Perser iFokus

Perser

Etikett11-utställning
Läst 929 ggr
Naquita
0

lite frågor om utställning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vad händer om man ställer en katt med för lite vitt? Jag ska ju ställa Brumma mest för att få en bedömning på henne och se om det här med utställning är min grej, men vad händer egentligen vid bedömningen av för lite vitt, dras många poäng av?

vad anser ni om uppfödare vs ställa ut, MÅSTE man ställa sina avelskatter?

Och en annan fråga. vad gör ni om katten har små missfärgningar vid ögonen som inte går bort(typ gråtränder osv), blir det minus då lr ställer ni inte ut katten?

frågvis, vill lära mig merSkrattande

Annkis54
0

ja..du ..jag ska försöka svara så gott jag kan
jag har ju vitfläckar som du vet
o att katterna blir låggradigt vita är MYCKET vanligt.
mer vanligt än att de får OK vitfläcksgrad.
det finns nåt poängschema som talar om hur många poäng de olika sakerna ger..som päls, ögon, näsa mm mm, men jag hittar inte den nu..kanske nån annan har den
visst dras poäng av, om katten är låggradigt vit…men det beror på hur långgradigt. På din Brumma så beror det väldigt mycket på hur mycket vitt hon har på magen. Har hon hela magen vit..så är hon inte sååå låggradig..går det vita ihop mitt på magen eller att det delar sig  med en färgad fläck emellan så är hon mer låggradig.
jag skulle vilja påstå att en låggradigt vit….men i övrigt mycket snygg…kan bli champion…kanske till o med Internationell Champion…men kanske inte nominerad eller BIS eller så.
men på en utställning som jag var på så valde domaren en låggradigt vit till sin bästa…men då hade den nog väldigt mycket annat som var bra.
Men ställ ut henne…så ser du direkt vad de tycker om henne.
Min vän Vicki i Tyskland ..h
har denne hanen..han hade fått jättebra bedömning..hon frågade domaren vad de ansåg om låggradigt vita…o han sa att om valet står mellan denne snygging o en annan lika snygg, så hamnar valet alltid på den andre…för att denne har så lite vitt.
Ställa ut sina avelskatter behövs absolut inte
det är inte alls samma sak med avel o utställning. En fin avelskatt behöver inte alls ha utställningsutseende. De kan ha det, men det är inget måste. Ofta så blir ju heller inte avelskatterna i den konditionen att det är så fina så man vill ställa ut dem..för antingen så är de dräktiga eller så är de smala för att de löper…
O en utställningsperser/exo…ska ju helst vara korta o cobby…o det är kanske inte alls så bra för en avelshona att vara det.
Gråtränderna….har du fått det så BÖR du inte ställa ut katten utan att se till att få bort de först…du har kanske ¨nån dryg vecka på dig att få bort det….den tiden tar det…om man använder det som jag gör
domaren ser inte med blida ögon på detta.
så har hon redan fått det så blir det att ta bort det
personligen så använder jag All Systems Whitening Gel för att bleka det med…  http://www.swecat.com/v4/category.php
men jag vet att det finns andra som använder andra saker
om ingen annan hittar hit på just denna tråden o svarar om detta så gör en ny tråd med rubriken missfärgning eller nåt

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

Wahhho vilka fina pissar ni visar här..Glad Jag ska bara vara tyst för jag kan inget om vitfläckar men fina katter är dom.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

#2..hehe
nu när jag tittar på bilden på Brumma igen
om det är henne du menar #1..o tårränder…så syns det ju inte lika mycket eftersom hon inte är vit där
mycket lättare att maskera än om hon var vit

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Naquita
0

tack för ditt jättesuperbra svar Annkis! det är inte Brumma som har missfärgningar, utan WilmaFot i munnnen här kommer en bild så du förstår..hon är svartsköldpaddsilvertabby

jag har köpt den gelén efter att jag läst ditt tips,ska testa den en vecka.. är det 3 gånger om dagen, sedan torka bort på kvällen eller?

