Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 6305 ggr
Ahna
0

Sugen på en katt

Hej!

Var börjar jag…

Jag är en tjej som är uppväxt på skånska landsbygden med alla djur man kan tänka sig. Numera lever jag stadsliv med man och barn :-)

Eftersom jag bor i lägenhet har mitt djurintresse begränsats en del och jag har hamnat med akvariefiskar och huskatt. Tyvärr gick vår älskade Misha bort 2012 oväntat och abrupt i vad veterinärerna endast kan gissa var nån slags stroke eller hjärtinfarkt. Efter det så ville jag inte skaffa nån mer katt, det kändes för tungt på nåt vis.

Nu har jag börjat sitta och kolla runt på katter och tanken på en ny älskling har liksom börjat locka, sakta men säkert. 

Jag har alltid haft en svaghet för persersläktet, jag vet inte vad det är men jag fylls av nån värme och lycka inom mig när jag ser deras söta ansikten! Så när jag tittade runt på Perser så "ramlade" jag över det som kallas Chinchilla perser. Jag vet inte vad jag ska säga, det bara klickade för mig!

Jag är inte alls insatt i kattvärlden (vi har alltid haft katt men det har varit hundarna som varit renrasiga och ställts ut, katterna har liksom bara funnits där)och jag kan inte säga att jag har nån jätteambition att ställa ut och sånt där. Jag kan också tycka att det vore synd att köpa en katt med oerhört fin fysik och bra stamtavla när man "endast" vill ha katten som familjemedlem. Lite som att köpa en ferrari och köra i 30km/h liksom… 

Så har jag då ramlat över lite annonser på Blocket med just "chinchilla-perser" men det känns inte helt bra. Dels så sägs de vara renrasiga men de är inte registrerade eller har papper, dessutom ser ansiktena inte ut att ha perseranknytning. 

Så om jag ska komma till saken (ursäkta mitt långa inlägg!) 

Vet nån vart jag kan vända mig om jag är intresserad av att kanske bli fodervärd, eller köpa en katt som kanske inte lämpar sig till avel. Det är klart bäst om det finns nån i Skåne med omnejd så blir det enklare att hälsa på osv.

Jag är då intresserad av just chinchilla eller silver shaded eller möjligtvis annan färg men just att de inte är de med väldigt platt  ansikte. Kallas de nåt speciellt eller är det bara att perser kan se olika ut? 

Har ni några tips till mig som inte vill förhasta mig och luras på första bästa Blocket annons… 

Tack på förhand,

Anna

mallabralla
0

Hej! har du tittat på SPEXUS annons sida?

annars rekommenderar jag dig att titta där!

www.spexus.se

Sajtvärd på Perser iFokus

Ahna
0

nej jag ska genast gå in där! tack!!!Glad

Ahna
0

så bra denna infon var när det gäller just köp av folk som utger sig för att sälja renrasiga katter : http://www.machillas.se/varning.htm

mallabralla
0

ja det är en bra artikel, man skulle önska att den fanns på blocket!

Erna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har en liten perserflicka som är chinchilla, hon kan ev bli mörkare i tippingen och kallas då shaded silver. Skillnaden är obetydlig.

Hon är leveransklar tidigast 31 jan. Jag ska åka ner till Hässleholm den 7 eller 8 februari och kan ta med henne då, så att vi får träffas. Hon finns på min hemsida under Till salu. Hon heter Chrystal Crown. Hon är 3 veckor på fotot.

www.yamacatos.se

Maila mig privat om du är intresserad.

yamacatos@telia.com

MVH
Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Ahna
0

Erna den var helt underbar! Nu tror jag dock att jag kanske borde söka efter en sällskapskatt i första hand eftersom jag i dagsläget inte har någon intention att ställa ut.

Ahna
0

Tycker ni jag tänker rätt att söka efter ett sällskaps-"exemplar" (vad hemskt det lät) eftersom jag inte i dagsläget planerar avla eller ställa ut

och visst blir det en smula billigare? Skäms

Är det svårare att få tag i sällskapskatter om man vill köpa av uppfödare?

mallabralla
1

oh tror du missförstått det där med sällskap och utställning, de flesta säljer först och främst ALLA kattungar oavsätt hur bra dem är till sällskap, sedan kan det hända att en annan uppfödare fastnar för en kattunge som är bra lämpad för avel och då säljs den till avel (här blir priset oftast högre än om den skulle sålts till endast sällskap, anledningen är att köps katten till avel kommer köparen att tjäna pengar på katten!)

