Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 475 ggr
Tindra-choklad
0

Ni är verkligen modiga

Hej!

Jag har följt denna tråd ganska länge nu.Det som gör mig glad är att man får OTROLIGT mycket tips om ALLT möjligtSkrattande

MEN….Det som "skrämmer" mig!!

Akta så ni inte blir "utsatta" för miljö och hälsovårdsnämnden för det ni lägger ut om era katter.

Det hände nämligen mig…

Jag hade kattungar som föddes dec-2005.Det var bla 2 st choklad i denna kull.
Mamman fick en moderkaka kvar i livmodern och fick en infektion.Så hon tapade mjölken.Jag stödmatade varje timme i 3 veckor och fick åka till veterinären 2 gånger och ge dropp för att de skulle överleva.Jag var SÅÅÅÅ lycklig över dessa små knyten, speciellt min chokladvita hane.

Sen fick de en infektion med diaréer som var väldigt jobbigt för dom och mig.Det luktade hemskt.

Fick penicillin till ALLA mina katter för att de skulle skyddas.De blev friska inom 2 dygn och åt helt plötsligt själva och gick upp bra i vikt.

Sen fick jag en kull till i maj förra året i värmeböljan. 3 av 6 st dog.En dog på sjunde dygnet utan förklaring, sen skadades en i typ axelleden på nionde dygnet.Åkte till veterinären som inte kunde göra nåt.Den dog på dag 10.Sen kom "smällen"!!!

En kattunge som fick AKUT tarminfektion och jag HANN inte rädda honom.Det gick på 1 drygt dygn.Han var 11 veckor!!

Jag vätskade upp honom PRECIS som med chokladkullen, men han var för svag.Här skickade jag honom till Uppsala för obduktion.

Svaret var akut virusinfektion i tarmen.(obduktionsrapporten finns om nån vill se den, maila bara)

Här började mina DÅVARANDE kattuppfödar vänner SPEKULERA OM mitt katteri var ett "sjukt" katteri!!!!

SÅ jag blev ANMÄLD för miljö och hälsovårdsnämnden, som ringde på en morgon.

De gick igenom ALLT i huset, kollade kattlådor, katterna, vilket foder, varför jag inte åkte in AKUT till veterinären med kattungen,(svaret där var att jag tyckte jag klarat av akut diarée förr).

Jag ska också säga att jag blev "tagen" på sängen, dvs jag låg och SOV när de kom.

De tog upp blocket och BÖRJADE skriva, gick runt och sen när vi pratat en stund så lade de ner blocket, INNAN vi var klara, och sa bara att de inte hade nåt att KLAGA på, men ville ha obduktionsrapporten.

NATURLIGTVIS fick dom den!!!

INGA problem med varken DOM eller försäkringskassan, men däremot en STÄNDIG ORO över vad jag VÅGAR ÖVERHUVUDTAGET fråga om nåt om mina katter!!

MINA VARNINGSORD ÄR:

Var FÖRSIKTIGA bara…Man kan inte LITA på sina vänner ens, men det är INTE kul att bli PÅHOPPAD av NÅN!!!GråterGråterGråter

Mvh Sanna

Summerwinds
0

Jag beklagar att du blivit utsatt för detta!! Tyvärr finns det rötägg som gillar att gotta sig i andras olycka…Man blir knappt förvånad längre…

Här kommer lite funderingar från mig…Det som jag tycker att jätte bra med den öppna attityden på detta forumet är att många lägger alla korten på bordet och på så sätt så slipper folk sitta och spekulera och prata bakom ryggen. Vi som läser trådarna får följa hela händelseförloppet..tex om flera kattungar i samma kull dör..föräldrarna testas, ungarna obduceras osv. hela förloppet lags ut på forumet..Seriöst och ärligt! Istället för att sitta och låtsas att det regnar och bara plocka bort bilderna lite snabbt från hemsidan…

Jag tycker att de uppfödare som skrev i tråden: Döda och missbildade kattungar, ska vara nöjda över att de kör med öppna kort och delar med sig av sina erfarenheter angående ett så tabubelagt ämne. All kredd!

Har även varit inne och läst lite på Cornish Rex. i fokus och där har flera avelskatter visat sig ha HCM. Ägarna har skrivit väldigt öppna och ärliga inlägg och även gått ut med katternas namn och informerat kattungeköpare osv. All kredd till dessa seriösa uppfödare, som står för detta!

