Är det sant?
Hej! Jag undrar om det stämmer att persier är den ända rasen som tillhör långhårig alla andra raser är semillånghåriga? Denna fråga har tagits upp i forum katter och jag vill höra med Er om detta. Och sen undrar jag varför är pälsen olika inom rasen (perseier), då menar jag endel är lite strävare hår på medans en del är lite fluffigare å lenare päls? Är nyfiken
//Ledin
Om du menar att en del "perser" är korthårigare så beror det på att det finns två olika pälsar och de korthåriga kallas för exotic.

Nä frågan är om Persern är enda rasen som tillhör långhårs gruppen antar jag, och om de andra långhår tillhör gruppen Semilånghår, hmmmm, jag är ju så urdålig idag på tänka klart, är inte så mkt för ställa ut, ganska så ny inom detta ännu. Men den klass Persern går i är ju även exoticen med i.
Så här ser Kategori ordningen ut, och det ser ut som bara persern går under gruppen långhår ja
Category I - persian & exotic
EXO
Exotic
PER
Persian
Category II - semi-longhair
ACL
American Curl Longhair
ACS
American Curl Shorthair
MCO
Maine Coon
NFO
Norwegian Forest Cat
RAG
Ragdoll
SBI
Sacred Birman
SIB
Siberian Cat
TUA
Turkish Angora
TUV
Turkish Van
Category III - shorthair & somali
ABY
Abyssinian
BEN
Bengal
BRI
British
BUR
Burmese
BML
Burmilla
CHA
Chartreux
CRX
Cornish Rex
CYM
Cymric
DRX
Devon Rex
MAU
Egyptian Mau
EUR
European
GRX
German Rex
JBT
Japanese Bobtail
KOR
Korat
KBL
Kurilean Bobtail Longhair
KBS
Kurilean Bobtail Shorthair
MAN
Manx
OCI
Ocicat
RUS
Russian Blue
SNO
Snowshoe
SOK
Sokoke
SOM
Somali
SPH
Sphynx
Category IV - Siamese & Oriental
BAL
Balinese
OLH
Oriental Longhair
OSH
Oriental Shorthair
SIA
Siamese
SYL
Seychellois Longhair
SYS
Seychellois Shorthair
Preliminary recognized breeds
DSP
Don Sphynx
PEB
Peterbald
Persern har ju en helt annan struktur på sin päls än andra långhår, men de är också mkt olika beroende på färg tycker jag.Mina är mkt olika här hemma
/Carina
oj det va lite det där får jag kolla in Carina. Och ja min fråga var att är dom Persier dom ända som räknas som långhåriga allså ingen annan kattras? alla andra som semilhåriga kan det stämma låter lite knäppt enlit mig :)
ja exoticen är väll en ras som är under persiern? har fått för mig det.
Exotic och Perser är ju båda i kategori 1. Exotic är ju en korthårig perser.
Deras pälsstruktur kan ju vara mycket olika både betr. längd, tjocklek m.m. Som jag skrev under mina persertjejer så har Zazzi silkigare päls än Wendi som har mer underull och tjockare o strävare päls.
Men då återstår frågan är persier den ända rasen långhåriga? Vill gärna ha svar på det då jag inte har en aning om detta o kan vara kul att veta. 
Ja, jag tror det!
så har även jag uppfattat att det är…

Ja persern är den enda rasen som är långhårig! Att persern har olika pälskvaliter är ju oxå sant! Min Arwen är mer fluffig o tjockare päls än vad Ronja har,hon har mera silkig päls…Men nu så e dom fortfarande ungbruttor så pälsen kan ju bli annorlunda;)
hmm
rätta mig om jag har fel
men jag tror att ev..angoran kan vara en långhårsras oxå
annars är det bara persern som är långhårig..
så frågar du varför pälsen är olika inom rasen
o det skulle jag vilja säga beror på linjerna
vissa människor har tjock hår o vissa har tunt
vissa katter o dess linjer har mycket o ulligt hår vissa har mindre o blir inga päslmoster.
dilutionerna (blå, creme och blåcreme) är oxå ofta mer ulliga enligt mig
håll tråden uppe så kommer det att vara fler som ser den..
som 100% VET om angoran är en långhår eller inte hehe
Perser/exotic är den enda långhårsrasen kategori 1, övriga katter med "längre päls" ingår i semilånghår, kategori 2.
#10 Om du syftar på turkisk angora så ingår den i semilånghår.
/Lotta
Här kan du läsa mer om indelningen av de olika raserna efter deras hårlag
/Lotta
bra länk då fick jag mitt svar simzonites allså persier är dom ända långhåriga rasen. alla andra semilhåriga ovavsett hur långpäls så är det semilhåriga bra svar tack. 
#11..j det kanske är turkisk angora…jag menar
förr i tiden så kallade folk perser för angora
så det var det jag for efter hehe
så då vet vi det
en kunskap rikare idag hehe