Däremot om en sällskapsköpare faller för en katt som är jätte fin så säljs denna till sällskap och det är fritt för den nya ägaren att ställa ut den hur mycket den vill! priset är hos de flesta det samma för en katt oavsätt hur rastypisk den är, vi alla strävar ju efter att föda fram så fina och rastypiska katter som möjligt och då skulle det ju se ut om man bara sålde till avel och utställning ;) en uppfödare blir bara glad om köparen ställer katten!!! däremot får man inte avla på en katt man köpt till sällskap, men ställa ut får man hur mycket man vill och som sagt de flesta tar samma pris för en katt som håller för utställning som för en som inte håller!

hoppas du förstod mitt svar!

mallabralla
1

erna, underbar bebis <3

mallabralla
0

jag vill också tillägga att man skall välja med hjärtat, den katt man faller för kommer alltid vara den vackraste katten för en själv oavsett vad en domare skulle säga! dessutom är det fritt att ställa vilken katt man vill så länge den har stamtavla, men har man köpt en katt som inte är så rastypisk får man nog räkna med att den blir rätt sågad på utställningen, men det är inte förbjudet att ställa den bara för man köpt den till sällskap. Vill man däremot vara någorlunda säker på att man köper en katt som skulle gå bra på utställning så måste man titta på mer saker än bara ett sött ansikte, då måste det kännas klämmas och talas med uppfödaren om vilken kattunge som denne tror skulle fungera bäst på utställning.

Men som jag uppfattat det så är du ute efter en katt till sällskap och skulle ev tycka det vore roligt att ställa ut den någon gång, och då rekommenderar jag dig att köpa den katt du faller för och sedan när tiden är inne och du fortfarande känner för det, ja då tittar du på din kisse och ber dens uppfödare om hjälp att anmäla till en show och fixa preparering ;) att vinna Best in show är få förunnat, men att plocka certifikat till den lägasta titeln brukar de flesta kissar inom kat 1 klara av ;) kanske dock inte allt för o rastypiska ;)

Ahna
0

Åh tack så hemskt mycket för jättebra svar!

Jag trodde att det var som det kan vara med andra djur ibland att de som inte "dög" till avel/utställning såldes lite billigare men då förstår jag. Jag trodde också att de som märktes som "sällskap" kanske hade typ skönhetsfel eller liknande- vad bra att jag hittade hit och fick korrekt kunskap! Dock har jag inga intentioner i dagsläget att ställa ut men man ska aldrig säga aldrig!

Vad ligger renrasiga perser på för pris ungefär? Känns så fult på nåt vis att prata om pengar (lite som att sätta pris på människor tycker jag…) Men det är ju trots allt ingen liten slant, även om min dotter tyckte att vi kunde få ALLA hennes kronor för att köpa en fin katt Glad… 

En vän för livet är ovärderlig och det tycker jag verkligen och jag har personligen inga ekonomiska bekymmer eller liknande det är bara att jag vet att andra i familjen skulle tycka det var svårt att lägga så många tusen på en katt när det finns svältande i världen- om ni förstår mitt dilemma Glad

Men kvinnor brukar ha en förmåga att få som de vill till slut- inte sant? Flört

Det känns som jag hamnat rätt här och kan lära mig mer och mer tills det är dags för mig att hitta min egna vän som är menad för mig.

mallabralla
0

vad bra att jag kunde hjälpa dig!

när en katt står ändast till sällskap betyder det inte nödvändigt att den behöver ha någon defekt, det har med i de flesta fall att göra att uppfödaren inte vill av en eller flera anledningar att den individen skall gå vidare i avel. Uppfödaren kanske har restrektioner från föräldradjurens uppfödare om att avkommor inte får säljas vidare till avel i sverige, eller kanske man redan sålt många avkommor ur den kombinationen till avel och anser att det räcker. eller kan katten ha en skönhetsdefekt, kanske en liten svansknick, underbett osv, i vissa fall väldigt litet så det inte skulle märkas på utställning men som ej bör avlas på, en tredje anledning kan vara att föräldra djuren har haft komplikationer vid parning/förlossning och då vill man inte föra vidare sådana anlag genom att sälja avkomman till avel, det finns massor av olika orsaker, vilken den än är skall den alltid respekteras!

Erna
3

Min lilla hona Yamacatos Chrystal Crown är endast till sällskap. För att tävla och avlas på borde hon ha en rundare panna. Annars är hon en helt perfekt kisse som har lite roliga hyss för sig, fast hon är så ung.

När hon serveras blötmat så skriker hon alltid upphetsat, men blir tyst efter ett par tuggor. När hon fick lite överbliven kalkon, så både morrade och skrek hon och det var verkligen komiskt.

