Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 793 ggr
[Isen1981]
0

Märkligt beteende...

Jag har ett problem med min annars helt underbara 6 månaders katthona Kiiwi….(hon är huskatt men har anlag av chinchillaperser. Fick hem henne när hon var 13 veckor och hon har varit HELT rumsren från första stund… Hon älskar att bära runt på saker, bär på hårsnoddar, småbollar och leksaksmöss…hon bär dom upp och ner för trappan (släpper dom gärna från översta trappsteget för att sedan springa ner för trappen, hämta leksaken och bära upp den för trappen igen för att upprepa proceduren). Hon är en aktiv katt och mitt problem uppkom för några veckor sedan då hon började hämta bajskulor och kissklumpar ur lådan…hon bär ner sina nya "leksaker" på bottenvåningen där hon leker med dem…Någon som vet vad det beror på eller hur jag ska få henne att sluta… Jag tömmer kattlådan regelbundet och ofta, men det tycks inte hjälpa… Hon har leksaker som hon älskar och jag har varit och köpt mer idag och hoppas på att det ska hjälpa. Det är inget jätteproblem, hon är ju ändå rumsren och världens goaste i övrigt…tycker bara att det är äckligt… Det verkar även som om hon vet att det hon gör är fel, för så fort man närmar sig henne och hennes små "leksaker" så spottar hon ut dem och springer iväg… Finns det någon annan som upplevt något liknande? Tacksam goda råd :-)

mallabralla
1

jag tror det är en kattunge grej som växer bort, det brukar vara poppis hos kattungar att leka i lådan och med bajskorvar lite här och var ;)

Sajtvärd på Perser iFokus

Erna
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Apportering är typiskt hos chinchilla. Här hemma bärs det bort saker och ting för jämnan, man får ibland leta sig fördärvad efter saker.

Senast så bar Wicca en påse med kattgodis från köksbänken och upp till TV-soffan på andra våningen. Hon tyckte tydligen att jag skulle ge henne lite godis. Hon är hur påhittig som helst och har gjort massor av tokroliga saker.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

[Isen1981]
4

Tack för svaren, jag köpte en massa nya leksaker till henne igår, och hon lekte för det vilda i flera timmar igår kväll…idag har hon bara sovit hela dagen och än så länge (peppar, peppar) har hon inte hämtat nåt ur lådan…la lite godis i en glasburk med som aktiveringsleksak och den har hon hållit på med lite på dan idag…