PER/EXO uppfödare är väl alltid utsatta för diverse påhopp. Att våra katter är osunda, fula, inte kan andas, äta osv..Det gäller att hålla ihop! Glad

/Eva

Kittentotts
0

Ja det är bara beklaga det som hände dig! Jag har av erfarenhet med lärt mig detta skitsnacket runt omkring.Själv tycker jag det är bra att man är öppen och ärlig om sådant som händer, det man sen får stå ut med är man blir ett hett samtalsämne.

Ibland undrar jag hur fort kedjan sprider sig också, man kan ha hört något, sen vet 20 detta dagen efter. Har man en vän så ska man kunna prata, men tyvärr så fungerar inte det att lita ens på sin närmaste vän. Jag tycker inte man ska behöva vara tyst, Om något händer i ett katteri hos någon man känner bör denna person få massor av stöd, Man är så ensam annars i sin sorg, och det gör ont, mkt ont att drabbas, det värker verkligen att bära på en sådand sak ensam uan att kunna prata ut.

Får man ett förtroende att vara en stödjande vän för någon, håll detta för dig själv, lita inte på någon, bästa är att man är öppen, men alla klarar inte ta denna press i början av en sak som drabbat katteriet hårt, personen som drabbats ska få bestämma när det är dags gå ut.

Jag beklagar verkligen att du blev drabbad som du blev, måste vara hemskt bli väckt på det viset av främmande myndigheter. Men du måste blivit glad av att kunna visa helt rena papper för de som pratat, detta hade jag varit.

/ Carina

Tindra-choklad
0

Hej och TACK för de fina saker ni säger!!

Jag håller absolut med om det ni säger..Jag skulle så gärna vilja dela er sorg för jag VET hur ont det gör, men jag är sååå rädd.Trots att jag inte har nåt att dölja.

Det var verkligen en "wake up call" för hur man skulle göra.Men ni har helt rätt, man ska vara öppen och säga hur det känns.

Rykten går som en löpeld, jag vet att det finns chatsidor som inte alla får vara på bla.
Där gick ju ryktet om mig och mitt misstag med försäljningen av Leonis till Bettan.

Jag blev TOTALT uthängd, meninge ville VETA min version om VARFÖR jag sålde Leonis istället för min EGEN uppfödda hane Monkey´s Moonshadow!!

Hur som helst..Jag orkar inte bry mig mer om detta.Jag gjorde ett misstag och har lärt mig LÄXAN till en annan gång.

Hoppas ni får en bra dag allihopa och TACK igen för de fina orden..

Mvh Sanna

Annkis54
0

Sanna…
vi är ju fler som har blivit utsatta för både "henne" o skitsnack.
jag har varit utsatt för det…o tydligen överlevde jag det…jag är fortfarande kvar.
O du ska veta…när jag skriver nåt här…nåt som har med sjukdomar, sjuka katter eller annat tråkigt att göra…så tänker jag mig för…först…
men sen så tänker jag…ah vad fan…ni har alla mer eller mindre varit med om samma eller liknande saker.
jag tror benhårt på att de som har hållt på mer än några få år…o som har mer än några enstaka katter…har varit med om olika tråkiga saker.
O jag är jätteglad att många nykomlingar här vågar fråga när de råkar ut för problem…o ännu gladare blir jag när vi som har hållt på ett tag…vågar svara..att vi har varit med om både de ena o det andra.
på så vis så vågar nästa person säja sitt oxå…o så rullar det bara på.
Ändå…fastän jag har varit mycket öppen o ärlig i mina diskussioner här på sajten…så ska du o ni andra veta att det ändå är svårt att våga skriva om ytterligare en ny grej.
katten som är sjuk just nu…det bara MAL…FIP
i huvudet på mig. Fast vetten säger att symtomen inte stämmer.
men….jag har nu hört andra som har haft liknande symtom o det var FIP…time will tell.
För varje grej som man stöter på i sitt katteri eller liv så får man lära sig nya saker, o kunskap behöver vi alla.
När det blir prat om oss så det bästa vi kan göra är att "ha is i magen" o låta det rinna ut.
nu ska jag sluta mala…hang in there..
detta gäller då oss alla..hang in there…

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se