Perser iFokus

Perser

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 3553 ggr
Àlfadís
0

HJÄLP OSERIÖS KATTKÖPARE!!

Fick reda på att hon som köpt Créme de la Créme funderar på att använda honom i avel, hon har tydligen kontakt med någon uppfödare, så skrev detta till henne citat:
"Undrar också om det du sa om att ta "nån" kull efter honom? Du har ju köpt honom till sällskap vilket också står i kontraktet! Det är inte ok att du lånar ut honom till någon för avel! priset är också ett annat till avel, men han är som sagt inte till avel."

Får nu detta till svar idag citat:
Vad beträffar avel eller inte har jag inte bestämt mig alls ännu, och kommer inte göra det förrän jag ser hur Lillebror blir som vuxen och vilka förutsättningar som finns i övrigt för oss. Det får tiden helt enkelt utvisa.
Det jag kan säga är att jag INTE kommer låta någon annan avgöra detta.

Blir så himla ledsen och förbannad! Vad kan jag göra???

Jina
0

Det här är snårigt.

Konsumentköplagen: köpt vara är köpt vara.

Köplagen: säljare/köpare kan reglera villkoren i kontraktet.

Det är ju rätt tydligt. Uppfödare - privatperson: KKL och uppfödare - uppfödare: KL.

MEN. Om hon köpt honom med avel i åtanke, vilket gäller då? Det är skälet till att många drar sig för att sälja till uppfödare utan stamnamn också, allt känns mer oklart om vilken lag som gäller.

AgnetaB
0

Även därför man ska sälja kastrerat.Detta är ju ett gissel o varför kan man inte säga som det är .Att man ska köpa till avel o därför självklart ska få en katt som är lämpad också. Alla katter ska ej gå till avel.

Àlfadís
0

Hon är ingen uppfödare och sa att hon ville ha en katt till sällskap,

detta står också i kontraktet.

Han håller ej för avel.

krasivis
8

Du kan inte göra någonting alls. Det här hände mig alldeles nyss och jag vet flera som också drabbats, tyvärr Skrikandes De bryr sig inte… Kastrera innan försäljningen är det enda som hjälper.

Minisen
1

Alltså oavsett vad man skriver in i kontraktet så kommer det inte vara någon garanti ändå. Jag vet flertal som haft problem både på katt och hund där de skrivit in att de är till sällskap. Köpt vara är köpt och det finns knappast mycket man kan göra när man sålt katten vad jag vet :( Det är som 2# skriver - sälja som kastrat är enda sättet man kan garanteras något.

Hoppas det löser sig i alla fall!

Föder upp:

Eurasier
www.godmode.se

Birma och Perser
www.minitassens.se

Summerwinds
0

På SVERAKs fb-sida pågår en diskussion angående restriktioner och där diskuteras bla detta med köplagen/konsumentköplagen. Om man börjar läsa nerifrån så beskrivs det i ett inlägg att: om en privatperson köpt katten i "uppsåt" att bli uppfödare, så är det köplagen som gäller och inte konsumentköplagen.

I så fall kan ju inte TS köpare avla på sällskapskatten eftersom h*n då ses som uppfödare och inte får bryta det avtal som ålagts.

Minisen
0

Fast man kan ju avla på katter utan att vara en registrerad uppfödare, och då räknas man väl inte egentligen som en uppfödare - eller? SVERAK kan ju inte göra något åt en oregistrerad uppfödare, kattungarna säljs ju bara papperslösa istället.

Föder upp:

Eurasier
www.godmode.se

Birma och Perser
www.minitassens.se

dramaQ
0

Du kan nog inte göra något denna gång men…..Detta kan ni skriva i nästa kontrakt som efter kontrakt med jurist är hållbart:

"Köpet av katten xxx, avser katt till sällskap och regleras enligt konsumentköplagen.
Om köparen avser att använda katten i avel, anses köparen vara näringsidgare och köpet regleras av köplagen.

Jag som köpare godkänner ett tillägg på priset på kr xxxx om jag använder katten i avel eller behåller katten okastrerad efter ett års ålder."

Detta kanske inte hjälper om det är en katt som är olämplig att låta gå i avel men det "skrämmer" de flesta till att kastrera djuren.

Mellan uppfödare kan man avtala om vilka idiotiska saker som helst….