Naquita
0

Brumma har inte mkt vitt under magen, knappt inget alls. Men jag ska ställa henne i Höör i september så får vi se vad dom säger. Hon är ju ju bland de vackraste ögon jag skådat, och så näpet uttryckKyss

Naquita
0

Kan missfärgningarna bli kroniska? jag menar, så att de aldrig försvinner?

sedan har jag funderat, Wilma är ju svartsköldpaddsilvertabby men hon har "paddfläckar" på halsen. jag kan inte bestämma mig för om det är paddfläck lr missfärgning..hon ser så smutsig ut*s*

Marita-L
1

Det ser ut som Rufism..å det kallas det när silvret inte är riktigt rent. Det visar sig som en gulbrun ton å det finns ingenting man kan göra åt det. En del försöker dölja det om det bara är lite med lite smink.

Ibland kan man se att det försvinner lite å kommer mer när hormonerna spökar. En del blir bättre efter att dom fällt. En del honor får mer när dom löper eller blir dräktiga andra inte.

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

detta med rufism kan jag inte alls hehe
men missfärgningar KAN inte bli kroniska
det är bara för dig att ligga i,….massera in 3 ggr per dag..men varje dag måste du TVÄTTA bort gelen…så att det blir helt rent
du måste inte duscha henne…men eftersom det är nån form av blekning..så måste pälsen bli helt ren från de varje dag.
bästa är ju om rengöringen blir på kvällen så att pälsen o huden får vila under natten..o sen på morgonen så masserar du in den första gången.
masserar säger jag bara för att det ska komma helt o håller i hela pälsen där den är missfärgad..så att det inte bara läggs på ytan.
du kan oxå använda en tops o massera in med om det är i vecket där som det rinner.
detta med "färgen" på halsen…är det så att hon "dränker" sig i vattnet..så att hon blir missfärgad för det??
eller tror du att det är rufism som Marita säger
jag tror att du kan testa med gelen där oxå…på en perser så är det väldigt svårt att få bort missfärgningar där…för att pälsen är lång o det blir lätt kladdigt o risken att de tappar pälsen istället. Men på en exo så bör det kunna gå att ta gelen även där
även på insidan av foten, om det har tvättat sig så att det har blivit missfärgat där
håll oss underrättade så vi vet hur det går med gelen..o hur fort missfärgningarna försvinner
det är väldigt olika på olika katter.
vissa katter har jag fått kritvita på 3-4 dagar

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Naquita
0

Rufism har jag inte ens tänkt på! det kan nog vara det faktiskt för hon har alltid sett lite "smutsig" ut hehe. Får man minus för rufism på silver?

ne,har aldrig sett henne få vatten i pälsen..ska börja rean imorgon med gelen så får vi se=) ska man ta mkt?

Summerwinds
0

Det kan ju vara så att fläckarna på halsen (och kanske visa parti i ansiktet) är sköldpaddsfläckar. Men nu har du har ju tid på dig att tvätta henne ordentligt och se om det går bort. Om du tvättar noga och det går bort så är det ju missfärgningar, annars så är det ju skpfläckar och de ska hon ju ha Glad.

Rufism är väl mer mörk/rost brunt/rött och inte så ljust som på Wilma?

Annkis54
0

nä..du behöver inte ta mycket….den är jättedryg
men se till att det blir ordenligt genomfuktat..eller blött eller vad jag ska säga
men du får inte få nåt i ögonen..så var försiktig…o är det väldigt nära ögat..så kan du efter att du har masserat in det ordentligt ta lite papper o suga upp så att det inte kommer in i ögat

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Naquita
0

Man lär sig så mkt på det här forumet, ni är toppen!Cool

Kan ni tipsa på ngt schampoo om det nu skulle vara missförgninagr,som jag kan ha i fortsättningen till Wilma? Just nu har jag All systems med lila etikett.

