Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 1000 ggr
Bumbie
2007-07-03 10:44
0

kattlådan

hejsan! ja bara undrar…

hur är de med kattlådor och graviditet? räcker de med att man köper tvätt sprit å ställer vid lådan? har även läst att man ska tvätta händer vid kontakt med katter under graviditet???

Kittentotts
2007-07-03 11:19
0

Jag tror detta är överdrivet med allt vad som påstås om katter och gravida. Men vi får höra vad andra säger också.

Bart
2007-07-03 13:41
0

Det man kan drabbas av är Toxoplasmos,man kan redan vara immun mot det om man har katt(kan ses i blodprov)Om man inte är det bör man ha plasthandskar på+nogrann tvätt efter. Eller låta någon annan sköta lådan.Toxoplasmos kan bla. ge svåra missbildningar hos foster.Toxoplasmos finns även i dåligt sköljd sallad t.ex.Här finns en länk till SVA.

http://www.sva.se/sv/Malgruppsnavigering/Djursjukdomar/Katt/Parasiter/Toxoplasmos-och-neosporos/

Annkis54
2007-07-03 18:31
0

har man ett S T O R T ….katteri med 20-30-40 katter..o mycket ut o in..så kanske man behöver tänka sig för. O skydda sig.
men han man ett fåtal katter o inte nån som är sjuk..så tror inte jag att man behöver vara rädd för detta.
har en svägerska som åkte på en mag"sjuka"..som hetter yersinia..(ta detta med en nypa salt nu ifall jag kommer ihåg fel namn).för många år sen. Jäklar vad sjuk hon var. fick ligga veckor på Uddevalla sjukhus…var mycket dålig. Detta är en av dessa infektioner som man kan få av bland annat kattavföring: O de undrade då om det hade fått det från mina katter. hehe
men detta kommer oxå från opastöriserad mjölk, kyckling o räkor..mm mm kanske
så …sunt förnuft..
detta är min uppfattning

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
2007-07-03 19:10
0

Vi sitter o pratar om det hemma här nuSkrattandeJag sa åt henne att tvätta händerna efter tömning av lådor mm. Jag av någon vill hon ska vara försiktigGlad

Bumbie
2007-07-03 19:31
0

hehe ja då va man avslöjad då ja….Skrattande

Bumbie
2007-07-03 19:32
0

tack så mycket.. ska inhandla sprit å tvättamig med.. brukar ju inte stoppa händerna i lådan å sedan i munnen…

Bart
2007-07-03 22:33
0

#5 Grattis till graviditeten!Jag vill inte skrämmas,men jag har på mitt jobb,(neontalavd.)sett  nyfödda barn vars mammor blivit smittade av Toxoplasmos,så jag tycker man ska vara extra noga och försiktig.Men du kan säkert få tagit ett blodprov som visar om du är immun redan,i så fall behöver du ju inte oroa dig alls.

Bumbie
2007-07-04 13:19
0

nej ska inte dit förän i aug… Ledsen

Bart
2007-07-04 13:21
0

Vårdcentralen kan säkert ta ett sånt prov!Ring och kolla med dem.

Bumbie
2007-07-04 13:32
0

ska göra de tack

Bullan
2007-07-04 14:02
0

Har läst att det i princip bara är katter som går ute som kan få toxoplasmos…men att det kan smitta via kattlådan till de katter man har inne. Det kommer från fåglar. Så har man endast innekatter, som inte kommer i kontakt med utekatter, så är risken minimal att man själv kan få det. Då är risken större att få det via dåligt sköljd sallad och grönsaker…om fågelskit legat på grödorna.

Men under mina graviditeter(2st.) så har jag iallafall alltid varit mkt noga med att tvätta händerna. Vi har en katt som även är ute…så jag har även använt munnskydd, för att förhindra att andas in dammet från lådan.

Grattis till den kommande bäbben :)

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Bumbie
2007-07-05 10:28
0

tack tack… ojdå munkavel oxå.. får väl be pappa ta hem några från jobbet då kanske… har ringt min privat läkare och ska ta blodprov nästa vecka

Bart
2007-07-05 12:17
0

#12 Det är bra,då får du reda på om du redan är immun.Jag har inte hört det om att innekatter inte kan ha det,och jag tycker man aldrig kan vara nog försiktig under graviditet.

Bullan
2007-07-05 12:26
0

Ja, man skulle aldrig förlåta sig själv, om man kunde ha förhindrat det, om något mindre roligt skulle hända barnet!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*