/D

Summerwinds
0

Här är ett utdrag från diskussionen på SVERAKs sida:

Och angående konumentköplag så blir ett avtal giltigt den dagen sällskpasköparen väljer att bryta det, för då övergår den personen från privatperson till näringsidkare oavsett om man har firma eller ej.Endast om köparen tar en kull och GER bort ungarna till vänner kan det anses som sällskapsköpare fortfarande…

Stämmer detta kan sällskapsköparen alltså inte bedriva oreggad uppfödning heller.

Minisen
2

#8 Problemet är fortfarande att man med stor säkerhet ändå inte kan göra något om kontraktet bryts, tror knappast att det blir någon prioritet för åklagaren att ta upp i domstol för "kontraktbrott" eller har jag fel?

#9 ok, tack för infon!

Föder upp:

Eurasier
www.godmode.se

Birma och Perser
www.minitassens.se

dramaQ
0

#10 Klart du kan göra, har du en överenskommelse som gäller förfallen betalning går du till inkasso, mycket effektivare än jurister/åklagare ;-)

Naturligtvis skall köparen få möjlighet att göra rätt för sig först, och avgiften för inkasso läggs på skulden så den behöver inte du som säljare oroa dig för.

/D

Minisen
1

11# Så du menar att få 2000:- + avgift för inkasso = nu är det okej att använda katten i avel? Obestämd

Föder upp:

Eurasier
www.godmode.se

Birma och Perser
www.minitassens.se

dramaQ
0

#12 Vad beloppet är, är ju upp till var och en. Men om den enda skillnaden på avels/sällskapsdjur är priset så är det möjligt.

I det fall som jag använt metoden, insåg sällskapsköparen vad hon skrivit på och kastrerade katten.

/D

SaraGutis
3

FY SÅ RESPEKTLÖST OCH OÄRLIGT! Förvånad

Man vet väl vad man skriver under och vad man då "lovar"som både köpare och säljare. Varför ska man annars ha köpeavtal för?!! Skrikandes

Att dessutom ha en god relation till den man köpt katten av tycker jag är ovärdeligt!

Hoppas att h*n tar sitt förnuft till fånga när du som erfaren uppfödare påtalar att katten inte håller för avel.

Mvh//Sara

Solitaire
0

Nu har köparen skrivit ett långt inlägg på Facebook (i Sverak-gruppen).

Minisen
0

15# Kan du inte kopiera inlägget hit? Jag är inte medlem i den gruppen på facebook.

Föder upp:

Eurasier
www.godmode.se

Birma och Perser
www.minitassens.se

Àlfadís
0

Ja kan du göra det?

Vad heter gruppen för kan inte hitta den…

Trodde hon skulle sluta nu Rynkar på näsan

Har fått såå många mail från henne med en massa skit, hon är så beräknande och allt verkar planerat…

Headturners
0

#17 Stina du är ju medlem i den gruppen!

Àlfadís
0

Hittar inte något inlägg av henne där, däremot ngn annan som gjort ett inlägg om typ samma sak…

Denna kommentar har tagits bort.
heliotropes
3

Låt disskutionerna stanna på respektive forum,tack!

Medarbetare Eva

Eva // medarbetare på Perser

Solitaire
2

#17 Jag var inne på fejan nyss och kollade, och administratören har tydligen tagit bort hela tråden.

annzoo
0

#15 vad skrev personen i inlägget då?

Minisen
0

#23 Något om att kattungen blivit sjuk strax efter hon fått hem den (ca en vecka efter) och att uppfödaren använde snebett (tror jag det var) som argument för att katten inte skulle användas i avel (stod enligt köparen inget om det på veterinärbesiktningen).

Föder upp:

Eurasier
www.godmode.se

Birma och Perser
www.minitassens.se

Àlfadís
0

Hon går mig på nerverna måste jag säga.

Han är såld till sällskap punkt slut!

Hon utgav sig för att vilja köpa en katt till enbart sällskap.

Det står även sällskap i kontraktet.

Han håller helt enkelt inte för avel/utställning.

Fick ett sms dagen efter hon fått hem honom om att han inte åt och drack och att hon tvångsmatat honom med vatten på sked i flera omgångar, på kvällen får jag ett sms om att han kräkts två ggr, jag frågar då vad han kräkts och hon svarar vätska,

varpå jag svarar att det är antagligen överflödig vätska han fått upp eftersom en katt ej kan töja ut sin magsäck utan kräks upp om den äter eller dricker för mycket.