Annkis54
0

det får nog vara nån som har silverkatter som kan svara på det
jag använder..House of Anju…snowy Blue på mina vita…eller snarare de vitfläckar som har mest vitt….fast jag ser till att inte få det på fläckarna…för det bleker.
jag använder även det schampot på mina ljusa katter som ska vara så ljusa som möjligt
nu vet jag att House of Anju..inte säljs längre..men vad jag förstår så har hon nåt som ska vara lika bra.
kolla på hennes hemsida 
http://www.welcome-to-anju.com/prodsv.htm

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

#10 jag måste nog säga att jag inte håller med riktigt här

_Rufism är väl mer mörk/rost brunt/rött och inte så ljust som på Wilma?

_Det ser precis ut som Rufism.
#9 Ja man får minus poäng när det finns rufism i silver.

Man kan tvätta tills man blir gammal rufism går inte bort. Sedan vanlig smuts så finns det silver schampon på tassalogen.Glad

Crystal Pearl´s

Summerwinds
0

Här är en liten länk: http://pawpeds.com/pawacademy/courses/genetics/rufism_se.html

Nu kanske det är olika beroende på vad det är för färg och på skpsilver och blåsilver osv så är det kanske ljusare….men jag tycker iallafall Oskyldig att på de svartsilvertabbys jag sett så är de mörk bruna/rostfärgde (vanligtvis på ryggen och i ansiket)..rufism går förstås inte bort hur mycket man än tvättar Flört men är det missfärgningar kan det ju iallafall blekna..

Naquita
0

#14 vilket schampoo rekommenderar du till silver?

Naquita
0

haha nej, det hade varit illa om rufism gick att tvätta bortFlört men sminka sin katt,e inte de liite väl att ta i va? eller e de vanligt?

Marita-L
0

#16 ja färger skiljer sig nog på vad som finns på översidan..det blandas ju..Men svartsilver så är det gul/brunt sedan finns det nartulrigtvis olika mycket rufism..en del ser ut som riktigt smuts..

#17 Ja har använt 

Produktnamn: Jobos Ultra Magic Shampo 200 ml

Den luktar sååå gott..sedan finns det alltid en uppsjö med shampo..Glad

Crystal Pearl´s

Summerwinds
0

#17 det är nog inte helt ovanligt att man sminkar/pudrar över diverse missfärgningar, vita små fläckar (tex vita hakor på birma), små rufism fläckar osv. Det säljs ju olika preparat till detta på utställningar och i djuraffärer, så det är nog ganska allmänt accepterat. Dock hör man ju skräckhistorier ibland om ägare som har färgat sina helfärgade katter i hårfärg (och vita katter i Klorin)! Förhoppningsvis är det kanske mest rykten och bull shit men jag har sett en svart katt som fick draget cert för att domaren misstänkte att den var färgad…den glänste liksom Hemlis

Naquita
0

#19 fy fan, ja det finns verkligen skräckexempel överallt=/

Kittentotts
0

Jag frågade om sådanda fläckar som du visat på din när det gällde min Merlin:

Kittentotts
0

en på halsen

Kittentotts
0

Tassen fr annat håll

Jag fick till svar fr en som kan detta bra:

Nej detta ser inte ut som rufism.. Det under hakan kommer av att han slickar sig efter maten och det på tassarna är typiska för katter som gärna tvättar sina ögon själva.. Svart blir gärna lite rödaktigt , allra mest påverkan har det på de lite mer grå tunna duniga hårstråna…   Rufism brukar i regel sitta i nacken och på sidor och rygg på katten.. Även kinder och nosrygg, brukar vara påverkade då. Nu utgår jag från de bilder jag ser.. Kanske jag säger annorlunda om jag såg honom i verkligheten..

-------------------

Gällande låggradigt vitt så har ju vitt och är ändå Champion, han har även tagits upp i BIV några ggr, domaren älskar hans kropp o stomme, även hans sätt. För lite vitt behöver inte betyda fel om katten är fin i övrigt.

Koby: