Hjälp!
Jag har en alldeles underbar exotic, som jag trodde att jag skulle förlora kring förste september, då han blev uttorkad, bara kräktes och så vidare och fick buköppnas, då fick de masera hans avföring i tarmen längre bak. Det visade sig att han hade magkatarr, vilket gjort att han slickat i sig mer hår än normalt, kräkts och så had tarmarna börjar röra sig för långsamt. Sedan början av sommaren hade jag då försökt få honom att äta ett bättre torrfoder än RC, då jag ville ha bättre kvalité. Uppenbarligen tålde inte magen det.
Sedan tålda han inga foder allt for upp, varken det äldsta RC eller de nyare sorterna jag provat. Jag fann RC Sensible, vilket nästan gjorde allt bra. Bättre avföring har han aldrig haft, han kräks betydligt mer sällan, är pigg och glad. Jag köpte 2kilos påsar i två omgångar, då jag inte ville sitta med för mkt foder om han skulle reagera, det gick bra, så jag beställde en rejäl tiokilos.
Nu den senaste en och en halv veckan, så har ngt börjat att hända. Han har kliat upp en liten fläck vid örat. Jag satte på Eye envy och det börjar växa ut hår där igen. Sedan började han klia upp en fläck mitt på huvudet, jag satte pulver där med och jag tyckte att det såg bättre ut, men nyss när jag kom hem, så har han kliat en liten fläck strax under örat, så att det kommit lite blod. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, kräkas och dö eller klia upp sig. (jag har även bytt kristallströ, för några veckor sedan).
Jag tror spontant att det är fodret, men samtidigt kan det ju leda till avlivning om jag tar bort det :( Hm tänkte se om ni erfarna ägare, har ngt tips. Nu har jag ändå givit honom lite av det gamla fodret som jag prövade att fasa in i sommras, kanske kan jag hoppas att han är lite stabilare i magen, så att jag kan mixa:/ hua.
Sorry för det långa brevet, hoppas på tankar, erfarenheter och funderingar!
Tidigare vintrar, så har han fått kala fläckar över ögonen, så jag funderar på om han blir torr på vintern och det här kanske förvärrar det…
Postar både här och på katter i fokus, kan behöva bolla lite tankar.
Nä nu har du väl haft nog tycker jag
Du behöver komma till en bra vetrinär där ni kan komma på ett foder som både hjälper hans mage och eventulla allergi. RC är inte ett bra foder varken vid tarm besvär eller allergi. Det finns ju vetrinärfoder .
Tycker så synd om dig
Det är inte så att du även ger honom blötmat och har köpt någon ny smak som han inte tål? Bara en tanke….Han kanske har tiggt till sig lite räkor när ni har smaskat någon kväll?
Eller ger du bara torrfoder jämt?
#2 Ja, jag tycker verkligen att vi har fått nog. Jag ska avvakta lite, men sedan får jag ju åka till veterinären om jag inte finner en lösning. Han mår ju så himla bra, det känns så bittert. Hill´s vågar jag inte. Han fick bleka slemhinnor av det i sin ungdom och magen kollapsade.
#3 Nej, han äter verkligen bara 99,9% torrfoder. Han kan inte få i sig blötmat, för platt liksom.
Jag hoppas bara att det är vintertorrhet.. Tack för tankarna.
Jag vet inte.. men min katta började för många många år sedan att klia sig intensivt, slickade i sig mängder av päls, fick sår, kräktes och tappade pälsen på halva kroppen. Det blev bättre i perioder, mycket sämre på vintern. Flera veterinärer sa att det var hormoner, fel mat osv osv.
Nu tänkte jag att jag provar en veterinär till! Och det första han sa när jag gick innanför dörren med henne var - Hon har säkert kvalsterallergi!
Ett blodprov senare och det var konstaterat. Jajamen, kvalsterallergi!
Skulle behöva byta mat till henne, men hon vägrade äta det, så istället har jag fodertillskott på flaska som jag sprayar över hennes mat. Bröt kliandet och slickandet med en antibiotikakur. Sen är det bad varannan vecka till en början, byta allt hon ligger i ofta ofta och hon har blivit en helt annan katt!!
Nej, hon är inte perser, inte mer än till hälften i varje fall ;)
Ge honom inte fisk ! Det är mycket vanligt att katter reagerar på detta hur tokigt det än låter.
//Rita
# 5 Får ju hoppas att det inte är så, men om jag inte finner en lösning så får det ju bli en utredning.
# 6 Jag kan inte komma på ngt mer än att jag bytt kattströ. Tja matte är ju ganska pressad, men tja det kan jag ju vara då och så.
#7 nej, ngn fisk får han inte.
Jag klurar vidare, tack för funderingarna!

Hade en perser som vid 5 års ålder fick foderallergi. Efter ett tag blev hon även allergisk mot detta foder och sedan nästa. Hon gav upp när hon var 10,5 år och då gick hon på det sista allrgifodret som fanns. Om katten har kvalsterallergi så blir det alltid sämre på vintern pga det torra klomatet.Har ahft en bondkatt för många år sedan innan man kunde testa men vi misstänkte att det var kvalsterallergi. Jag brukade bada honom i olja så huden var fuktig. Han hade dock inte kräkningar. Kan du inte testa honom? /Laila
#9 det där låter ju ganska likt min. Jag smörjde de torra, uppkliade fläckarna med lypsyl igår och han verkar inte ha kliat mer på dem. Kanske blir han torrare på vintern och kanske extra med det här fodret. Han har inte kräkts trots att jag gav lite av ett bättre foder igår(som han kräkts av tidigare), så hoppas på det bästa. Kanske kan det lugna situationen, kanske är det mer fett i den maten…
Jag kommer absolut testa honom om det här inte lugnar sig. Just nu är livet extremt pressat och matte arbetar och pluggar 200%, så jag försöker ta en utmaning i taget. Jag funderar även jag om han kan ha blivit känsligare med åldern för fodret. Jag hoppas verkligen inte att vi hamnar där ni hamnade. Jag vill ju att han ska bli många år äldre. Han är ju så glad och härlig.
Tack:)
#9 Vad badade du din katt i för olja?

Jag använde babyolja.
Jag tänker på vad som händer om han slickar i sig det… blir det värre så får jag ju prova.

Jo det är ju klart. Min brydde sig inte. Han var ju korthårig o efter badet när han var torr så tog jag en handduk o torkade av pälsen det som var överflödigt av oljan. Hoppas det löser sig för din kisse.
Jag har pratat m vet nu, så ska få några provpåsar på allergifoder att testa och förmodligen får vid besökstid nästa vecka. Jag hoppas att det finns en lösning för både mage och hud. Jag vill ju inte av avliva honom, samtidigt kan han ju inte må dåligt och kosta mängder. Jag hoppas…
Klart du inte ska avliva honom, ni kommer hitta en lösning men det kan ju ta lite tid. Viktigt är ju att du får komma till en bra vetrinär som kan utreda vad det är som är fel.
Tack för orden:) Blir så himla orolig när han inte mår bra. Tycker så synd om honom. Jag pratade m en expert på hud. Hon trodde nog att det fanns samband mellan mage och hud och att han kanske var/varit en katt m allergi, men att det aldrig blommat ut.

# 17 De brukar säga att pälsen och huden är magens utsida så det stämmer nog.
Blir tokig. Jag har fått hem prover på allergifoder och min katt vägrar äta ngt alls just nu. Han provade en sort, några bitar och kräktes upp det med massor av magsyra…hur länge kan han matvägra??? Usch har provat att lägga det på gammal mat han gillar, men nej, han äter icke, käre nån…
Liten uppdatering. Han börjar må bättre. Efter tripp till verinären så har jag bytt foder. Han tål nog inte kyckling. Nu äter han ett foder baserat på lamm och m jämna mellanrum så får jag i honom lite kortison. Håret börjar så sakta växa ut, så nu hoppas jag.