Jag har aldrig haft en kattunge som betett sig så, fast hennes mamma är en påhittig katt som givit oss många goda skratt. Vem behöver en TV?

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Ahna
0

Tack "mallabralla"

Erna jag har kikat lite på din katt som är jättesöt och undrar om hennes nos är lite spetsigare? Tycker det är svårt att se på bild när de är så små?

Vi var iväg och tittade (med stor försiktighet och tveksamhet) på två så kallade renrasiga chinchillaperserkattungar. Tänker inte beskriva alla skumma omständigheter men iaf så när vi kom in i en liten hall och fick se dem så var de hur söta som helst (men inte skötta i pälsen) men de var så himla… sorgliga på nåt vis.

De darrade inte eller så men de var så stilla och ointresserade, jag har erfarenhet av att kattungar är nyfikna och fulla av liv men de var bara …ja bara genomskinliga. Min man fick en jättedålig känsla bara av energin i rummet och vi var direkt säkra på att vi inte kunde köpa dem hur gärna vi än hade velat rädda dem… Men jag är glad att jag åkte för det stärkte mitt beslut att köpa från en seriös uppfödare… dessutom har jag lärt mig att INTE ta med en 5 åring och en 2-åring att titta på kattungar man inte till 100% vet att man vill köpa- de var sååå ledsna att de inte fick med nån hem… Men vem hade haft glädje av en underbart gullig katt som satt och tryckte under soffan hela dagarna… varken familjen eller den stackars katten….

jambo
0

Hejsan!

Har följt detta inlägg lite gand här nu , kanske du skulle gå in på min hemsida o kolla  lite, eftersom just nu har jag kattingar till salu.

Hakar på vad#12# marabella har skrivit, så det inte blir tjatigt för dej.

Håller på att uppdatra med lite nya bilder på min hemsida , men skickar med ett just nu,   så du får se.

Det är en crem/vit hane-Sällskap!

Får skicka ett kort i nästa mail på en annan kisse som oxå skall vara till sällskap , som är leveransklar.

www.florindo.com

Tel 0491-61123GladGlad eller 070-5895123

Sätter stort värde på personlig kontakt eftersom det kan bli missuppfattningar via mail.

Mvh / Gujje

jambo
0

Här kommer då ett kort på den kissen som är leveransklar idag.

Han heter Florindos Tiger -Pang -Tang Per n 22 (Cp)

Mer info finns på min hemsida om honom o fler kort som liten föräldrar o så vidare

Han är en riktig stor tiger,  o vill ha uppmärksamhet o aktiviteter.

Blir en stor katt!

www.florindo.com

heliotropes
4

Ahna! Om du inte känner att det är "dagsaktuellt" att hitta din nya familjevän så väntar jag två kullar i Feb. som kanske är intressant,men vi bor en bit ifrån varandra. I mitt nuvarande avelsarbete får jag ofta "långnosar" som du tycks föredra. Glad

Håller med er vad ni har skrivit. Det är tragiskt vad många som inte tar detta med avel seriöst och tydligen får köpare att tro att de inte kan hitta någon katt i deras smak (långnosat) bland de inregistrerade och seriöst avlade perserkatterna,det föds fortfarande långnosat bland våra kortnosade om man nu föredrar dem. Tips! Har man aldrig träffat några kortnosar så bör man besöka olika uppfödare och se och känna sig för med dem…vi är många perserägda som har ändrat sig under åren..Flört

Det finns ju inget som hindrar denna massa av "uppfödare" som säger sig ha renrasigt men inte registrera dem att göra det.(skulle vara att dom är avstängda då)..har själv hört en ursäkt som löd..-Vi vill inte avla fram kortnosade perser utan vi vill ha dom som dom såg ut förr…..Ahg!Skrikandes en väldigt dålig ursäkt för att inte avla seriöst…

Lika dåligt att blanda raserna då man inte har en aning om vad man får,vad gäller päls,lynne och ärftliga sjukdomar.(då många av blandraskatternas föräldrar är köpta till sällskap och det finns ju olika anledningar till det). Många påstår samma som ovan..vill ha perserns lynne och en längre nos..man kan ALDRIG veta vad en blandras har fått sina egenskaper ifrån. Kan man tänka sig att köpa en sådan katt för 3500 kan man lika gärna lägga till 1500 och få en seriöst avlad sällskapskatt med kända egenskaper…

Det ska ta tid att hitta SIN katt,den finns och det gäller att hålla utkik. Flört

Eva // medarbetare på Perser

Ahna
0

Tack så hemskt mycket allihop!

