kattlådan
hejsan! ja bara undrar…
hur är de med kattlådor och graviditet? räcker de med att man köper tvätt sprit å ställer vid lådan? har även läst att man ska tvätta händer vid kontakt med katter under graviditet???

Jag tror detta är överdrivet med allt vad som påstås om katter och gravida. Men vi får höra vad andra säger också.

Det man kan drabbas av är Toxoplasmos,man kan redan vara immun mot det om man har katt(kan ses i blodprov)Om man inte är det bör man ha plasthandskar på+nogrann tvätt efter. Eller låta någon annan sköta lådan.Toxoplasmos kan bla. ge svåra missbildningar hos foster.Toxoplasmos finns även i dåligt sköljd sallad t.ex.Här finns en länk till SVA.
http://www.sva.se/sv/Malgruppsnavigering/Djursjukdomar/Katt/Parasiter/Toxoplasmos-och-neosporos/
har man ett S T O R T ….katteri med 20-30-40 katter..o mycket ut o in..så kanske man behöver tänka sig för. O skydda sig.
men han man ett fåtal katter o inte nån som är sjuk..så tror inte jag att man behöver vara rädd för detta.
har en svägerska som åkte på en mag"sjuka"..som hetter yersinia..(ta detta med en nypa salt nu ifall jag kommer ihåg fel namn).för många år sen. Jäklar vad sjuk hon var. fick ligga veckor på Uddevalla sjukhus…var mycket dålig. Detta är en av dessa infektioner som man kan få av bland annat kattavföring: O de undrade då om det hade fått det från mina katter. hehe
men detta kommer oxå från opastöriserad mjölk, kyckling o räkor..mm mm kanske
så …sunt förnuft..
detta är min uppfattning

Vi sitter o pratar om det hemma här nu
Jag sa åt henne att tvätta händerna efter tömning av lådor mm. Jag av någon vill hon ska vara försiktig
hehe ja då va man avslöjad då ja….
tack så mycket.. ska inhandla sprit å tvättamig med.. brukar ju inte stoppa händerna i lådan å sedan i munnen…

#5 Grattis till graviditeten!Jag vill inte skrämmas,men jag har på mitt jobb,(neontalavd.)sett nyfödda barn vars mammor blivit smittade av Toxoplasmos,så jag tycker man ska vara extra noga och försiktig.Men du kan säkert få tagit ett blodprov som visar om du är immun redan,i så fall behöver du ju inte oroa dig alls.
nej ska inte dit förän i aug… 

Vårdcentralen kan säkert ta ett sånt prov!Ring och kolla med dem.
ska göra de tack

Har läst att det i princip bara är katter som går ute som kan få toxoplasmos…men att det kan smitta via kattlådan till de katter man har inne. Det kommer från fåglar. Så har man endast innekatter, som inte kommer i kontakt med utekatter, så är risken minimal att man själv kan få det. Då är risken större att få det via dåligt sköljd sallad och grönsaker…om fågelskit legat på grödorna.
Men under mina graviditeter(2st.) så har jag iallafall alltid varit mkt noga med att tvätta händerna. Vi har en katt som även är ute…så jag har även använt munnskydd, för att förhindra att andas in dammet från lådan.
Grattis till den kommande bäbben :)
tack tack… ojdå munkavel oxå.. får väl be pappa ta hem några från jobbet då kanske… har ringt min privat läkare och ska ta blodprov nästa vecka

#12 Det är bra,då får du reda på om du redan är immun.Jag har inte hört det om att innekatter inte kan ha det,och jag tycker man aldrig kan vara nog försiktig under graviditet.