lärde sig tillslutFlört

blackangel
0

Han väger ej mycket mer än 300, och honan det dubbla. Man blir ju så orolig att det skall vara något fel på min lilla skrutteFundersam

Annkis54
0

jag skulle bara fortsätta med att mata
men VARJE gång så försök med att lägga ner på tallriken….
har han alltid tillgång till torrfoder om han skulle vilja äta??
en 6 veckors ska man heller inte ställa så stora krav på
o eftersom han är liten så är han kanske mer som en 4 veckors..o mina 4 veckors (4veckor 3dagar idag)äter inte alls själva. jag har precis börjat att ge nötfärs idag
så som du beskriver så tycker inte jag att du behöver vara orolig överhuvudtaget.
om du sitter likadant om en månad eller 2..då kan du börja fundera på om nåt är lite galet…
alla är olika o utvecklas olika…o jämför inte med syskonet hehe..för den verkar vara stor……
O du….var glad för att han vill äta´..det kommer säkert att lösa sig

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
0

Jag hade en unge hemma som en väninna fått i en kull för många årsen, den blev dålig, jag tog hem den o syskoneno mamma i eget rum hos mig, ena tjejen där va mkt liten fr början, hon vägde 140gr vid 3 veckors ålder, det jag kan säga idag är att: alla lever, det va inget fel på någon av dem vid veterinärbesiktning mm, och den minsta vägde 1 kg sen vid 13 veckor.Jag gav dessa små Gourmet kalkon då den är som pure utblandat med tillägg, gav detta i spruta.

Summerwinds
0

Kanske kan du ge honom (och systern) välling också som han dricker själv från ett fat. Det viktiga är ju inte hur mycket han väger utan att han äter och dricker och att han går upp i vikt. Kattungar som äter själva går ju och småäter hela dygnet, har man ett kattunge som inte äter själv måste man ju sitta flera ggr/dag och se till att den blir mätt och får i sig tillräckligt.

englagirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här lilla LORTGRISEN var oxå en liiiiten en på drygt 350 gr vid 6 v ålder.

Jag matade honom med Sempers barnmatspuré från 4 mån, slottsstek och rödspätta var favoriten. Han åt ABSOLUT ingenting förrän han kom på att man kunde suga i sig maten. Sen gick det av bara farten att äta då han väl lärt sig. Jag blötte då upp torrfoder och hade i tonfisk så att det skulle lukta mycket och jag blev så glad varje gång han åt själv.Skrattande

Nu är han 12 veckor och väger nästan som sina syskon,en bra bit över 1,5 kilo.

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

englagirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Summer Storm idag

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Annkis54
0

#11  #12,.,ja det var den lille snyggingen som ville flytta till Trollhättan va..Oskyldig..han har väl MASSOR med vitt..
där ser du #blackangel…det finns hopp i massor

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

englagirl
0

Hihihi, jaa han är nog till salu,(tror jag) men Trollhättan? regnar det inte mycket där? :-)

Kram vännen och ha det bäst i Bengtsfors

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Annkis54
0

#14..här regnar det värre än i London hehe
därför drar vi till Bengtsfors
där brukar det bara regna hälften så mycket….hehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

blackangel
0

Oh så skönt att höra, blir ju så orolig bara för min lilla sötnos….Han suger oxå i sig då jag kokat torsk med gräddfil på hihi. Då finns det hopp för lille smeagolfFlört