Det känns som att det vore enkelt att förhasta sig, speciellt när man ser kattungar- vem smälter inte?

Jag tror också det är viktigt att allt känns rätt som ni beskriver, även mellan uppfödare och köpare. Det är trots allt någon annans liv man lägger i nån annans händer.

ja det verkar inte vara så tätt med perseruppfödare just här i Skåne vad jag förstått?

Det där med lång/kortnosat beror för mig dels på estetisk smak men också för jag uppfatatt att de med kort nos oftare har problem med ögon/andning- rätta mig absolut om jag har fel.

Hur är det annars - i utställnings och avel-sammanhang är det mer attraktivt ju plattare det är? Har man försökt avla fram plattare ansikten?

Paddiz
0

Jag tycker nog att det finns rätt många per/exo-uppfödare i Skåne - dock inte av chinchilla.

Har själv en kull på två - men det är vitfläckar. Nu vet jag i och för sig inte om de som ska ha hanen även vill ha honan. Hon är av utställnings/avelskvalité - men först och främst är hon en sällskapskatt. Hade hanen haft mer vitt hade även han fungerat som utställnings/avelskatt - men han har för lite vitt för att i alla fall kunna ställas.

Är du intresserad kan du gå in på tråden Nimbus och Narnia. Du får gärna höra av dig via telefon/mail och vill ni hälsa på (utan köptvång) är det ok. 0435-154 79 - quinoas@quinoas.com 

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

mallabralla
1

du har på spexus hemsida en uppfödarlista där uppfödarna är kategoriserade efter var dem bor i landet.

att perserkatter med längre nos rinner mindre och har bättre andning stämmer ej, långnäsor brukar tvärtom rinna mer, vad rinnande ögon beror på är omtvistat. det finns både hund och kattraser med långa nosar som rinner ur ögonen. Jag tror snarare att det handlar om ett separat fel i aveln, det finns massor av plattnosade perserkatter som inte rinner alls. och andning har inte med längden att göra utan med bredden på nosen. detta med tron att persern lider av andningsproblem lever kvar från 80-talet då nospartierna var mycket snäva. Dock inte sagt att det fortfarande finns individer med dessa problem, däremot inte vanligt förekommande hos svenska seriösa uppfödare.

vad gäller avel på nosen så avlar man efter en standard som beskriver hur nosen skall se ut, med andra ord inte så kort som möjligt.

bifogar en bild serie som jag bifogat förut från en bok jag har om Perserns standard, den visar rätta vinkeln på en persers profil.

sedan att man tycker att långnästa perser är finare är ju en annan sak :)

mallabralla
0

första bilden visar en katt med för lång nos

mallabralla
0

bild två visar en katt med för kort nos, nosen är inbäddad bakom ögonen. inte korrekt

mallabralla
0

sista bilden på en korrekt profil, i CFA standarden står att om man håller en penna mot ansiktet skall panna, nos och haka alla nudda pennan.

mallabralla
0

Du kan ju titta på Jambos kattungar i detta inlägg, där ser du att nosen ligger i samma höjd som resten av ansiktet, med andra ord sunda små krabater <3 med öppna fina breda nosar.

Ahna
0

Tack så hemskt mycket allihop! Klokare blir jag det e en sak som e säker!

mallabralla
0

så bra!

det absolut bästa är ju att åka hem till en uppfödare som du får bra kontakt med och titta och känna på katterna, om denna har kull och det finns både långnäst och plattnäst så är det ju bara att ta den du fallar mest för ;)

Ahna
0

Ja absolut, jag har redan spanat in ett par uppfödare här på sidan som verkar väldigt tillmötesgående och intressanta ;-)

Finns det fler liknande forum eller är detta det mest aktiva?

Erna
1

Jag kom på att min kompis som bor i Skåne har en shaded silver/Chinchilla hane som snart är leveransklar. Det är hennes första kull, men mycket seriös. Kontakta henne!

www.winnerdays.se

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Ahna
0

Tack Erna! Det underlättar klart med kortare avstånd! Så kan man få bättre kontakt med uppfödaren öga mot öga så att säga.

mallabralla
0

jag tror detta är det mest aktiva forumt just för perser i dagsläget.

jenay
0

hej ha levklara exo mvh jenay www.snuttan.dinstudio.se

Skrattandeha en bra dag. kram

malinwi
0

Åh, lille Affe hos Winnerdays är ju precis vad du frågat efter <3 !! Så söt han var, hoppas att kärlek uppstår mellan er. Lycka till!!