Syskonparning!!!!
Hej på er!!!
Jag bara undrar vad som händer om man parar ett helsyskonpar???
Jag såg på en KÄND hemsida att en så "kallad" uppfödare har parat ett syskonpar….
Hoppas ni förstår vem jag pratar om utan att nämna namn.
Såg det under parade honor…
Mvh Sanna

Jag menar förstås Dräktiga honor, den första av dom..
Det är väldigt delade meningar om detta.
Det är inget som är förbjudet.
Jag har parat släktingar här hos mig med goda resultat.
jag fick frågan en gång…varför jag gjorde så..o svaret var..att katterna fanns här…o att jag ville testa.
det är väl oftast inget som man planerar att göra..om det inte liggger väldigt speciella orsaker bakom.
O när man köper in katter utifrån så köper man ju inte besläktade katter…OM det inte är nån katt som är mycket ovanlig..o det finns få katter att köpa.
Men jag vet att många säger…ALDRIG.
jag sa det förr…men har gjort det…men planerar inte att göra det igen.
Men det betyder inte att det blir nåt fel på ungarna
kanske har den uppfödaren du pratar om…"blivit tagen på sängen" o att det inte var meningen
Men lika väl som det kan förstärka nåt som är bra..så kan det ju förstärka nåt som är mindre bra.
men jag vet inte…vet bara hur det har gått här hos mig..

Ok..jag vet iallafall att inom Birma "världen" har dom ju procent räkning på att det inte ska vara för tätt besläktat.
Mina chokladisar är ju ganska tajt avlade, men jag avlar ju ut dom mot helt nya linjer nu för att komma ifrån detta, men det är ju bra resultat på det som vi fått.
Jag vet ju att det finns parningar med "släktingar", men HELSYSKON???

Jag vet de som linjeavlar mkt, men detta är absolut inget jag vill gå in på egentligen. Persern är ju så bred att detta behövs ju inte så. Men man får ju ha sina egna åsikter om detta.