Perser iFokus

Perser

Etikett12-pälsvård
Läst 4544 ggr
Annso_
2012-12-30 12:34
0

Nyfödda kattungar

Jag såg på ett program på tvn för några dagar sedan (inte svenskt)
Och då var det en perser som födde några kattungar och det sades att pälsvården skulle börjas tidigt..Så direkt när kattungarna kom ut så tog matte in dom i badrummet och badade dom och fönade dom sedan torra…

Gör man så med nyfödda kattungar i Sverige ?

Jag skulle aldrig få för mig att duscha och föna helt nyfödda kattungar..Kan dock tänka fel men känns inte rätt..

[Zlarviig]
2012-12-30 12:40
1

Herregud… Jag tycker att det låter helt sjukt…

Jag är inte superbra på katter men det tar väl tid innan de får den pälsen som de ska när de är vuxna? De har väl knappt någon päls när de är nyfödda?

Alltså borde man inte skada katten om man tvättar bort fetter och sådant när den är så liten?

Jag tycker iallafall att det låter helt sjukt och jag hoppas verkligen att ingen gör så i Sverige.

[MonEnil]
2012-12-30 12:42
0

Nej, så gör man verkligen inte. Det har hänt att jag fått skölja av en nyfödd unge som mamman lagt i sandlådan, men den torkas då med frotté och få extra värme från värmeflaska som andra nyfödda.

Paddiz
2012-12-30 13:04
0

Jag har tvättat av en bebis som mamman la i kisselådan. Vi somnade i väntan på att hon skulle föda och vaknade av att bebisen pep (mamman födde tyst). Torkade bebisen med fön.

För tre år sedan föddes en bebis hos oss som inte kunde andas normalt - hon kippade efter luft. Min mentor sa att jag skulle växelvis doppa henne i varmt och kallt vatten och när hon andades normalt skulle jag torka henne med fön. Tyvärr övergav mamman henne när hon var en vecka och jag fick flaska henne. Hon både bajsade och kissade ner sig - ibland hann det torka och då var det lättare att bada bort det än att torka med en tvättelapp. Jag använde trimfläkt med lägsta hastighet för att torka henne.

Att bada så unga kattungar är absolut inget jag gör om det inte är ett måste.

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Annso_
2012-12-30 13:04
0

Det var de jag tänkte med, att man kan få torka kattungarna torra med en frotté handduk..

Såg väldigt otäckt ut måste jag få säga när hon tog kattungarna direkt när dom kom ut och tvätta o föna..Stackars mamma katt med som inte ens fick tvätta rent kattungarna, för dom försvann på engång..

Annso_
2012-12-30 13:17
0

3# Låter självklart helt normalt om kattungen(arna behöver det ! Men att ta kattungarna nyfödda för att det ska börjas träna tidigt är ju bara sjukt =/

mallabralla
2012-12-30 15:28
1

men gud så sjukt! vad är det för uppfödare?

Sajtvärd på Perser iFokus

Headturners
2012-12-30 19:47
11

Nog får man konstiga frågor som perseruppfödare, men denna tror nog jag tar priset Skrattande Vi föder inte upp aliens utan katter, och katter tar man inte från mamman när dom föds och badar dom….

dramaQ
2012-12-31 16:56
1

TS Jag är mycket värre än så, jag badar dem före de är födda!!!!!!!!!!!!!!

Badar alltid mina honor någon vecka innan nedkomst ;-)

Mod: Varför inte stänga tråden?

/D

AgnetaB
2012-12-31 16:57
0

Herrejösse kom det ifrån USA el?

Headturners
2012-12-31 21:10
0

Jo men allt elände kommer från USA, t.o.m utvecklingen på din ras #9 Flört

AgnetaB
2012-12-31 21:51
3

#10 Ursäkta men vad menar du? Vad har "min" ras med saken att göra?

Erna
2013-01-01 15:43
4

Idiotiskt att bada nyfödda kattungar som inte är helt nerkladdade med sand eller annat päckel.

Mamman lär sig att känna igen sina ungar på lukten när hon tvättar dem rena och det klarar de alldeles utmärkt utan människans inblandning.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Annso_
2013-01-02 11:10
2

7# Frågan var ju inte om just ni med perser gör så, utan om folk gör så med kattungar i Sverige..Valde dock att lägga inlägget här just för att dte var en perser på tvn..Varför är du så himla otrevlig ??
Är väl bättre att man frågar då om folk  verkligen är så dumma i Sverige om man vill veta ?