Jag sa också åt henne att ge honom tid då det ju är en stor omställning med flytt, han hade heller ingen diaree eller så.

Dagen efter får jag ett sms om att hon tagit honom till veterinär,

där han fått utskrivet probiotika som ju väl är mot magen?

Jag ifrågasatte då detta eftersom hon endast haft honom hemma i 1,5 dag då hon var hos vet.

annzoo
2

#25 Jag har också haft en katt som inte åt, vet dock inte om den drack på den fick bo i badrummet (med toa, kattmat och vatten + en mysigt krypin). Fick veta senare att maten uppfödaren skickade med katten hade katten ej ätit tidigare. Vi fick blötlägga maten för att katten skulle börja äta maten men tog en vecka innan den hellre ville ha vuxenmaten som övriga åt.

Om jag som uppfödare hade fått ett samtal/sms så kort efter köpet så hade jag inte misstrott köparen utan försöka lotsa köparen. Frågat vilken mat han gav till katten, vars han har skålarna, har katten en stressfri miljö och om maten står framme hela tiden mm och berättat att vissa katten kan sluta äta i samband med flytten då allt är nytt. Jag skickar alltid med lite tips och råd då katten flyttar till nytt hem.

Att din köpare börjar tvångsmata honom med mat (vad för foder?) kan ju lika väl bero på hanteringen (stressad att bli fasthålld) till att katten fått mat i fel strupe. Att köparen tog katten till veterinären betyder väl att köparen bryr sig om katten?

Säljer jag en katt till avel säljer jag katten med garantier så i ditt fall har du inte garanterat avel/utställning så går det dåligt på utställning eller att han har en defekt som ger avelsfrbud behöver du inte ersätta utan hänvisa till kontraktet?

Àlfadís
6

Men han är för f-n inte till avel eller utställning!

Jag VILL inte att han går vidare i avel räcker inte det!

Säljer jag en katt till sällskap så ÄR DET ENDAST SÄLLSKAP!!

Herregud…..

[silkesnosen]
0

Att tvångsmata en katt med vatten låter en aning hysteriskt, efter inte ens en dag, men bättre än att strunta i katten dock. Den nya ägaren verkar ju vara väldigt orolig och behöverf j förstå att det tar tid för en liten att känna sig hemma.

Àlfadís
0

Jo vilket jag också sa till henne gång på gång, att han behöver tid att anpassa sig…

annzoo
0

#27 De vet jag at du skrev men i och med att han inte är såld som kastrat så kan du ju inte göra så mycket åt de (om inte ett vattentätt kontrakt finns) om han skulle använda homon till avel eller hur?

Du kan ju alltid hoppas att katten strilar tidigt, då tror jag kulorna ryker fort ;)

Àlfadís
0

Jo haha men det hoppas jag inte ändå…

Hans pappa strilar ju inte…

Jag vill ju inte vara ovän med hon som köpte honom, tror nog inte hon menar något illa, folk verkar inte förstå varför man inte ska avla på allt.

Har ju tex min vita exot tös ute till salu och hon är synligt sned på nosen, det står även endast till sällskap i annonsen, ändå frågar folk hela tiden om varför de inte kan få köpa henne till avel…

åtminstone är de ärliga då de mailar o ringer så jag kan berätta varför.

Minisen
7

Ville bara säga min mening i denna "tvångsmata katten med vatten". Jag fick hem min kattunge för en vecka sedan. Att flytta till ett nytt hem innebär en stor omställning. Min Saga drack inget vatten alls första dagen utan ungefär 30 timmar senare drack hon för första gången. Jag anser att det är helt normalt att kattungen varken äter, dricker eller går på lådan så bra precis när den flyttat. Man måste ge den lite tid att själv vilja äta och dricka. Dock ska man vara uppmärksam, det menar jag inte att man inte ska vara. Det får inte gå hur lång tid som helst och om de inte dricker alls så skulle i alla fall jag ge rådet att ta kattungen direkt till veterinär och inte tvångsmata kattungen med sked?! Låter konstigt…

Föder upp:

Eurasier
www.godmode.se

Birma och Perser
www.minitassens.se