Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 5052 ggr
denizecarmen
2013-01-15 17:20
0

Min perserkatt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan alla!

Jag köpte världens sötaste misse förra veckan.
Han är en 6 månader gammal perser, jag fick med stamtavla m.m.
Men, han har ganska kort päls!
Uppfödaren visste faktiskt inte varför han hade kort päls, hon hade ingen aning.
Pälsen är inte jättekort men absolut inte som "vanlig" perserpäls.
Nästan lite mer som EXO-päls..

Någon som kanske varit med om samma eller vet varför pälsen är kort?

Vad jag såg på stamtavlan så var det typ bara hans morfar som var EXO.. Resten av släktningarna var perser hehe. 
Inte för att jag har någon emot att hans päls är kort, utan jag undrar bara.

Han ser lixom så lurvig ut haha. Typ som om pälsen är längre på vissa ställe, och ruffsig!

Här är 2 bilder på lille Elliot Skrattande

denizecarmen
2013-01-15 17:21
0

bild 2

mallabralla
2013-01-15 18:03
0

super söt! grattis till din goding.

han ser onekeligen kort ut, har han varit nedrakad? tror pälsen kommer att komma ut mer, men han blir nog inget pälsmonster, päls längd, mängd och kvalitet varierar mellan olika individer och linjer.

Sajtvärd på Perser iFokus

Bekka-AR
2013-01-16 00:18
0

Min katt hade också kort päls men när jag började tvätta honom oftare har den växt ut. Hur ofta badade uppfödaren honom? kanske är det?

denizecarmen
2013-01-16 08:38
0

Aha! Nej han har aldrig varit rakad. Hon badade honom var 6e vecka sa hon. Han verkar tycka om vatten iaf för varje gång jag har kranen på så försöker han få uppmärksamhet "mjau lyft upp mig dit" haha ;) pälsen kanske blir längre, just nu ser han mest ruffsig o lurvig ut :D

Bekka-AR
2013-01-16 12:47
0

jag badade min 1 gång i månaden och nu varannan vecka. kammar du honom varje dag?

denizecarmen
2013-01-16 12:53
0

Jag kammar honom varje dag =) fast han har inga tovor eller så, hans päls är jättefin o mjuk men han ser ruffsig ut bara hehe.

Uppfödaren sa ju att hon inte visste varför han hade fått så kort päls.
Alla andra katter utom han hade lång päls!

Jag har inget emot att hans päls är kortare, bara lättare o sköta :P
Men man undrar ju ändå om den kommer bli längre eller om den kommer vara så.

Undrar en annan sak oxå,
När kan man boka tid för kastrering?
Är det för tidigt att göra det i slutet av denna månaden?
Han är född 18 juli.
Vill ju helst göra det innan han kommer in i den perioden då de börjar "markera sitt revir" och pissar överallt inne…

Erna
2013-01-16 13:28
0

Din katt kan ev ha brist på vitaminer som han inte kunnat ta upp ur maten som syskonen. Prova att ge ett vitamintillskott som
innehåller B-vitaminer.

Kastrering bör göras i mars-maj då han blir 9-11 mån.

Tänk på att han kan börja fälla pälsen efter kastreringen.

Avmaskning, när är den gjord?

Det troligaste är nog att han råkat bli en korthårigare perser. Alla har olika anlag.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

denizecarmen
2013-01-16 14:40
0

Aha. Bör de vara så pass "gamla" ändå? När de kastreras?

Avmaskning vet jag inte exakt, men hon va noga med allt sånt och det står säkert på veterinärpappret men det har jag där hemma.
Annars så äter han riktigt bra, ger ju honom Royal Canin perser-kitten.

Jag hoppas att det är att han är en korthårigare perser haha, än att han har nån vitaminbrist..

yadhayezibas
2013-01-16 15:30
0

Du kan kastrera när du vill Glad Om du bara hittar en veterinär som gör det. Jag har en kattunge just nu som oxå är väldigt korthårig. Vi har haft nån förut som varit likadan men som fått längre päls med åldern sen. Glad Och jag håller med- mkt smidigare att sköta Flört

denizecarmen
2013-01-16 15:37
0

Tack för svaret! Skrattande

Ja jag skulle ju helst vilja kastrera honom så snart som möjligt, för jag har hört av så många att de börjar kissa på alla möbler osv för att markera revir om man inte kastrerar, så jag vill helst göra det innan han börjar med det haha.
Svårt att få bort kattpiss-lukt annars sen :P

denizecarmen
2013-01-16 15:39
0

Soff-mys SkrattandeKyss

yadhayezibas
2013-01-16 15:41
3

Långt ifrån alla hanar pinkar revir men jag förstår din tanke Glad Han ser jättefin ut din lille kille Glad

Så här korthårig är våran hulligan. Han är 5 månader.

[MonEnil]
2013-01-16 21:12
2

Jag tror inte du ska få problem att hitta någon som vill kastrera nu. 6 månader som lägsta ålder och ibland tidigare är vad man hittar på Veterinärförbundets hemsida, citat:

"Normgruppen rekommenderar även fortsättningsvis sex månader som lägsta ålder för kastration av katt generellt, oavsett ras och kön.

De veterinärer som har adekvat kompetens avseende kirurgi, anestesi och perioperativ vård och som utför ingreppet vid klinik som har lämplig utrustning för tidig kastration av katt kan fortfarande välja att, när särskilda skäl föreligger, kastrera katter tidigare än vid sex månaders ålder."

Jag har fått hankattungar kastrerade vid 5½ månaders ålder både på djursjukhus och mindre klinik. De har då vägt över 3 kg och börjat försöka para både syskon och vuxna.

Pälsen kan tillfälligt vara kort, och vissa perser får aldrig den där riktigt långa, svepande pälsen. Jag har varit med om det ett par gånger, och då har det funnits exotic längre bak i stamtavlan. Exotic har ju i bakgrunden andra raser, på vilka man inte avlat på pälslängd. Jag tror att dessa polygener ibland kan göra att pälsen blir lite annorlunda. Bada och kamma ofta, så kommer det att visa sig med tiden om den blir längre.

denizecarmen
2013-01-17 13:54
0

Tack så mycket för svaret!

Ska boka tid för kastrering efter lönen då Skrattande hehe.

Det är en annan sak som jag tänkt på också, som jag pratat med andra kattägare om och dom säger att det inte är några problem..
Hur är det att lämna katten ensam hemma när man jobbar heltid?

Det måste ju va olika mellan olika raser? Så hur är det med perser?

Jag jobbar heltid så min kisse är ensam hemma på dagarna när jag jobbar.
Han verkar inte ha något emot det för när jag kommer hem så leker vi massor och sedan sover han med mig i sängen och spinnner hela natten.
Han har aldrig gjort nått bus heller när jag varit borta.

Min fråga är, klarar sig perser hemma själv? Eller kan de bli understimulerade i längden?
Jag kan ju tänka mig att andra raser som är lite livligare kanske behöver mer stimulans och få röra på sig mer under dagen än perser, eftersom perser är ganska lugna. 
För jag antar att han mest sover när jag är borta Oskyldig

[MonEnil]
2013-01-17 20:15
1

Det bästa för en perser är att ha en perserkompis. Om man är flera i en familj eller mycket hemma blir det inte så ensamt för en katt, men en kompis av samma ras är även i de fallen att föredra.

Mollandollan
2013-01-20 23:44
0

Så himla söt! Vi har haft en perserhona som var nedrakad hos uppfödaren och det tog över ett år innan hon började få längre päls… Men annars vet jag inte, det måste ju vara generna som spökar.