8# Dig har jag inte ens någon kommentar till..
Säger bara att det finns tur att det finns normalt folk som tar att man frågar ang en sak man såg på tvn..

Är själv ingen uppfödare och blir ju inte förvånad över vad människor verkligen gör…När folk gör så i andra länder, vore det helt omöjligt att någon gör så i Sverige då eller ??

dramaQ
2013-01-02 12:13
1

Jag gjorde en sökning på google i ämnet och hittade bara länkar där man badade nyfödda om de var födda i toalådan, väldigt skitiga av mat, eller hade löss/loppor.

Så det är nog inte "vanligt" förekommande bland uppfödare av perser varken i sverige eller utlandet.

Fråga gärna i de andra kattrelaterade i.fokus forumen, det kanske förekommer på andra raser. Förhoppningsvis får du ett "trevligare" bemötande där…………

/D

Annso_
2013-01-02 12:17
3

OKej, det var iaf på program på animal planet..

Komma med otrevliga svar behöver man väl inte göra för att någon frågar något ? Det var ju inte direkt så att jag skrev att jag tycker det är jätte bra att bada som helt nyfödda, då hade ja förstått om folk ger otrevliga svar.. MEN nu frågade jag en sak ang vad jag sett, så jag förstår inte varför folk inte kan hålla en trevlig ton.

Annso_
2013-01-02 12:19
1

Kan inte förstå varför jag skulle få ett "värre" bemötande där, du får gärna utveckla det lite..

Det är som sagt inte min åsikt utan något jag sett, så varför ska jag bli illa bemött för det ?

mallabralla
2013-01-02 15:48
3

vad synd att det blev så tråkig ton i den här tråden, jag tror faktiskt inte att TS menade något illa med sin fråga utan att det just är okunskap som ligger bakom undran. TS du får ta de svar du fått och summera dem till att vi alla här tycker att den uppfödaren som gjorde det på programmet är helt bäng i huvudet och det tycker nog majoriteten av alla uppfödare i hela världen ;)

Annso_
2013-01-02 16:00
1

Ne varför skulle ja ha menat något illa med min fråga ? jag såg en sak på tvn och frågade om det här ?

Jag vet ingen som badar sina kattungar direkt efter födsel så jag antog att det var helt fel att göra det, men alla uppfödare gör ju saker olika..
och visst lär det väl vara så i fler fall eftersom det visades på tv även om det är helt sjukt.

mallabralla
2013-01-02 16:23
2

jag kan inte svara på om det sker i flera fall, jag känner ingen som skulle göra det och bara för det visas på TV behöver det ju inte vara vanligt, finns ju massor av skumma saker på TV, som att tro på allt som sägs i tidningar. Nej du får helt enkelt ta våra svar som norm, att det är inget som är vanligt eller stödjs. Jag skulle nog lyssna på uppfödare som är insatta i världen hälldre än en enstaka person på tv ;)

Annso_
2013-01-02 16:27
0

Jag har inte ságt att jag lyssnar på dom på tvn heller ??

mallabralla
2013-01-02 16:29
2

men visst finns det knäppgökar, finns ju dem som låter sina katter föröka sig hej vilt och tycker det är jätte bra att de får föda sina kattungar i en lada eller ute i naturen, så finns ju avarter inom alla folkgrupper och föreningar etc. men förnuftet säger ju att det inte är rätt, och de flesta människorna är ju tack och lov moraliska och skulle aldrig utsätta djur för sådant lidande, sedan att enstaka badar kattungar direkt efter födseln, det säger mer om dem än om uppfödare i allmänhet.

mallabralla
2013-01-02 16:31
1

din kommentar

"och visst lär det väl vara så i fler fall eftersom det visades på tv även om det är helt sjukt."

lät som du fortfarande trodde att det var vanligt förekommande trots mitt tidigare inlägg :)

[MonEnil]
2013-01-04 20:53
3

Vi har tidigare sett hur man i media många gånger gillar att vinkla allt som gäller perserkatter. Om programmakare lyckas hitta någon knäppskalle, som gör något udda som ingen annan gör, är det givet att de visar upp detta som norm.

Det är ju då bra att man kan ta upp frågan här och få veta hur det verkligen är. Glad