rasstandard enligt WCF
Halloj! min fråga vänder sig främst till er som ställer ut inom WCF, var inne och läste deras rasstandard på perser och angående nosens placering står detta:
"The upper edge of the nose leather is not higher than the lower eye lid. "
hur tolkar ni detta och efterlevs det på utställningar?
som jag tolkar det önskar man inom WCF att själva noslädret som högst får vara placerat i kant med undre ögonkanten, tycker det är intressant att se skillnaderna i de olika rasstandarderna och om dem som föder upp inom förbunden följer respektive rasstandard eller om alla följer CFAs rasstandard.
Sajtvärd på Perser iFokus
http://www.cfa.org/documents/standards/persian.pdf
denna rasstandard är den jag tycker stämmer överens med hur persern ser ut världen över, alltså CFA. jag tycker att dem är de ända som har en detaljerad rasstandard med proportioner och bra beskrivningar, skulle vara roligt om FIFe kunde utveckla något liknande.
FIFe nämner i standarden i stället stopets placering; att det varken får vara ovanför det övre ögonlocket eller under det nedre ögonlocket.
När det gäller bedömningarna inom WCF vet jag inte om det finns någon gemensam ståndpunkt. Vi har mest utländska domare, och det är bara våra få svenska domare som säger något om hur de dömer. Det är inte säkert att det står ens på bedömningssedeln varför ett cert är draget.
Nu har man dessutom infört en ny regel inom nordiska WCF som säger "Det är inte tillåtet för utställare att ställa frågor angående bedömningsresultat och nomineringar till domaren. Frågorna ska ställas till utställningssekretariatet."
ja precis, i FIFe står det att det inte får vara en "snub nose" medans CFA står det att det SKALL vara en snub nose, och vi kan nog alla varan överens om att FIFe domarna dömer till fördel för snub nose, så varför gör dem det? eller varför snarare står det i FIFe standard ej snubnose om det inte efterföljs…
för tittar man på de svenska perserkatterna följer vi ju CFA rasstandard, och inte FIFe eller WCF, så frågan är varför domarna inte dömer efter rasstandarden? man skulle vilja veta vad dem menar och hur de bedömer en katt vars nosläder sitter mitt mellan ögonen (som eftersträvas inom CFA vad jag förstått). för i alla fall inom FIFe premieras detta, och enligt rasstandarden är det fel.
Känns som det vore bra med en mer utförlig rasstandard, precis som CFA rasstandard, där känns det inte som det är så mycket frågetecken, men när rasstandard och bedömningar inte stämmer överens blir i alla fall jag förvirrad
I både WCF och FIFe står att nosen ska vara kort och bred, och där stämmer väl inte heller bedömning och standard alltid överens. Bredden tilldöms inte alls samma vikt som kortheten. Tvärtom har jag fått uppfattningen att bredd ibland kan vara till nackdel, kanske för att en smal liten nos får ögonen att i proportion se större ut.
Kan bara hålla med, CFA standarden lämnar mindre till personligt tycke, och är mer beskrivande än FiFe standarden. OT: Sedan ligger ju sista stycket och framför allt sissta raden i standarden mig varmt om hjärtat "Persian allowable outcross breeds: none" 
/D
ja, det är mycket fokus på ögon inom FIFe, WCF har jag aldrig ställt i så kan inte säga där. Men anser att detta med nosen är en av de viktigaste attributen på persern, och det mest omdiskuterade, därför anser jag att det vore bra om rasstandarden var mer ingående och att man var konsekvent. Jag anser att antingen börjar domarna döma efter vad som står i rasstandarden eller så tar man bort den kommentaren att det ej får vara snub nose eller den om noslädrets placering i WCF.
Gemensamt för dessa tre är ju stopets placering, där finns det inga tvivel, så varför kan de inte enas om noslädrets placering?
min åsikt är ju då, i och med att vi avlar efter CFA standard och bedöms efter CFA standard, ändra FIFe och WCF standarden så den stämmer överens med verkligheten
#7 Håller fullständigt med dig 
Malin ställ frågan på Sverakmedlemmar på fb, så kanske det finns Fife domare där som kan svar. Vore riktigt intressant
Eller Fifelistan eller perser och exotic i norden kanske är bättre .
ja det ska jag göra! tack för tipset