Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 3603 ggr
Ahna
0

Frågan om färger /skillnader

Nu var det dags för mig igen, verkar som jag tar över forumet Skäms

(Eller så har jag bara för lite att göra på mitt kontorsjobb…)

Jag tittar ju runt bland olika perser och så men får inte riktigt grepp om vad skillnaden är på chinchillaperser och silver shaded perser?

Alltså jag vill ha en perser som gärna får vara vit med grått och helst blå ögon, eller blågröna…

Ändrar sig kattungars ögonfärg under uppväxten?

Känns som perserrasen är så himla bred och att det finns sååå mycket att välja på… Finns det nån bra sida som samlar alla beskrivningar på de olika typerna tillsammans med bilder?

Och skiljer det i temperament och så eller är det bara utseendet som är olika?

mallabralla
0

perser kan ha 3 olika ögonfärger, Grön, blå eller oreange. dem kan också ha sk Oddeye (förkortas OE) detta är när katten har ett blått och ett oreange öga.

Gröna ögon:

chinchilla, shaded, golden, shell  skall alltid ha gröna ögon, vissa silverkatter har också gröna ögon.

Blå ögon:

colorpoint (maskade) skall alltid ha blå ögon, helvita katter och höggradiga vitfläckar kan ha det också.

Oddeye:

helvita och höggradiga vitfläckar kan ha detta (dock tillåtet på alla vitfläckar)

Oreangea ögon:

solida, tabby, vitfläckar, silver och smoke skall alltid ha oreange ögon (så vida inte undantaget OE och gröna ögon som jag tidigare nämnt)

Du hittar bildgallerier efter färger på www.spexus.se

där är bilderna indelade efter färgkategorier. du kan läsa under varje bild vilken färg katten har.

Sajtvärd på Perser iFokus

mallabralla
0

just det skulle skriva också att alla kattungar föds med blå ögon som sedan successivt ändras till den färg dem skall ha som vuxen

mallabralla
0

just det skulle skriva också att alla kattungar föds med blå ögon som sedan successivt ändras till den färg dem skall ha som vuxen

Erna
0

# 1 Mallabralla: väldigt bra översikt.

Ahna, jag vill rekommendera att du besöker en kattutställning, där du kan se varianterna. Det är en helt annan upplevelse.

Som uppfödare av grönögda silver och golden, vill jag beskriva den svarttippade chinchillan som en helt vit katt med lite svart längst ut på hårtopparna, max en åttondel får vara färgat. Gröna ögon med svart kajal runt om, svarta trampdynor och en svart kant runt den tegelfärgade nosen.

Shaded silver är likadan men har tätare tipping och längre bit på hårstrået färgat, max 1/3.

I Sverige finns de grönögda varianterna med svart (ns 11, ns 12) och blå tipping (as 11, as 12).

De brukar även kallas för kattrasernas Rolls Royce.

Dessutom finns de med grundfärgen golden, dvs en gyllene orange ton istället för vitt. En chinchilla golden kallas i Sverige för Shell golden, sedan har vi Shaded golden, Tabby golden, Tigré golden och Spotted golden. De mönstrade är mest ovanliga. Orsaken är att det ofta är svårt att bestämma om det är en shaded golden med skuggmönster eller inte. Få av dem bibehåller sina mönster tydligt och klart.

Blå Shell golden = ay 12
Blå shaded golden = ay 11
Blå tabby golden = ay 22

Dessa färger finns också på EXO.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Ahna
0

Tack så hemskt mycket!

Vilka underbara inlägg *sparar*

Ja jag får nog ta och besöka en utställning, hittar man datum och plats för dem på spexus kanske?

I vilken ålder vet man vilken färg kattens ögon kommer ha då?

mallabralla
0

det finns massor av utställningar att gå till :) du kan titta här: http://sverak.se/SVERAK/Utstallning/index_utstallning.htm

där hittar du FIFe utställningslistan med länkar till inbjudningarna, där kan du också läsa om tider, hall och resväg :)

vad gäller ögonfärgen vet man redan innan som uppfödare vilken färg de får ;) eftersom det går i arv från föräldrar. så en chinchilla/shaded uppfödare (som du verkar mest intresserad av) vet redan att ögonfärgen blir just grön (finns ju ALLTID undantag som med allt annat). men man brukar se att ögonfärgen börjar växla ett par veckor efter födseln, vissa tidigare och vissa senare. det är precis som med oss människor. vi ärver ju också ögonfärgen efter våra föräldrar och föds med blå ögon. parar man bara oreange ögda katter med varandra hela tiden blir det bara oreangeögda, så vida de inte bär på anlag för oddeye. men att ge sig in i färggenetik är en djungel och det är inte alltid så lätt, krävs att man verkligen sätter sig in i det.

men som kattunge köpare om man vill vara säker på att få en viss ögonfärg (om det är viktigast) så är det bara att fråga uppfödaren, denne vet vilka anlag som ligger bakom kattungarna ;)

men vill du ha en vit/grå (som du kallar det;)) med gröna ögon, då är det en shaded silver du skall ha ;) och köper du en sådan av någon av de uppfödare du hittar på SPEXUS eller annan seriös uppfödare kan jag lova dig att du får det du frågar efter ;)

mallabralla
0

http://spexus.se/grsil.html

har du tittat på denna sida? detta galleri är just för shaded silver, är det en sådan kisse du vill ha?

Paddiz
0

Du kan också hitta uställningar på http://quinoas.com/utstinbjudan.html där ligger även danska utställningar. Såg att du bor i Malmö och då är det inte långt till Danmark.

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Ahna
0

#7 Ja jag trodde det, eller chinchilla men efter att ha sett mer och mer så vet jag knappt längre ! De är helt underbara allihop!!! Jag väntar nog bara på rätt katt helt enkelt! #8 vad bra! Ja det e ju nära och bra med Danmark :-) tack!