Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 598 ggr
Dockan
2007-05-15 18:22
0

Angående fästingar

SkrikandesIdag har jag plocka 2 fästingar på Herman o Titus,Jag har ringt till djursjukhuset om tips.Man ska helst ge medel även till katterna men i mindre styrka.Det är absolut livsfarligt fick jag reda på att andvända fästingshalsband till hund om man har katter hemma,jättefarligt sa dom,det visste man ju inte,det är bättre man ringer en gång för mycket om man undrar över något så nu blir det att ge katterna också.Lena

Hälsningar LENAGlad

IdaJ
2007-05-15 18:44
0

Ja det som är avsett för hundar är oftast många gånger för starkt eller gifitgt för katter. Vilken tur att du ringde först!

Simzonites har skrivit en artikel om något liknande också: http://perser.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=011ef4d6-fe86-4b3d-a029-bc14085299ec

Kan ju vara aktuellt nu när man ofta ger fästingmedel i spot-on (i alla fall på hund).

Maggie
2007-05-15 18:51
0

Sa dom vad man skulle använda? När vi hade hund använde vi Frontline, som man kan köpa på Apoteket. Men jag såg även att Granngården hade nåt!? Zero - Naturmedel för bekämpning och eliminering av fästingar, sandflugor, loppor och andra yttre parasiter. Innehåller naturliga extrakt av kokosnötolja och geranium. Finns i fyra storlekar.

Är det nån som har testat detta??

Kittentotts
2007-05-15 18:59
0

jasså det är farligt ha fästinghalsband på hund om man har kattOskyldigJag har detta på Kalle, men han är ju inte på katterna heller, o inte de på honom. Enda som är på honom är ju kajsa, men hon har inget på sig. Skulle jag få smått i huset då hade han inte haft detta halsband, för man sk ainte ha det om barn kelar mkt med hunden, så antar detta har med hur mkt katter el barn rör vid hunden med

Dockan
2007-05-15 21:37
0

Man kan inte ha spoton till katter utan man ska ha frontline sa dom till mig.Lena

Hälsningar LENAGlad

Kittentotts
2007-05-15 21:46
0

Alla de olika medlen finns ju för katt eller hund, man får absolut inte ta fel, detta kan ge mkt farlig utgång.

simzonites
2007-05-16 00:55
0

#4 Frontline är ett annat preparat finns flera olika, spot-on säger man om den sortens medel, pipetter med vätska som appliceras i nacken.

Och precis som ni säger så är det jätteviktigt att använda medel avsedda för katt på katt annars kan det bli livshotande.

/Lotta

Trini
2007-07-04 23:55
0

Ja, såg ni nyheterna idag? Det var tom ett inslag där ang hundfästingmedel till katt. 2 katter hade dött! i år pga felbehandling.
Jag tycker att det är konstigt för på expoten är det ju en stor katt med ett rött kryss över, för att verkligen markera att det inte får användas på katt.

Så tråkigt för dessa katter i alla fall, det måste vara hemskt att dö av förgiftning.

Ellinor Johansson
2007-07-05 10:43
0

Det är som att välja på pest eller kolera.

Förra våren sjuknade vår ena hund i en fästingsjukdom, hon var jättedålig i vanliga fall väger hon 7,5 kg när hon var som sämst vägde hon 5,2 kg. Vovven tillfriskande och vi köpte Scalibor på apoteket och satte på vovvarna. Det fick inte en enda fästing resten av sommaren/hösten. Det har skrivits mycket på olika forum hur farligt dessa halsband är så i år köpte jag örthalsband till vovvarna, dessa reducerar nog fästingarna lite. Nu är samma vovve jättesjuk igen.

Vi har fem katter som sover med vovvarna i samma stora korg ingen av katterna hade någon fästing förra året (förmodligen för att giftet från halsbanden kom över på katterna i liten mängd).

Vi har bestämt att från och med nu är det de starka halsbanden som gäller.  Det är inget självklart val. Vi har ju själklart mycket rädda om katterna men vovven klarar nog inte någon mer tuff medicinering.

Trini
2007-07-05 11:43
0

Eller använd frontline spot on till vovven, den använder min kompis och är jätteeffektiv, men då måste man ju förstås fylla på ett par gånger under sommaren, men det kanske det är värt?

Jättejobbigt det här med fästingarna, själv har jag haft borrelia, men för oss människor finns det ju ingenting man kan ta på sig så att fäsgingarna inte angriper. Myggmedel hjälper till viss del, men annars är det fullt påklätt, utan glipor som gäller, om man ska vara helt säker, och det är inte så kul under sommaren :(

Vi har tagit 3 fäsgingsprutor var i vår familj så nu har vi fullt skydd mot TBE och det känns skönt, borrelia går ju att behandla med antibiotika.