Ja då fick vi lära oss mer om detta också.
Är ju så att alla katter man ser som är långhåriga kallar man ju detta, har faktiskt inte tänkt så mkt på detta innan.
Visst anade jag då man ställt ut och så hur de är uppdelade, men jag har lovat mig själv ställa ut mer nu, hoppas min hälsa klarar detta året
bra länk Lotta
ni "gamla rävar" är det Turkisk Angora som jag menar hehe
fråga er vad jag menar hehehehehe
men förr sa man ju att det fanns en långhårsras till…o då menar jag inte skogis eller main coon eller dessa nu vanliga
utan de som man förväxlade med perser
är det samma inom IDP som SVERÀK..länken menar jag då
det här hittade jag på google
Angorakatten, eller turkisk angora, är en kattras med semilånghårig päls och en slank kropp.
Under lång tid skilde man sällan på angorakatten och perserkatten, och det händer att dessa än idag ibland blandas ihop.
så där har vi det svart på vitt

#16 Inom IDP finns endast 3 kategorier / hårlag. Kategori 4 Oriental finns ju inte inom IDP utan den är delad på Semilånghår och Korthår efter hårlaget. Dessutom finns det ju fler raser inom IDP som inte är godkända i Sverak och inte är med på den lista länken gick till. T ex Brittisk LH, Bombay KH resp LH, Asian KH resp LH, Tonkines KH resp LH, Scottish fold KH resp LH är de raser jag kommer på just nu. Sedan ser jag att i sverak går Kurilean bobtail LH bland korthår vilket de inte gör i IDP.
#17 Angående perser och angora så är det väl i "folkmun" som en del tror att det är samma ras. Mest sitter detta i hos äldre mäniskor, när de ser en perser kan man ju få höra "åh titta det är en sån där angora katt".
Men den turkiska angoran som ras räknas som semilånghår. Så idag är persern ensam långhårsras.
Så här ser en turkisk angora ut, bilden är hämtad från svenska katters sida: http://www.katter.nu/raser/angora.htm

Här är en länk till rasföreningen för turkisk van och turkisk angora http://www.vangoran.com/turkiskangora.asp för den som vill veta mer.
/Lotta
ja..det var ungefär så som jag menade
i "folkmun"..fast idag tror jag att folk under 70 i alla fall hehe
vet att det är en perser
#18..tänkte väl att du skulle komma in med lite info
satt bara o väntade på det hehe
Ok då blev även jag lite klokare. MEn RASEN Angorakatt, är det något som är godkänt hos Sverak?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Som någon här ovan påpekade, så är Persern den enda långhåriga ras som finns. Dess syskonras är Exotic, en korthårig perser, med samma standard förutom pälslängden.
Förr kallades perser för Angora men man ändrade benämningen till Perser, eftersom det så småningom även fanns Turkisk angora. Rasen Angora finns inte utan det heter Turkisk Angora, och inget annat. Den räknas som Semilånghår.
Om du vill verka påläst och kunnig, så heter det Perser och inget "i" någonstans.
Persernas pälskvalitet kan kännas lite olika, beroende på färgen och arvsanlagen. Oftast är de ljusa färgerna mjukare, blå, creme, blåsköldpadd och helvita och det beror på att de har väldigt lite täckhår som andra färger kan ha.
Förr fanns bara de engelska linjerna på de ljusa färgerna och den engelska standarden följde med. Då fick man trimma bort ev mörka täckhår och en blåsköldpadd skulle se mixad ut i blått och creme. Sedan de amerikanska importerades till Sverige ser dessa färger inte likadana ut. Standarden ändrades också i FIFe (dit Sverak hör) 1984 och då skulle blåsköldpadden vara fläckig.
Det går mode i alla raser och färger och det kan skilja lite mellan de olika förbunden och länderna.
Hoppas att du fått svar på dina funderingar.
Erna Dahlhjelm
Uppfödare av Perser & Exotic sedan 1977
FIFe-domare 1984
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
jättetack. Då har jag fått bekräftat det jag i grund och botten redan visste. HAr ju fött upp Helig Birma för många många år sedan och visste ju då att Helig Birma tillhörde Semilånghårig. Colourpoint perser däremot, den klassas som långhårig, eller hur? Och hur är det med ragdoll? Semi?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det finns som sagt bara en långhårig kattras och det är persern.Eftersom att Colourpoint perser är en perser som är maskad så är den alltså långhårig.
Ragdoll är ingen perser och är alltså semilånghårig.
Stolt ägare till tre La permer
japp återigen så fick jag mina tankegångar bekräftade….
nu har det tillkommit några långhårsraser inom WCF
Longhair
PER
BLH
PER
DLH.
TLH
här i WCF norden så räknas Brittisk långhår till semi
De 2 andra vet jag inte vart de skulle räknas om det skulle dyka upp några :)